فاجعه ای ناگوارتر از شین آباد در مدارس کاشمر

به گزارش مشرق، هر چند تاکنون دو مورد از این قنات‌ها طی چند ماه گذشته در داخل مدرسه ابتدایی شهید ترابی و هنرستان رازی فروکش کرده اما به حمدالله دانش‌آموزان در آن زمان در سر کلاس درس به سر می‌بردند، به همین جهت خسارت جانی در پی نداشت اما بدون شک مدارس دیگری در جای جای این شهر هستند که بر روی قنات قرار دارند و هر لحظه امکان بروز فاجعه‌ای عظیم تر و ناگوارتر از آنچه در شین‌‍‌آباد گذشت، وجود دارد.

شاید تجسم این موضوع که در حین بازی و ساعت تفریح دانش آموزان در داخل مدرسه به یکباره، زمین دهان باز کند و تعدادی از کودکان را ببلعد بسیار سخت باشد اما واقعیتی است که باید از سوی مسئولان امر جدی گرفته شود چون بدون شک با بروز این اتفاق ناگوار تبعات ناخوشایندی دامن‌شان را خواهد گرفت و باید جوابگوی سهل‌انگاری خود باشند. انگار منتظرند ابتدا اتفاقی بیفتد سپس عکس‌العملی از خود نشان دهند.

هر چند هنوز فروکش شدن قنات در منطقه حسین آباد کاشمر طی چند سال قبل که مادر و دختری را به کام مرگ کشاند از یاد نرفته است. امروزه در کنار حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل که همواره در کمین شهر کاشمر هستند باید به رویداد دیگری به نام ریزش قنات‌ها اشاره کرد که امروز تهدیدی جدی برای این شهر شده است.

هر لحظه امکان دارد قسمتی از شهر پایین برود

مدیر امور آب منطقه‌ای کاشمر با بیان اینکه اغلب قنات‌هایی که در داخل شهر بوده‌اند خشک شده و متروکه هستند، افزود: اگرچه آماری در دست نیست اما شاید بیش از پنج قنات متروکه زیر شهر کاشمر باشند.

حسین باباغیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان، توضیح داد: اگر روی میل چاه‌های قنات سازه ایجاد شود ریزش خواهد کرد. متاسفانه در بعضی مناطق از میل چاه‌های قنات به عنوان چاه فاضلاب استفاده می‌شود که به مرور به دلیل اینکه بدنه شست‌وشو می‌شود ریزش می‌کند.

وی افزود: اغلب مسیر قنات‌ها از شمال شرق به سمت جنوب غربی است. منطقه حسین آباد، بلوار جانبازان و قسمت‌های دیگر از شهر در مسیر عبور قنات‌ها قرار گرفته‌اند. در بافت مرکزی اطلاع دقیقی از وضعیت قنات‌ها در دست نیست. هر لحظه ممکن است در مکانی از شهر اتفاقی بیفتد و یا مکانی پایین برود.

باباغیبی با اشاره به اینکه بعضی قنات‌ها ممکن است تا 50 متر عمق داشته باشند، بیان کرد: در حال حاضر در دشت کاشمر 474 حلقه چاه و 46 رشته قنات دایر است که 20 رشته آن مربوط به کاشمر است.

اگرچه هدف این گزارش، درج مشکلات پیش روی آموزش و پرورش به دلیل وجود قنات‌ها بود اما روابط عمومی این اداره اعلام کرد مدیر آموزش و پرورش کاشمر برای گفت‌وگو در زمینه قنوات موافقت نکرده‌ است.

به هر حال این توقع از مدیر آموزش و پرورش کاشمر و نماینده کاشمر در مجلس می‌رود که با همکاری تمامی مسئولان مربوطه از هم اکنون به فکر راهکار باشند و قبل از اینکه شاهد وقایع تاسف برانگیز و جبران ناپذیری باشیم سریعأ به فکر چاره بیفتند زیرا هر لحظه تعلل امکان دارد خانواده‌ای را داغدار کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *