کودکان کاشمر در خریدوفروش مواد مخدر مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند

رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: عمده سوءاستفاده کودکان کاشمر در خریدوفروش مواد مخدر است.

علیرضا حق جو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان با بیان اینکه بیش از 50 درصد تماس‌ها مربوط به کودک آزاری است، افزود: آزار و اذیت نباید حتما با سیم داغ یا کتک باشد، وقتی کودک 4 ماهه معتاد شود، کودکی از حقوق لازمه خود محروم شود و یا غفلت والدین از کودک خود نوعی کودک آزاری محسوب می‌شود.

وی افزود: بیشترین تماس‌های که از سوی شهروندان، آشنایان و همسایه ها باخط 123(مرکز فوریت‌های اجتماعی) می شود مربوط به پدیده کودک آزاری است.

وی با اعلام اینکه متاسفانه میانگین سن افرادی که تحت کودک آزاری قرار گرفته‌اند از 6 ماه است تا به به بالاتر، بیان کرد: نمی‌شود یک مورد خاص اجتماعی را برای کودک آزاری در نظر گرفت بلکه مسائل اجتماعی مختلفی دخیل هستند که فرهنگ، تحصیلات، مسائل مالی و … از جمله موارد تاثیر گذار در کودک آزاری است.

حق جو همچنین شایع ترین روش کودک آزاری را سوء استفاده از کودکان بدین معنی که از آنها در تکدی گری، خرید و فروش مواد مخدر و مشاغل سخت دیگر مثل کارگری اعلام کرد.

رییس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه 20 درصد کودکان در تکدی گری و 30 درصد در خرید و فروش مواد مخدر مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، گفت: عمده سوء استفاده‌های که از کودکان در شهر کاشمر می‌شود در خرید و فروش مواد مخدر است.

وی با اعلام اینکه پدیده کودک آزاری در جامعه است و نمی‌شود آن را کتمان کرد فقط گونه‌های آن تغییر می‌کند، افزود: در سال گذشته در روستایی که تنها 2 کیلومتر با کاشمر فاصله داشت سه کودک از سن 6 تا 11 سالگی مشغول کار سخت بودند ضمن اینکه پدر و مادر آنها و یکی از کودکان معتاد بودند.ژ

رییس اداره بهزیستی کاشمر با اشاره به اینکه 73 مهدکودک در شهر و روستا است که با جلساتی که برایشان برگزار شده خواسته‌ایم تا اگر این اینگونه موارد را مشاهده کرده و یا اطلاع یافتند سریعأ به ما طلاع دهند.

وی با بیان اینکه بعضی خانواده‌ها تنبیه کودکان را حق خود می‌دانند تصریح کرد: اورژانس اجتماعی با حکم قضایی حق دارد به اینگونه مسائل وارد شود و پیگیر باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها 50 مورد کودک آزاری‌ها به ما اطلاع داده می‌شود و آمار آن از آنچه به ما اطلاع داده می‌شود بسیار بیشتر است فقط شدت و ضعف شاید داشته باشد، گفت: در شش ماهه ابتدای امسال 10 مورد کودک آزاری اطلاع داده شده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته چهار مورد افزایش یافته است.

رییس اداره بهزیستی کاشمر در ادامه بیان کرد: متاسفانه بیش از 60 درصد تماس‌هایی که با اورژانس صورت می‌گیرد غیر مرتبط است.

حق‌جو با اعلام اینکه کاشمر به عنوان قطبی در منطقه مطرح است و به شهرهای خلیل‌آباد، بردسکن، مه ولات و بجستان خدمات رسانی می‌کند، بیان کرد: شرایط و امکانات لازم در خوابگاه این شهرستان برای نگهداری افراد دارای مشکل مهیا نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر امکانات مورد نیاز تامین شود قطعا خدمات دهی بهتری صورت خواهد گرفت، بیان کرد: به دلیل اینکه همه افرادی که در این مرکز ارجاع داده می‌شوند چون دارای شرایط یکسانی نیستند امکان نگهداری‌شان نیست.

رییس اداره بهزیستی کاشمر شرایط و تجهیزات لازم در خوابگاه را برای بیماران روانی مزمن و یا دختران فراری به دلیل خطراتی که دارند را مناسب ارزیابی نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *