اما و اگرهای اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب کاشمر


مطالعات شبکه فاضلاب کاشمر سال 1387 آغاز و قرار شد با 330 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع داخلی وزارت نیرو، در سال 88 اجرایی شود.

همان زمان دو شرکت تعاونی آمادگی خود را برای تامین تمامی هزینه اجرای طرح به شرط استفاده از پساب تصفیه خانه اعلام کردند اما این امر حتی پس از انعقاد تفاهمنامه نیز شکل عملی به خود نگرفت و معطل ماند.

بخش خصوصی از سال 91 وارد موضوع اجرای شبکه فاضلاب کاشمر شد و بر این اساس محل ساخت تصفیه خانه فاضلاب حد فاصل حوزه استحفاظی شهرستانهای خلیل آباد و کاشمر جانمایی شد.

اکنون پس از این کش و قوسها، تاخیر پنج ساله در آغاز اجرای طرح باعث افزایش هزینه ها از 330 میلیارد ریال سال 88 به بیش از هزار میلیارد ریال رسیده است.

با این وجود اینک شهردار کاشمر می گوید بر سر هزینه آسفالت شکافی طرح شبکه فاضلاب این شهر بین پیمانکار و شهرداری اختلاف نظر وجود دارد و همین امر دوباره به تاخیر در اجرای پروژه انجامیده است.

‘جعفر سلیمانی’ گفت: با اجرای این طرح باید معابر شهری به طول 300 کیلومتر حفاری شود که این امر ضربه ای به سرمایه 50 ساله کاشمر است.

شهردار کاشمر افزود: در صورت پرداخت بخشی از این هزینه و توافق با شهرداری امکان اجرای طرح وجود دارد.

این در حالی است که مدیر امور آب و فاضلاب کاشمر هفته پیش از آغاز عملیات اجرایی نخستین طرح فاضلاب در کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه مسکن مهر کاشمر خبر داده بود.

‘علی اصغر پاکروان’ گفته بود: در پی رفع مشکلات با شهرداری شاهد شروع این مهم در شهر کاشمر هستیم.

وی افزود: در اجرای طرح فاضلاب کاشمر به روش بیع متقابل هزار و 80 میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد.

مدیر امور آب و فاضلاب کاشمریکی از مزایای اجرای شبکه و تصفیه خانه فاضلاب را با توجه به کم آبی منطقه، زیر پوشش قرار گرفتن دو هزار هکتار از زمینهای کاشمر عنوان و بیان کرد: پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب به مدت40 سال در اختیار سهامداران آن قرار می گیرد.

وی طول خط انتقال طرح را نیز حدود هفت کیلومتر و شبکه توزیع آن را 300 کیلومتر اعلام کرد.

پاکروان ادامه داد: دو باب تصفیه خانه طرح نیز با ظرفیت 220 لیتر در ثانیه حداکثر ظرف پنج سال اجرا خواهند شد.

با این وجود یکی از اعضای شورای اسلامی شهر کاشمر در نشست امروز چهارشنبه شانزدهم مهر ماه این شورا از وارد آمدن خسارت 400 میلیارد ریالی به آسفالت خیابانهای این شهر بر اثر اجرای طرح فاضلاب خبر داد.

‘احمد غزنوی’ گفت: با توجه به اینکه برای اجرای طرح فاضلاب توافقی با شهرداری نشده، شهرداری کاشمر مانع ادامه عملیات اجرایی آن شود.

وی افزود: شرکت متولی اجرای طرح فاضلاب کاشمر بدون امضای توافقنامه به شهرداری اقدام به آغاز عملیات اجرایی آن کرده است.

او گفت: برای اجرای شبکه فاضلاب کاشمر نخستین اقدام آسفالت شکافی و سایر اقدامات در حوزه شهر است اما شرکت مجری تاکنون توافقنی در این خصوص با شهرداری امضا نکرده است.

غزنوی افزود: شهرداری باید از ادامه عملیات اجرایی فاضلاب تا حصول توافق و نتیجه نهایی جلوگیری کند و به دلیل منافع مردم نباید تا امضای توافقنامه و تعهد پرداخت هزینه های مجدد آسفالت، اجازه فعالیت به مجری طرح فاضلاب کاشمر داده شود.

دیگر عضو شورای شهر کاشمر نیز گفت: به نمایندگی از مردم مخالفت خود را با اجرای طرح فاضلاب قبل از هر گونه توافق با شهرداری اعلام می کنم.

پالایی افزود: با توجه به خسارت میلیاردی به آسفالت معابر و خیابانهای سطح شهر برای اجرای شبکه فاضلاب، باید حق و حقوقات شهرداری مدنظر قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *