دوبانده شدن جاده سانحه خیز کاشمر

به گزارش ایرنا، ۷۰ کیلومتر از کاشمر به سمت سه راهی شادمهر یکی از پررفت و آمدترین جاده های ارتباطی خراسان رضوی است که به دلیل کم عرض بودن حوادث رانندگی بسیاری را برای خودروهای عبوری رقم زده است.

اخیرا پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد بر اثر تصادف سه دستگاه خودرو سواری در کیلومتر ۲۰ جاده کاشمر به سمت شادمهر پنج نفر کشته و ۹ نفر مجروح شدند.

فرمانده انتظامی کاشمر درباره علت بروز این حادثه گفته بود که جاده کاشمر – سه راهی شادمهر به ‘جاده مرگ’ مشهور شده زیرا سالانه بسیاری از مسافران به دلیل کم عرض بودن جاده طی سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند.

به گفته سرهنگ ‘ابوالقاسم باقری’ چند روز قبل از این حادثه نیز بر اثر برخورد یک دستگاه وانت پیکان با موتورسیکلت در همین جاده دو جوان ۲۴ و ۲۵ ساله جان باختند.

جاده کاشمر به سمت سه راهی شادمهر کم عرض و میزان رفت و آمد خودروها در آن بسیار بالا است از این رو تعریض جاده برای جلوگیری از بروز حادثه برای خودروهایی که با سرعت بالا در حرکت هستند ضروری است.

مسوولان و نمایندگان مجلس نیز بارها در رسانه ها و نشستها با مدیران کشوری بر دو بانده کرده این جاده مانند دیگر جاده های خراسان رضوی که دوبانده کردنشان از حادثه خیز بودن آنها کاسته است تاکید کرده اند.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی پیش از این از دو بانده نشدن این جاده انتقاد و بیان کرده بود: این جاده یکی از پرترافیکترین مسیرها در کشور است اما تبدیل به یک جاده مرگبار شده و هر از چند گاهی شاهد وقوع حوادث ناگوار در این مسیر هستیم.

‘محمد اسماعیل نیا’ افزود: آنگونه که دولت گذشته اعلام کرده بود در هشت سال گذشته به اندازه ۹ برابر تمامی دوره های قبلی جاده و اتوبان ساخته شده اما با این وجود باز هم این جاده خونین باقی ماند و اقدامی برای آن انجام نشد.

وی بیان کرد: جاده کاشمر به شادمهر قسمتی از فلات مرکزی ایران را به مشهد متصل می کند و بسیاری از زائرانی که از خارج خراسان به مشهد می روند از این جاده عبور می کنند لذا باید نسبت به تعریض آن اقدام عاجل صورت گیرد.

این نماینده مجلس گفت: اگر بخواهیم شهرستان کاشمر را که دومین شهر زیارتی استان است تبدیل به یک قطب سیاحتی و زیارتی کنیم چاره ای نداریم جز اینکه جاده های این شهرستان را اصلاح کنیم که یکی از آنها همین جاده شادمهر به کاشمر است.

با این حال، بنا بر اعلام اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی وزارت متبوع برای بازسازی جاده ها با کمبود اعتبار مواجه است و امکان اصلاح جاده ها در سال جاری فراهم نیست.

مدیر ساخت و توسعه راهها در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دوبانده کردن محور کاشمر به سه راهی شادمهر از مصوبات این اداره کل است که تامین هزینه آن از محل اعتبارات ملی تعیین شده است.

‘محمد پارسا’ افزود: قرار است اعتبارات دو بانده کردن جاده کاشمر به شادمهر از محل ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه تامین و از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پرداخت شود اما هنوز این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه برای دو بانده کردن هر کیلومتر راه از جاده کاشمر به شادمهر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: هنوز تخصیص این میزان اعتبار از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ نشده تا بتوان با پیمانکار قرارداد منعقد کرد.

مدیر ساخت و توسعه راهها در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل محور کاشمر – شادمهر در سفر اخیر هیات دولت مطرح شد نیز اظهارداشت: رییس جمهوری و معاون برنامه ریزی وی قول مساعد برای تخصیص اعتبار دادند اما اعتبارات راهسازی امسال دولت محدود است و تامین این میزان اعتبار تا پایان سال مقدور نیست.

طول کل راههای خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۴۸۴ کیلومتر است که از این مقدار دو هزار و ۵۴۵ کیلومتر معادل ۲.۱۸ درصد از کل راههای استان شریانی می باشد. همچنین از کل راهها شش هزار و ۳۳۱ کیلومتر راه بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی است.

در خراسان رضوی محورهای ارتباطی مشهد – تربت حیریه و مشهد – سبزوار دوبانده هستند که باعث شده میزان حوادث رانندگی در این مسیرها کاهش یابد.

3 thoughts on “دوبانده شدن جاده سانحه خیز کاشمر

  1. با سلام، اگه قراره مثل اتوبان خلیل آباد کاشمر ساخته بشه،همون بهتر که اینکار صورت نگیره، اتوبانی که مخصوصا در شب رانندگیش از جاده ی دوطرفه سختتره. عدم وجود شبرنگ کافی، جدول های منحنی و نامشخص در شب……. باعث رانندگی خطرناک میشه که متاسفانه با نور بالای رانندگان اصلا قابل رانندگی مطمئن نیست

  2. اقای اکبری، من منکر نعمت این اتوبان نیستم مخصوصا در روز، ولی شبها اگه دقت کرده باشین رانندگی خیلی مشکله تو اتوبان، جداول وسط که دیده نمیشن،کناره هاهم همینطور، با آزمون و خطا باید رانندگی کرد. انحنای بلوکای سیمانی هم تابحال چندبار حادثه ساز شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.