اعلام آمادگی هواشناسی کاشمر به منظور تهیه اطلس گردشگری زیارت شهرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، مجید بیجندی صبح امروز در پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر کاشمر، اظهار داشت: با توجه به اینکه کاشمر دومین شهر زیارتی خراسان رضوی است و همه ساله بیش از 3.5 میلیون زائر و گردشگر به این شهرستان عزیمت می‌کنند؛ در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به گردشگران و معرفی مناطق دیدنی و اماکن زیارتی شهرستان تهیه و تدوین اطلس گردشگری زیارتی می‌تواند نقش مهمی در جذب بیشتر زائر و گردشگر داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در مجموعه هواشناسی کاشمر این آمادگی وجود دارد که در راستای ایجاد ارتباط متقابل با مدیریت شهری زمینه تهیه اطلس گردشگری زیارتی فراهم شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه هواشناسی کاشمر می‌تواند مباحث مربوط به اقلیم، آب و هوا و زیست بوم شهرستان را برای گنجاندن در این اطلس تهیه و با همکاری شورای شهر و مدیریت شهری آن را برای استفاده شهروندان و مراجعه‌کنندگان در اختیار قرار دهد.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر با اشاره به اینکه جزو معدود دستگاه‌های حاکمیتی هستیم که وظیفه خدمات‌رسانی ویژه برعهده داریم، گفت: متاسفانه به دلیل گستردگی حوزه فعالیت در ارائه و معرفی برنامه‌ها و خدمات مغفول مانده‌ایم و به همین دلیل درخواستی از ما برای حضور و مشارکت در برنامه‌ها نشده است؛ لذا تلاش می‌کنیم با ایجاد ارتباط تنگاتنگ بتوانیم خدمات را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه حیطه‌کاری هواشناسی در بخش‌های مختلف بالاست، افزود: در حقیقت هواشناسی در بحث انرژی، تامین امنیت غذایی، حفاظت از جنگل و مرتع، پیشگیری از بیابان‌زایی، کمک به بیابان‌زدایی، پیشگیری از خشک شدن دریاچه‌ها، تعدیل هوا، ورزش، امنیت اجتماعی، بازرگانی، مدیریت منابع آبی، بهداشت، ترابری در حوزه‌های هوایی، دریایی و زمینی نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.

بیجندی با تاکید بر اینکه مجموعه هواشناسی با همکاری و تعامل با مدیریت شهری می‌تواند یک بازوی یاری‌رسان باشد، تصریح کرد: در این راستا هواشناسی می‌تواند در بحث ترافیکی شهری، بلند مرتبه‌سازی با توجه به تهویه طبیعی، تعیین مکان برای شهرهای صنعتی و صنایع آلوده‌کننده و کمک به نهادهای شهری برای مقابله با حوادث طبیعی همکاری کند.

وی در راستای مباحث هواشناسی عامه و اطلاع‌رسانی به موقع پارامترهای جوی به همشهریان به تابلوهای هوانما، وب کیوسک‌های هواشناسی و نیز سامانه 134 هواگو اشاره کرد و یادآور شد: اگر چه در حال حاضر سامانه 134 هواگو در کشور از سال‌ها قبل فعال شده است اما متاسفانه این سامانه در کاشمر به دلیل کمبود اعتبار راه‌اندازی و فعال نشده است.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر با بیان اینکه با مساعدت مخابرات شهرستان شماره سه رقمی 134 در اختیار هواشناسی کاشمر قرار گرفته اما به دلیل کمبود اعتبارات خرید دستگاه و تجهیزات مورد نیاز انجام نشده است از شورای اسلامی شهر و شهرداری کاشمر درخواست کرد تا با تامین بخشی از هزینه‌های نصب، راه‌اندازی و زیر ساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زمینه فعال شدن این سامانه را در شهرستان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی و فعال‌کردن سامانه هواگو 300 میلیون ریال هزینه در بر دارد، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این سامانه شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری تلفن 134 از وضعیت آب و هوا، دمای سه روز آینده، بیشینه و کمینه دما مطلع شوند.

در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کاشمر در زمینه تهیه اطلس گردشگری زیارتی و فعال‌شدن سامانه 134 هواگو قول مساعد دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *