کاهش روند رو به رشد سالمندی درکاشمر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، دکتر مجتبی قائمی با بیان اینکه با افزایش زاد و ولدی که امسال اتفاق افتاد درصد سالمندان از ۱۱ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت، افزود: در حال حاضر ۱۶ هزار سالمند در این شهرستان زندگی می‌کنند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد از سالمندان مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، بیان کرد: از سالمندانی که به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند، هفت درصد فاقد مشکل، ۴۹ درصد دارای فشار خون بالا، ۲۵ درصد دیابت، ۱۵ درصد چاق، ۳۸ درصد اختلال در بینایی، ۲۳ درصد اختلال در شنوایی و ۱۲ درصد افسرده هستند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با تاکید براینکه باید دوران سالمندی به دوران نشاط، لذت و سرزندگی تبدیل شود، بیان کرد: خوب سپری کردن دوره سالمندی، نیازمند فراگیری مهارت‌ها و راه کارهای ویژه این دوره است.

وی همچنین پرداختن به ورزش، خوردن مواد غذایی سالم، دادن تعطیلی به افکار، فعالیت‌های اجتماعی و… را از جمله راهکارهایی دانست که در جهت بهتر زیستن و بهره‌مندی ازاین دوره زندگی، مثمرثمر است.

قائمی همچنین با اشاره به اینکه ورزش سبب احساس سلامتی، نشاط و بهبود وضعیت جسمی و روحی سالمند می‌شود، تصریح کرد: تغذیه مناسب در دوران سالمندی، در وضعیت روحی و جسمی فرد تأثیر بسزایی دارد به طوری که با تغذیه صحیح می‌توان افسردگی را کاهش داد.

وی به سالمندان توصیه کرد: مصرف غذاهایی که پروتئین بالا، قند پایین و چربی کمتری دارند و همچنین استفاده از وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کمتر جهت تنظیم قند خون و استفاده بیشتر از موادی مثل ماهی، برای تمام افراد، به ویژه سالمندان را در دستور غذایی خود قرار دهند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر آموزش تهیه غذای سالم و سریع که با توجه به مشکلات جویدن، بلع و هضم غذا، برای سالمند مناسب باشد و کمترین تداخل دارویی و غذایی را نیز سبب شود برای ارتقای سلامت آنان لازم دانست و ادامه داد: پرهیز از الکل، سیگار و مواد مخدر، از توصیه‌های دیگری است که سالمندان باید به آن توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه رفتن به طبیعت و نقاط خوش آب و هوا و دیدن مناظر زیبا، به سالمندان کمک می‌‍کند از فکر گذشته خارج شوند و فقط به زمان حال بیندیشند، ابراز کرد: انتخاب صحیح مکان تفریح اهمیت زیادی دارد زیرا در سنین بالا باید از تغییرات شدید آب و هوایی پرهیز کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.