کشاورزی سنتی مصرف کننده 90 درصد منابع آبی کاشمر

معاون امور آب منطقه‌ای کاشمر گفت: 90 درصد منابع آبی کاشمر در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

محمد رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، با اظهار تاسف از اینکه هنوز بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی با همان شیوه‌های سنتی و قدیمی آبیاری میشوند، بیان کرد: امیدواریم با نصب کنتورهای هوشمند استفاده بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه برای استفاده بهینه از آب باید تلاش کرد و منابع آبی راحفظ کرد، گفت: اگر به همین منوال پیش برویم به دلیل نشست زمین و عدم انجام امور آبخیزداری، در هر بار بارش، شاهد وقوع سیل خواهیم بود.

رمضانی با اعلام اینکه 55 درصد از این آب در استحصال، انتقال و آبیاری باغات هدر می‌رود، افزود: علی‌رغم افزایش جمعیت، فرهنگ استفاده ازآب شُرب تصفیه‌شده در خانه‌ها و افراد تغییری نکرده و همچنان اسراف می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دشت کاشمر به عنوان دشت‌های ممنوعه استان خراسان رضوی، با کسری مخزن و افت سالیانه سطح آب زیرزمینی مواجه است، افزود: متأسفانه در راستای توسعه روش‌های نوین آبیاری فعالیت زیادی در منطقه صورت نگرفته است.

معاون منابع آب کاشمر با تأکید بر اینکه جهت بهره‌برداری آب در بخش کشاورزی، مجوز حفر چاه جدید صادر نشده و صرفاً جهت بهره‌برداری کم و فقط جهت بخش‌های صنعت، شرب دام و طیور صادر می‌شود، تاکید کرد: نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت برای نحوه درست استفاده از آب اجتناب‌ناپذیر است.

وی در پایان از مردم و منتخبان مردم در شوراهای اسلامی خواست در شناسایی و معرفی استفاده‌کنندگان غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی امور آب کاشمر را یاری کنند تا بتوانیم در اسرع‌وقت ضمن برخورد قانونی از برداشت غیرمجاز، منابع آبی زیرزمینی را حفظ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *