کاشمر به منطقه‌ای خشک تبدیل می‌شود

رییس امور آب منطقه‌ای کاشمر گفت: تاکنون بارندگی‌ها تأثیری بر وضعیت منابع آبی نداشته و علیرغم کاهش میزان بارندگی، برداشت از منابع آبی افزایش یافته است و در آینده‌ای نه چندان دور کاشمر به منطقه‌ای خشک تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)– منطقه خراسان، حسین باباغیبی در بازدید از منابع آبی شهرستان افزود: با روند فعلی، کاشمر طی سال‌های آینده به منطقه‌ای کاملاً خشک تبدیل خواهد شد لذا برنامه‌ریزی بلندمدت برای نحوه درست استفاده از آب اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه دشت کاشمر به عنوان دشت‌های ممنوعه استان خراسان رضوی، با کسری مخزن و افت سالیانه سطح آب زیرزمینی مواجه است، ابراز کرد: اگر به همین منوال به پیش برویم به خاطر نشست زمین و عدم آبخیز داری در هر بارشی شاهد سیل خواهیم بود و باید همه برای حفظ و استفاده بهینه از آب تلاش کنند و منابع آبی که باید حفظ شود با کمک یک ارگان امکانپذیر نیست.

مدیر منابع آب کاشمر گفت: جهت بهره‌برداری آب در بخش کشاورزی، مجوز حفر چاه جدید صادر نمی‌شود و تنها مجوز حفر چاه جدید با بهره‌برداری کم جهت بخش‌های صنعت، شرب دام و طیور صادر می‌شود.

رییس امور آب منطقه‌ای کاشمر افزود: در شهرستان کاشمر 259 حلقه چاه کشاورزی فعال است که متأسفانه بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی با شیوه‌های سنتی و قدیمی آبیاری می‌شوند.

بابا غیبی در ادامه با بیان اینکه شهر کاشمر از نظر آب شرب تامین است یادآور شد: هنوز با توجه به افزایش جمعیت فرهنگ استفاده ازآب شرب تصفیه شده در خانه‌ها و افراد تغییری نکرده وهمچنان نسبت به اسراف آن در همه فعالیت‌هایمان پیش قدم هستیم و باید همیشه به یاد داشته باشیم جمعیت بیشتری در آینده به این مایه حیاتی نیاز خواهند داشت.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی خشک شدن چشمه‌ها، قنوات، کاهش آب دهی چاه‌ها را به ارمغان می‌آورد و با هزینه بیشتری می‌بایست نسبت به کف شکنی و جابجایی چاه‌ها اقدام کرد، افزود: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد آب استحصالی از منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در توسعه روش‌های نوین آبیاری فعالیت زیادی در منطقه صورت نگرفته است.

رییس امور آب منطقه‌ای کاشمر با تاکید بر اینکه ایجاد استخرهای کشاورزی به جهت ایجاد آبیاری‌های تحت فشار بوده است، افزود: این امر بدون افزایش سطح زیر کشت در بهره‌وری آب موثر خواهد بود، ولی هم اکنون ایجاد استخرها با هدف ذخیره‌سازی آب صورت می‌گیرد که افزایش ساعت کارکرد چاه‌ها و افزایش کسری مخازن و بحران آب را بوجود می‌آورد.

باباغیبی در پایان نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی را از برنامه‌های مهم این اداره عنوان و گفت: در سال 93 با چاه‌های کشاورزی که نسبت به نصب اقدام نکرده‌اند برخورد قانونی صورت می‌گیرد و همچنین با برنامه‌ریزی این کنتورها افزایش بی رویه استخر و برداشت‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *