آرامگاه شهیدمدرس،ظرفیتی معنوی برای توسعه کاشمر

کاشمر، خبرنگارخراسان
مردم کاشمر ۷۷سال است که میزبان شهیدی والامقام از تبار سادات و علمای مجاهد مکتب شیعه هستند و زیارتگاه او را که همچون نگینی در کاشمر می درخشد در آغوش گرفته و او را نه میهمان که بزرگ و آقا و سید شهر خود می دانند و با لقب «آقای شهید» به زیارت او می شتابند. زیارتگاهی که خود آن شهید والامقام پیش بینی آن را کرده بود و در برابر تهدیدهای رضاخان قلدر گفته بود که «قبر من هر کجا باشد زیارتگاه مردم می شود اما تو در جایی می میری که نه آب باشد و نه آبادانی»! و امروز زیارتگاه باعظمت و با معنویت این شهید، گواهی است بر صدق گفته خود او. فرا رسیدن دهم آذر، سالروز شهادت آیت ا…سیدحسن مدرس(ره) بهانه مناسبی است تا به بررسی جایگاه و تأثیر شخصیت شهیدمدرس و ظرفیت زیارتگاه او در توسعه فرهنگی و اقتصادی شهرستان کاشمر بپردازیم. نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی مثل شهیدمدرس، شخصیت هایی جامع و عمیق بوده و جزو افتخارات تاریخ و تمدن اسلام و شیعه هستند و همیشه زنده اند و اندیشمندان و مورخان جهان به آن ها افتخار می کنند. وی افزود: تاکنون به طور مطلوب از ظرفیت آرامگاه شهیدمدرس برای توسعه کاشمر استفاده نشده است.دکترمحمد اسماعیل نیا افزود: وجود زیارتگاه افراد گران قدری مثل شهیدمدرس در یک منطقه خود به خود باعث رونق فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری آن منطقه می شود. وی ادامه داد: اگر ما برنامه داشته باشیم می توانیم از وجود این جاذبه های گردشگری برای پیشرفت و توسعه استفاده کنیم اما متأسفانه ما در کاشمر خلاءهایی داریم که از آن ها ضربه می خوریم، به عنوان مثال این شهرستان راه و جاده های مطلوبی ندارد و هنوز به راه آهن و فرودگاه دسترسی ندارد و همین کمبودها باعث شده که کاشمر به رغم ظرفیت های فراوان از خیلی مناطق دیگر عقب بیفتد.

طرح حرم تا حرم
فرماندار کاشمر هم با اشاره به شخصیت والای شهیدمدرس گفت: مرقد این شهید بزرگوار خیرات و برکات زیادی برای کاشمر در پی داشته است و این شهید والامقام در کنار سایر امام زادگان این شهرستان ارج و قرب والایی به کاشمر بخشیده است.

مهدی فروزان افزود: مردم کاشمر از شخصیت شهیدمدرس به عنوان «آقای شهید» یاد می کنند و این گفتمان «آقای شهید» سخن از دل برآمده مردم مومن و ولایتمدار کاشمر است که او را آقای شهید می دانند و جایگاه والایی برای او قائل هستند. نماینده عالی دولت در کاشمر با اشاره به وجود زیارتگاه های متعدد در این شهرستان خاطرنشان کرد: ما طرح جدیدی را در دستور کار داریم با عنوان حرم تا حرم که از امام زاده سیدمرتضی(ع) تا امام زاده سیدحمزه(ع) و از آن جا تا زیارتگاه شهیدمدرس(ره) به شکل یک سه ضلعی با همت شهرداری و شورای شهر و مجموعه مدیریت شهرستان این ۳حرم را به گونه ای به هم متصل کنیم که فضای مسیر دارای طراحی فرهنگی و مذهبی باشد. فروزان افزود: ما در چند سال اخیر فقط به برگزاری سالروز شهادت شهیدمدرس اکتفا نکرده ایم بلکه هفته سالگرد شهادت او را برگزار می کنیم و برای هر روز هفته برنامه های خاصی تدوین و تدارک دیده شده است ضمن این که این همایش ها و بزرگداشت ها تا زادگاه او که استان اصفهان است نیز کشیده شده و در آن جا هم مراسم برگزار می شود و در کاشمر نیز برنامه هایی همچون شب شعر، مسابقات قرآنی و … برگزار می شود و هر روز یک گروه از اقشار و اصناف مختلف از این برنامه ها و زیارتگاه وی بهره می برند. فرماندار کاشمر با اشاره به برکات وجود زیارتگاه شهیدمدرس در این شهرستان تصریح کرد: بعد از فرمان تاریخی امام راحل و مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی شاهد احداث بنایی با عظمت برای شهیدمدرس هستیم که هم اکنون مأمن هزاران دلسوخته و معتقد به نظام و اهل بیت(ع) است.

وی افزود: در سفرهایی که استاندار و معاونان وی و نیز مدیران کل در روز شهادت شهیدمدرس به کاشمر داشتند، توانسته ایم اعتبارات شهرستان را ارتقا ببخشیم و امیدواریم امسال هم با برنامه ریزی هایی که انجام شده بتوانیم حداکثر استفاده را در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از مسئولانی که به شهرستان سفر می کنند ببریم.

مزار «آقای شهید» محور توسعه کاشمر
یک پژوهشگر و کارشناس ارشد ارتباطات هم درباره تأثیر وجود زیارتگاه شهیدمدرس و ظرفیت های آن برای توسعه شهرستان کاشمر گفت: می توان زیارتگاه شهیدمدرس را محور توسعه کاشمر دانست و آن را به عنوان یک جاذبه گردشگری به هم استانی ها و هموطنان معرفی کرد و همه ساله در راستای تبیین ابعاد شخصیتی این شهید عرصه تلفیق دیانت و سیاست شاهد برگزاری انواع کنگره و مسابقه ملی و دوسالانه های مختلف در جوار مزارش باشیم و برای تأمین اعتبارات این برنامه ها می توان از توان دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، حوزه های علمیه و از همه مهم تر مرکز پژوهش های مجلس یاری گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *