طرح ویژه درختکاری ” نهال سالم، کاشت سالم “

شهرداری کاشمر امسال برای اولین بار طرح ویژه درختکاری را با عنوان ” نهال سالم، کاشت سالم ” اجرا کرده است.
در این طرح که از ابتدای اسفندماه شروع شده واحد فضای سبز شهرداری آدرس های درختکاری را از شهروندان دریافت نموده و سپس مسوول فنی کاشت همراه با اکیپ مربوطه که نهال سالم و خاک غنی شده بهمراه دارند در محل حضور یافته و نسبت به کاشت درخت مناسب اقدام می کنند .
از مزایای این روش می توان به کاشت صحیح و اصولی، انتخاب گونه و محل مناسب، استفاده از نهال سالم و تایید شده و پایین امدن درصد خطا اشاره کرد.
مشکل روشهای قدیمی که در سنوات گذشته اجرا می شده این است که هیچکدام از موارد فوق قطعی و کنترل شده نبوده است.
شهر کاشمر با داشتن حدود یکصد هزار نفر جمعیت و حدود 90 هکتار فضای سبز مفید و بیش از 50 هکتار جنگل کاجستان در شمال شهر (امامزاده سید مرتضی) از معدود شهرهای شرق کشور است که از سرانه فضای سبز قابل قبولی برخوردار است.
سرانه مفید فضای سبز کاشمر در حال حاضر حدود 9 متر و سرانه کلی فضای سبز (با احتساب جنگل کاجستان مجموعه سیدمرتضی) حدود 15 متر مربع است که که در هر دو حالت از متوسط استانی بالاتر است. سرانه فضای سبز در طرج جامع 5/12 متر ذکر شده و استاندارد جهانی آن برای اقلیمی شبیه اقلیم کاشمر 18 متر مربع پیشنهاد شده است.
سرسبزی کاشمر حاصل سالها تلاش است بطوریکه بزرگان این شهر از گذشته بسیار دور به این امر اهتمام ویژه داشته اند و وجود درختان کهنسال از جمله در باغمزار موید این نکته است . همچنین بد نیست یادی شود از مهندس بزرگ کاشمر، مرحوم فتحی که بنیانگذار فضای سبز بوده وفضای سبز سید مرتضی حاصل تلاش این بزرگمرد در حدود 80 سال پیش است.
این شهر از لحاظ پارکهای شهری دارای سه پارک بزرگ (بیش از دو هکتار) و 17 پارک محله است وبه اینها باید محور گردشگری بلوار سید مرتضی را با مساحت حدود 15 هکتار افزود. نوروز امسال انشالله علاوه بر گل آرایی سطح شهر، شاهد المانها و سازه های گل نیز خواهیم بود که با فرهنگ این شهر تناسب دارد.

واحد فضای سبز از دو سال پیش اجرای طرحهای نوین و بروز و اجرای سیستم های ابیاری تحت فشار، اصلاح فضاهای سبز قدیمی و مشکل دار و بالاخره استفاده از گونه های گیاهی و درختی جدید را در دستور کار قرار داده است.
از جمله گونه های گیاهی جدید و سازگار با اقلیم منطقه که در این مدت در دستور کاشت قرار گرفته می توان به عناب، اکاسیا، لاوسون، پامپاس و … اشاره کرد و نیز آزمایش گونه هایی نظیر ” نارنج مقاوم به سرما” و ” پالم” نیز در دستور کار قرار دارد.
بد نیست ذکر شود واحد فضای سبز شهرداری طرح پژوهشی را با همکاری پژوهشگران دانشگاهی و با موضوع براورد نیاز ابی گونه های گیاهی فضای سبز کاشمر به انجام رسانیده که نتایج ان بصورت مقاله پژوهشی منتشر و از لحاظ عملیاتی نیز مورد اقدام قرار گرفته است.

با سپاس و احترام : امید رضا ذبیحی
کارشناس ارشد فضای سبز و
مسوول پارکها و فضای سبز شهرداری کاشمر

یک پاسخ

  1. با سپاس فراوان و تشکر از مهندس و کارشناس فضای سبز شهرمون اقای ذبیحی
    امیدوارم شهرمون با کارشناسی عالی ایشون روز به روز بهتر بشه و شاهد بهترین فضای سبز باشیم و مسوولین در شورای شهرمون قدر این مرد عزیز رو بیشتر بدونن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *