رییس اداره بهزیستی کاشمر، بیشترین علل معلولیت‌ها را در ازدواج های فامیلی دانست

.

به نقل از ایسنا، علیرضا حق‌جو اظهار کرد:
برای 3000 معلول در سامانه بهزیستی، پرونده تشکیل شده است. این آمار بدین معنا نیست که ما فقط 3000 معلول داریم بلکه پیش‌بینی می‌شود آمار واقعی 40 درصد بیشتر از آمار موجود باشد.

وی با اشاره به اینکه معلولیت‌ها در جنسیت‌ها تفاوت نمی‌کند مگر اینکه به خاطر یکسری شرایط بعضی معلولیت‌ها در یک جنس بیشتر باشد، افزود: در حال حاضر میزان معلولیت در هر دو جنس زن و مرد یکسان است.

حق‌جو با بیان اینکه تاکنون شرایط لازم در جامعه برای حضور معلولان فراهم نشده است، تصریح کرد: بیشتر سطح‌های شیب‌دار که در سطح شهر برای عبور معلولان ایجاد شده تنها برای رفع تکلیف بوده زیرا هیچ معلولی نمی‌تواند به راحتی برای دسترسی به مکان خاص از این رمپ‌ها عبور کند.

وی بیان کرد: قانون جامع حمایت از معلولان در بحث مناسب سازی محیط می‌گوید تمامی مراکز دولتی و غیر دولتی موظفند در مرحله اول خودشان مناسب سازی محیط را رعایت کنند و در مرحله بعدی اگر شخص یا مسئولی مناسب سازی را رعایت نکرده باشند، شهرداری نباید پایان کار بدهد. متاسفانه دیده می‌شود برای گرفتن پایان کار مسئولان پروژه‌ها رمپ‌ها را به صورت ظاهری احداث می‌کنند و کارشناسان شهرداری که برای بازدید می‌روند فقط ساخت رمپ را تایید می‌کنند در صورتی که به هیچ عنوان استاندارد نیست.

رییس اداره بهزیستی کاشمر خطاب به کسانی که این رمپ‌ها را تایید می‌کنند، اظهارر کرد: ما ویلچر در اختیار افرادی که رمپ‌ها را به لحاظ استاندارد تایید کرده‌اند قرار می‌دهیم، ببیند خودشان که سالم هستند آیا می‌توانند به راحتی استفاده کنند.

وی در خصوص مناسب سازی محیط در ادارت افزود: متاسفانه در اداره‌های دولتی فقط در حد 40 درصد از رمپ‌هایی که ساخته شده درصد شیب رعایت شده و باقی استاندارد نیست هرچند همان 40 درصد هم که رعایت کرده‌اند بدین جهت است که در آن زمان اعتبارات خاصی برای ایجاد رمپ به اداره‌ها تعلق می‌گرفت و پس از ساخت تاییدیه بهزیستی لازم بود.

حق‌جو با اظهار تاسف از اینکه به هنگام تغییر شیب در معابر عمومی، استانداردها رعایت نشده است، افزود: بیکاری و نامناسب بودن محیط از مشکلات پیش روی معلولان جسمی حرکتی است. متاسفانه بعضی تصور می‌کنند حال که سازمان بهزیستی مسئول ساماندهی معلولان است این توان را هم دارد که از نظر مالی و سایر مسائل، نیازهایشان را برآورده کند در صورتی که اگر بخواهیم معلولان همانند افراد دیگر فرصت برابری در جامعه داشته و توانایی‌های خود را به اثبات برسانند باید همه سازمان‌های دولتی به کمک ما بیایند.

وی گفت: نگاه جامعه به نسبت گذشته در حال تغییر است که این موجب می‌شود معلولان حضور پررنگ تری داشته باشند اما این حضور هنوز مطلوب نیست و نیازمند کار فرهنگی بیشتری است. اگرچه تسهیلات اشتغالزایی در سال جاری به نسبت گذشته 4 برابر شده و تاکنون 90 درصد اعتبارات جذب شده است اما معلولان شرایط خاص خود را دارند و مشکلاتشان بیشتر است به همین جهت اگر اعتبارات بیشتری تخصیص پیدا کند افراد بیشتری خواهند توانست وارد بازار کار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *