25 درصد منازل روستایی، مقاوم‌سازی شدند

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر با اشاره به پرداخت 6 هزار فقره تسهیلات مقاوم‌سازی روستایی در این شهرستان گفت: از سال 1384 تاکنون 25 درصد منازل روستایی در این شهرستان با استفاده از تسهیلات، مقاوم‌سازی شدند.
محمود واحدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشمر اظهار داشت: بحث مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی از ضرورت ویژه‌ای در برابر حوادث طبیعی برخوردار است؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل همخوانی نداشتن قیمت مصالح با مبلغ تسهیلات، تحمیل شدن بیمه تأمین اجتماعی و مطالبه ضامن از سوی بانک‌ها مشکلاتی به وجود آمده که سبب دلسردی روستائیان از این طرح شده است.
وی با اشاره به این که در حال حاضر 54 روستای کاشمر جمعیتشان بالای 20 خانوار است، افزود: بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 90 بیش از 66 هزار نفر در روستاهای کاشمر سکونت دارند؛ لذا باید تلاش شود تا زمینه برای استقبال روستائیان به منظور دریافت تسهیلات برای امر مقاوم سازی فراهم شود.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر با تأکید بر این که دور بودن برخی از روستاها از شهر و تحمیل هزینه‌های اضافی برای حمل مصالح سبب استقبال نکردن ساکنان این روستاها شده است، یادآور شد: با توجه به این که اهالی روستاهای دور دست از بنیه مالی ضعیفی برخوردار هستند اولویت پرداخت تسهیلات را برای ساکنان این روستاها مدنظر قرار دادیم و با وجود اطلاع‌رسانی‌هایی که در این زمینه انجام شد متأسفانه باز هم شاهد استقبال اندک آنها هستیم.
وی با بیان این که با گذشت حدود 9 سال از آغاز طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی می‌گذرد و تسهیلات پرداختی آن برای هر واحد از 50 میلیون ریال به 150 میلیون ریال افزایش یافته است ابراز داشت: علیرغم افزایش تسهیلات ولی باز هم با رشد بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی امکان احداث و تکمیل یک واحد مسکونی وجود ندارد.
واحدیان با اشاره به دریافت مبلغ 800 هزار تومان از سوی تأمین اجتماعی برای یک واحد مسکن روستایی با زیربنای 60 متر خاطرنشان کرد: متأسفانه افزایش هزینه‌های صدور پروانه در امسال به ویژه در بحث تأمین اجتماعی سبب استقبال نکردن روستائیان از دریافت تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن شده است.
وی افزود: فرد روستایی که در آمد سالانه ان حدود 2 میلیون تومان است از عهده پرداخت این هزینه‌ها بر نمی‌آید و در مقابل ترجیح می‌دهد در همان خانه غیر مقاوم سکونت داشته باشد و یا به صورت غیرمجاز نسبت به احداث واحد مسکونی اقدام کند.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر با اشاره به این که انجام هر گونه ساخت و سازی منوط به رعایت ضوابط آئین نامه 2800 است و ساخت واحدهای مسکونی خارج از این آئین‌نامه در واقع غیر مقاوم به شمار می‌رود تصریح کرد: متأسفانه به دلیل تحمیل هزینه‌ها و مطالبه بانک‌ها برای پذیرش ضامن منجر شده تا عده‌ای از روستائیان به سمت ساخت و سازهای غیر مجاز بروند.
وی با تأکید بر این که هم اکنون 70 درصد واحدهای روستایی کاشمر کم دوام است افزود: با توجه به ابلاغ اعتبارات در امسال و به محض مشخص شدن بانک‌های عامل، معرفی متقاضیان برای استفاده از تسهیلات بانکی انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *