با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی روسای جدید جهاد کشاورزی کاشمر و خلیل آباد معرفی شدند

.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان، مجتبی مزروعی در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید جهاد کشاورزی کاشمرگفت: به رغم اینکه بخش کشاورزی در سطح کلان 30 درصد از جامعه، اشتغال و اقتصاد را شامل می‌شود اما همیشه کمتر از پنج درصد از بودجه عمومی رابرخوردار بوده است.

مجتبی مزروعی با تأکید براینکه باید به عنوان متولیان بخش کشاورزی از جایگاه خودمان به خوبی دفاع کنیم، اظهار کرد: مدیران بخش‌های مختلف بخش کشاورزی باید در راستای تبیین جایگاه بخش کشاورزی در مجامع، محافل و رسانه‌ها تلاش و ارزش‌ها و ظرفیت‌های این بخش را عنوان کنند.

وی با بیان اینکه رسیدن به خودکفایی گندم در دهه 80 به برکت ارزش نهادن به این بخش و در راستای تامین ادوات و نهاده‌های بخش کشاورزی و حمایت از گندمکاران محقق شد افزود: اگر برخی امروز بدون نگاه تخصصی و علمی در بخش کشاورزی اظهار نظر می‌کنند به این دلیل است که ما خودمان این ارزش را برای بخش قائل نشده‌ایم و اجازه دادیم به حریم کارشناسی ما وارد شوند.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص اینکه راندمان مصرف آب بخش کشاورزی در حد 40 درصد است، گفت: باید راندمان مصرف بنزین، گاز و سایر انرژی‌ها نیز اعلام شود، زیرا راندمان در مصرف انرژی در همه بخش‌ها پایین است، اما نارسایی‌های بخش کشاورزی به رغم وجود نیروهای متخصص و کشاورزان با تجربه‌ با ظرفیت بالای آن ناشی از عدم سرمایه‌گذاری است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این امر همانند سایر کشورهاست چرا که این بخش تامین کننده غذای جامعه است و تنها بخشی هم که رشد مثبت در مسایل اقتصادی داشته، همین بخش کشاورزی است.

مزروعی با ابراز نگرانی از نبود توجه به توسعه روستاها طی چند دهه اخیر گفت: در حال حاضر در اکثر روستاها راه آسفالته، مدرسه، تلفن، برق، گاز و سایر امکانات مهیاست اما متاسفانه خالی از سکنه است و این امر تنها به دلیل نبود آب برای کشاورزی است.

وی بیان کرد: با تعطیلی یک واحد صنعتی تنها نیروهای آن واحد بیکار می‌شوند اما با خشک شدن یک قنات در روستا حیات و اکوسیستم روستا خشک می‌شود، لذاباید برای ماندگاری روستائیان از روش‌های مکانیزاسیون و نوین آبیاری استفاده کرد و زمینه فعالیت آنها را در بخش‌های مختلف کشاورزی فراهم کرد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در حال حاضر 95 درصد سرمایه‌های بخش کشاورزی مربوط به بخش خصوصی است و تنها پنج درصد آن مربوط به بخش دولتی است از این رو به جای اینکه به دولت برای اعتبار و تسهیلات فشار وارد آوریم تلاش کنیم مسیری را که برای پسته و زعفران باز شده برای محصولاتی نظیر کشمش، انار، رب گوجه فرنگی و سایر محصولات انجام دهیم؛ زیرا  مردم وقتی ببینند تولید محصولات برای خودشان صرفه اقتصادی دارد زیرساخت‌ آن را هم فراهم می‌کنند.

وی تاکید کرد؛ توسعه و حمایت از تشکل‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت و تجربه نیروهای بازنشسته  و رفتن  به سمت افزایش صنایع تبدیلی ضروری است.

مزروعی با اشاره به کمبود نیرو و امکانات در بخش کشاورزی استان؛ اظهار کرد: در دو سال گذشته هزار و 500 نفر بازنشسته شدند و قرار است در دو سال آینده نیز هزار نفر دیگر بازنشسته شوند و کاهش این حجم نیرو سبب بروز مشکلات و نارسایی‌هایی در این حوزه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آبیاری تحت فشار هیچ گونه محدودیت و مشکلی وجود ندارد  و به دلیل وجود خرده مالکی کشاورزی در این شهرستان دستور ویژه می‌گیریم و مشکلات فراروی بهره‌برداران در زمینه اجرا و استفاده از روش‌های نوین آبیاری به حداقل می‌رسانیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی افزود: برای صادرات دام، خرید دام امانی و تامین جو مورد نیاز مجوزات لازم اخذ شده است در بحث تامین جو محدودیتی وجود ندارد و به هر میزان که درخواست و نیاز باشد آن را تامین می‌کنیم.

در پایان این مراسم که به طور جداگانه در شهرهای کاشمر و خلیل آباد برگزار شد از خدمات و تلاش‌های محمد صوابی، نصیری به عنوان روسای جهاد کشاورزی کاشمر و خلیل آباد تقدیر و سید ابوالقاسم موسوی و مهندس احمدنژاد به عنوان مدیر جدید جهاد کشاورزی کاشمر و خلیل آباد منصوب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *