سوگوراه استانی تعزیه در کاشمر آغاز شد

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمریکشنبه شب در این مراسم ترویج شعائر دینی و مذهبی را از اهداف برگزاری سوگواره تعزیه ذکر و بیان کرد: تعزیه به عنوان هنر متعالی و ماندگار از دیرباز تاکنون مورد اقبال جامعه ایرانی اسلامی بوده است.

جواد روشندل افزود: بر اساس برنامه زمانبندی پنج گروه تعزیه خوان از شهرستانهای گناباد، سبزوار، جوین، کرمان و کاشمر به مدت پنج شب در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر مجالس تعزیه را برگزار می کنند.

وی گفت: هنرمندان با هنر تعزیه دین اسلام و نهضت عاشورای امام حسین(ع) و معصومین(ع) را معرفی می کنند لذا باید از خرافه در تعزیه پرهیز کرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر افزود: هر شب قبل از اجرای مجلس تعزیه قاریان، سخنرانان، شاعران منتخب جشنواره شعر عاشورایی و مرثیه خوانان به اجرای برنامه می پردازند و سپس هنرمندان هنر خود را با برگزاری مجالس تعزیه به نمایش می گذارند.

وی گفت: این سوگواره با اجرای ‘مجلس تعزیه روایت شمر’ توسط هنرمندان گنابادی آغاز شد و در ادامه مجالس ‘تعزیه دو برادر’ توسط هنرمندان سبزواری، ‘تعزیه حضرت رقیه(س)’ با هنرنمایی هنرمندان جوین، ‘تعزیه عباس شعذب’ با حضور هنرمندان کرمانی و ‘تعزیه دانیال نبی’ توسط تعزیه خوانان کاشمری روی صحنه می روند.

روشندل افزود: در حاشیه برگزاری این سوگواره همچنین نمایشگاه عکس عاشورایی با عنوان ‘قاب ماتم زده’ و کارگاه زنده خوشنویسی با حضور اساتید این عرصه برپا شده است. 12 گروه تعزیه در کاشمر فعال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *