برش و دوخت پرده‌های حضرت ابوالفضل(ع) در کاشمر آغاز شد

برش و دوخت پرچم‌های گنبد حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) از امروز، ۱۱ آذرماه توسط بانوان کاشمری به طور رسمی آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله سیدحسن مدرس، در مراسمی معنوی با حضورامام جمعه، فرماندار، جمعی از مسئولان کشوری و استانی و تعدادی از علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) برش و دوخت پرچم‌های گنبد حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کاشمر آغاز شد.

قسمتی از برش این پرده‌ها که به دست حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در محل سالن اجتماعات شهید مدرس کاشمر زده شد، از امروز، 11 آذرماه ادامه کار آن توسط بانوان کاشمری به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

فاطمه عسکری، مسئول دوخت این پرده‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پرده‌ای که روز گذشته برش خورد، مربوط به درب ورودی باب الجواد(ع) است که کلمه «یا باب الحوائج(ع)» با پارچه طلایی برروی آن تکه‌دوزی شده و تزئین سرمه طلا در آن صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در مجموع دو سری کامل پرده برای 9 درب که سری اول با رنگ مشکی برای ماه محرم و صفر و سری دوم با رنگ صدری که رنگ معمول پرده های حرم است، برای ایام دیگر سال دوخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه کتیبه‌های مخصوصی برای درب ایوان طلا و درب یمین و یسار(درب‌های سمت راست و سمت چپ ضریح) با سرمه‌های طلا و سنگ‌های قیمتی و مروارید اصل کار خواهد شد، ابراز کرد: برای شش درب دیگر کتیبه‌هایی با نام‌های باب‌الحوائج(ع)، یا کاشف‌الکرب(ع)، یا ساقی عطشان کربلا(ع)، یا ابالفضل العباس(ع)، یا قمر عشیره(ع) و یا ناصرالحسین(ع) تکه‌دوزی می‌شود.

عسکری با اعلام اینکه این کتیبه‌ها تکه‌دوزی و حواشی آن‌ها با سرمه طلا دوخته می‌شود، بیان کرد: این پرده‌ها در اندازه‌های مختلف هستند، که اندازه هر درب 3.20 در سه متر است و برای هر کدام از درب‌ها دو قطعه پرده 3.40 در 3 متر در نظر گرفته شده است.

وی با اعلام اینکه پرده‌ها از وسط باز شده و در کناره‌ها به وسیله دسته‌های مخصوص جمع می‌شود، بیان کرد: در بالای هر پرده کتیبه‌ای در ابعاد یک در 2.30 متر دوخته خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه پارچه این پرده‌ها از جنس مخمل است، عنوان کرد: به دلیل اینکه در هیچ کشوری این نوع پارچه تولید نمی‌شود، تهیه نخ و بافت پارچه توسط شرکت‌های نساجی یزد صورت گرفته است.

وی ضخامت این پارچه را چهار برابر ضخامت پارچه‌های موجود دانست که از نظر وزنی هر متر آن یک کیلو و 600 گرم وزن دارد که به صورت اختصاصی بافته شده است، ابراز کرد: در گذشته کتیبه‌های پرده‌های حرم یک رو دوخته می‌شدند اما قرار است کتیبه‌های این پرده‌ها به صورت دو رو دوخته شود.

وی با بیان اینکه دوخت کتیبه‌ها برخلاف پرده‌ها به زمان بسیاری نیاز دارد، افزود: به طور میانگین برای دوخت هر کتیبه به بیش از دو ماه زمان نیاز است که امیدواریم زودتر از این مدت به پایان برسد.

عسکری با بیان اینکه در سال گذشته به سفارش ستاد عتبات عالیات خراسان‌ رضوی کار دوخت دو پرچم حرم حضرت ابوالفضل(ع) به همت بانوان کاشمری صورت گرفته است، گفت: جزء افتخارات این شهرستان به شمار می‌رود که پرچم و پرده‌های حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) در این شهرستان دوخته شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که تا محرم سال آینده دوخت این پرده‌ها به پایان رسیده و در مکان‌های مشخص شده نصب می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *