نوسازی تاکسی‌های فرسوده کاشمر در دست‌انداز مقررات دست و پاگیر بانکی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشمر ، رانندگان تاکسی‌های درون شهری در کاشمر سالیان سال است که به خدمت رسانی به شهروندان مشغول بوده و نقش مهمی در تسهیل ایاب و ذهاب مردم این شهر داشته و دارند.

یکی از مشکلات این افراد که از اقشار زحمت کش جامعه به حساب آمده و همواره با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده‌اند موضوع نوسازی خودروهایی است که به عنوان تاکسی در سطح شهر کاشمر فعالیت می‌کنند. در حال حاضر بر اساس آمار‌ها، حدود یک چهارم تاکسی‌های درون شهری کاشمر فرسوده هستند که هم مشکلاتی را برای رانندگان به وجود آورده و هم در برخی موارد موجب نارضایتی مسافران و شهروندان شده است.

اما آنچه این مشکل را دوچندان کرده است موانعی است که بر سر راه نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری کاشمر ایجاد شده. شاید بیش از هر کس دیگری خود رانندگان تاکسی هستند که تمایل دارند خودروهای فرسوده خود را که هزینه‌های نگهداری آن‌ها هم سرسام آور شده است با خودروهای نو و جدید تعویض کنند اما شرایطی که برای این کار قرار داده شده این امکان را از آن‌ها گرفته است.

برای بررسی بیشتر این موضوع با چندنفر از رانندگان تاکسی‌های فرسوده و نیز مسئولان این حوزه در کاشمر به گفتگو نشستیم.
پرداخت اقساط سنگین در توان رانندگان کاشمری نیست.

تسهیلات مناسبی در حوزه تاکسیرانی اختصاص داده نشده است

مسئول دفتر تاکسی رانی شهرداری کاشمر در این زمینه اظهار کرد: در حال حاضر از رانندگان تاکسی‌های فرسوده خواسته شده است که برای استفاده از تسهیلات مربوط به تعویض خودروهای فرسوده با خودروهای جدید به بانک عامل مراجعه کرده و ثبت نام نمایند اما مشکلاتی که برای رانندگان تاکسی در شهرهای کوچکی مثل کاشمر وجود دارد این قضیه را کند کرده است.

علی اکبر علی پناه افزود: برای هر تاکسی 20 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود که در طول مدت بازپرداخت آن حدود 9 میلیون تومان سود به آن تعلق می‌گیرد ضمن اینکه راننده تاکسی باید خودروی فرسوده خود به اضافه مبلغ سه میلیون تومان دیگر هم پرداخت کند و به عبارتی در مجموع حدود 40 میلیون تومان برای دریافت هر خودروی جدید باید پرداخت شود.

وی افزود: سود وام مزبور 15 درصد می‌باشد که طی 5 سال و با اقساط ماهانه حدود 500 هزار تومان باید بازپرداخت شود که پرداخت این مبلغ برای بسیاری از رانندگان تاکسی در شهر کاشمر مشکل و در واقع غیر ممکن است.

وی با بیان اینکه از مجموع 424 تاکسی درون شهری کاشمر حدود 160 تا 170 عدد آنکه مدل سال‌های 74 تا 83 هستند باید تعویض شوند اظهار کرد: این درست نیست که رانندگان تاکسی در شهری مثل تهران که درآمد زیادی دارند هم ماهانه 500 هزار تومان و در شهری مثل کاشمر با این درآمدهای کم هم ماهانه 500 هزار تومان قسط پرداخت کنند چرا که در حال حاضر حتی کسانی که سال‌های قبل تاکسی‌های خود را عوض کرده و ماهانه 240 هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند با مشکل مواجه هستند و برای تأمین معاش خود و خانواده خود با مشکلات جدی دسته و پنجه نرم می‌کنند.

علی پناه تصریح کرد: ضمن اینکه بعد از 5 سال که اقساط تاکسی جدید تمام می‌شود باز این خودرو مستهلک شده و هزینه‌های نگهداری آن بالا رفته است لذا باید تجدید نظر اساسی در نحوه ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی به خصوص در شهرهای کوچک به وجود آید.

وی همچنین با اشاره به لزوم ارائه دو ضامن از سوی رانندگان تاکسی اظهار داشت: رانندگان تاکسی حاضر هستند سند خودروی خود را به رهن بانک ببرند ولی ظاهراَ بانک قبول نمی‌کند و لذا این هم یکی دیگر از مشکلات می‌باشد.

علی پناه افزود: رانندگان تاکسی‌های فرسوده از دل و جان حاضر هستند خودروی‌های خود را تعویض کنند تا هم خودشان راحت باشند و هم یک خودروی راحت زیرپای مسافرانشان باشد اما وقتی با این هزینه‌های سرسام آور و سختگیری‌های بانک مواجه می‌شوند چگونه می‌توان انتظار داشت شاهد نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری باشیم؟

درد دل‌های رانندگان تاکسی

یک راننده تاکسی در کاشمر که خودروی او فرسوده است در این زمینه گفت: با این شرایط ما نمی‌توانیم اقساط این تسهیلات را بازپرداخت کنیم و لذا مجبور می‌شویم از تعویض خودروی خود صرف نظر کنیم.

محسن باقری افزود: در شهر تهران هر تاکسی ماهانه بیش از یک میلیون و دویست هزار تومان فقط به اجاره داده می‌شود در حالی که در کاشمر حاضر هستیم تاکسی خود را به ماهی 250 هزار تومان اجاره بدهیم اما کسی حاضر نیست قبول کند حالا چطور ما اقساطی مانند رانندگان تهرانی پرداخت کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر این اجبار وجود دارد که راننده‌ای که می‌خواهد خودروی فرسوده خود را تعویض کند حتماً باید سمند‌ای اف سون (7) دریافت کند در صورتی که این خودرویی می‌باشد که بازار خوبی ندارد و هزینه نگهداری آن هم بالاست لذا درخواست ما این است که خودروی دیگری مثل تیبا یا پژو در نظر گرفته شود.

باقری تصریح کرد: درآمد ما آن قدر کم است که حاضریم به روزی 20 هزار تومان از ساعت 8 صبح تا 10 شب برای خود شهرداری کار کنیم و خودروی ما هم مال خود شهرداری باشد لذا با این درآمد کم ترجیح می‌دهیم به جای آنکه به علت ناتوانی در بازپرداخت اقساط، خودمان یا ضامنمان را به زندان ببرند با همین خودروی فرسوده کار کنیم و از خیر تعویض آن با خودروی جدید بگذریم.

تحمیل خودروی غیرمرغوب به رانندگان

مرتضی حاتمی دیگر راننده تاکسی در کاشمر هم با انتقاد از خودروی در نظر گرفته شده برای جایگزینی تاکسی‌ها فرسوده اظهار داشت: به نظر می‌رسد خودروهایی که در بازار مشتری ندارد و روی دست تولیدکنندگان مانده است را می‌خواهند به رانندگان تاکسی تحمیل کنند.

وی خاطر نشان کرد: با این شرایطی هم که برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته شده است بنده معتقدم اگر خود من یک خودروی پراید نو با مبلغ 20 میلیون تومان بخرم و آن را تغییر رنگ بدهم برای من به صرفه است چرا که خودروی فعلی من حداقل 4 میلیون تومان قیمت دارد و لذا می‌توانم با 16 میلیون تومان صاحب یک تاکسی نو و جدید بشوم.

حسین حسن‌زاده که 14 سال است راننده تاکسی می‌باشد هم در گفتگو با ما خاطرنشان کرد: ما اگر همه روزه کار کنیم و به روزهای تعطیل هم برنخوریم می‌توانیم در هر ماه 800 هزار تومان درآمد داشته باشیم و حالا من که باید یک خانواده 5 نفره را با درآمد تاکسی اداره کنم اگر قرار باشد ماهیانه 500 هزار تومان هم قسط بدهم چگونه می‌توانم زندگی خود را تأمین کنم؟

وی افزود: وقتی در شهرهای بزرگی مثل تهران یک تاکسی روزانه تا 300 هزار تومان درآمد دارد طبیعی است که پرداخت ماهانه 500 هزار تومان قسط برایش آسان باشد ولی ما در کاشمر نصف این مبلغ را بیشتر نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

کسی حاضر نمی‌شود ما را ضمانت کند

حسن‌زاده افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در این زمینه این است که باید برای دریافت این تسهیلات دو ضامن ببریم و حال با این شرایط درآمدی که ما داریم کدام کارمند حاضر می‌شود ضامن ما بشود؟

یزدانی دیگر راننده تاکسی در کاشمر هم اظهار کرد: ما در هر ماه فقط حدود 250 هزار تومان بابت حق بیمه خودمان و ماشین پرداخت می‌کنیم و حالا اگر قرار باشد ماهانه 500 هزار تومان هم قسط پرداخت کنیم می‌شود ماهی 750 هزار تومان لذا این هزینه‌ها برای ما زیاد است و ما نمی‌توانیم آن‌ها را تأمین کنیم.

وی افزود: تاکسی من پیکان مدل 78 است و وقتی که آن را با یک خودروی جدید عوض کنم تخفیف بیمه آن هم نادیده گرفته شده و لذا فقط بیش از یک میلیون تومان هزینه بیمه آن می‌شود که مبلغ زیادی است.

پیچیدن نسخه واحد برای تهران و کاشمر غیرمنطقی است

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ مسئول کمیسیون حمل و نقل و نایب رییس شورای شهر کاشمر رفته و نظرات او را جویا شدیم.

سعید چیتی در ابتدا به ارائه آماری از تعداد تاکسی‌های این شهر پرداخت و گفت: در حال حاضر در کاشمر 424 تاکسی درون شهری وجود دارد و همچنین 505 تاکسی تلفنی در قالب 54 دفتر تاکسی تلفنی ویژه آقایان و 4 دفتر ویژه بانوان فعالیت می‌کنند ضمن اینکه حدود 35 مینی بوس و مینی باس هم فعال می‌باشند و سی تاکسی هم در قالب تاکسی بی‌سیم فعالیت می‌کنند.

وی افزود: برای حل مشکلات تاکسیرانی کاشمر و از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری اولین کاری که باید انجام می‌شد تهیه یک بانک اطلاعاتی و جامعه آماری کامل از آن‌ها بود که این کار انجام شد و مدارک تمامی رانندگان تاکسی بررسی و جمع آوری شد به گونه‌ای که در حال حاضر به طور دقیق اطلاع داریم که چند راننده و با چه مشخصاتی داریم به عنوان مثال می‌دانیم که از 424 تاکسی موجود در سطح شهر 140 تاکسی دارای کمک راننده می‌باشند.

چیتی خاطر نشان کرد: بیش از یک چهارم تاکسی‌های کاشمر فرسوده بوده که باید تعویض شوند به عبارتی 170 تاکسی ما فرسوده بوده و حدود 120 عدد آن وضعیت وخیمی دارد که حتماً باید نوسازی شود چرا که مشکلات زیادی از جمله آلودگی هوا، افزایش حوادث و سوانح رانندگی و افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو‌ها و نیز نارضایتی شهروندان را در پی دارد.

نسخه مناسبی برای حل ناوگان تاکسیرانی کاشمر پیچیده نشده است

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نسخه‌ای که برای ارائه تسهیلات و تعویض خودروی‌های فرسوده در نظر گرفته شده است در تهران پیچیده شده و تمام کشور را با یک چشم نگاه کرده‌اند ولی این منطقی نیست که شرایطی که برای رانندگان تاکسی در شهری مثل کاشمر در نظر گرفته شده است‌‌ همان شرایطی باشد که برای شهرهایی مثل تهران و مشهد و اصفهان در نظر گرفته‌اند.

نائب رئیس شورای شهر کاشمر تصریح کرد: ما به این موضوع اعتراض داریم و مکاتباتی با دستگاه‌هایی مانند استانداری، اتحادیه تاکسیرانی کل کشور، بانک صادرات استان به عنوان بانک عامل و بانک صادرات کاشمر انجام داده و مراتب اعتراض رانندگان تاکسی و مشکلات آن‌ها برای بهره‌مندی از این تسهیلات را گوشزد کرده‌ایم.

وی افزود: اگر مسئولان تصمیم دارند که این اتفاق بیفتد و بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری تأکید دارند باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که رانندگان تاکسی بتوانند آن شرایط را بپذیرند نه اینکه یک راننده تاکسی علی رغم میل باطنی به تغییر خودروی خود به علت شرایط سخت و دست و پاگیر بانکی مانند سود بالا، اقساط سنگین و درخواست دو ضامن که یکی از آن‌ها حتما باید کارمند باشد عطای خودروی جدید را به لقایش ببخشد!

چیتی تصریح کرد: تقاضای ما از مسئولان و به ویژه بانک صادرات به عنوان بانک عامل این است که شرایط را به گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا رانندگان تاکسی‌های فرسوده میل و رغبت کافی برای تعویض خودروی خود داشته باشند و در این برنامه ریزی با مسئولان و خود رانندگان تاکسی در شهرهای کوچکی مثل کاشمر هم مشورت کرده و شرایط آن‌ها را در نظر بگیرند.

وی اظهار کرد: هر روز بر تعداد تاکسی‌های فرسوده افزوده می‌شود و لذا باید هر ساله تسهیلاتی با یک شرایط منطقی و قابل قبول در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفته تا به این وسیله شاهد نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری در تمامی شهرهای کوچک و بزرگ باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *