فوق تخصص عفونی اطفال در کاشمر گفت:علائم بالینی بیماری تب مالت از هرهشت نفر،تنها در یک نفر بروز می نماید

dr.bonyadiدکتر بهروز بنیادی فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان شهرستان کاشمر در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان این شهرستان در خصوص بیماری تب مالت گفت: بیماری تب مالت،یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام میباشد که وجود آن در جامعه نشانه شیوع بیماری در حیوانات منطقه میباشد . این میکروب در حیواناتی مانند گاو، گوسفند،بز، سگ و خوک دیده می شود.
این فوق تخصص عفونی اطفال در خصوص بیماری تب مالت به راههای انتشار این بیماری اشاره نمود و گفت:معمولا عفونت در انسان از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، مصرف گوشت خوب پخته نشده و فرآورده های دامی غیر پاستوریزه شامل شیر، ماست، خامه وسایر محصولات لبنی میباشد .
وی خاطر نشان کرد:این بیماری بندرت از طریق تماس پوست آسیب دیده با ترشحات دامی و یا ورود این ترشحات آلوده به چشم و یا استنشاق گرد و غبار آغشته به ادرار، خون و یا ترشحات حین زایمان حیوانات در طویله ها نیز گزارش شده است.
دکتر بنیادی افزود: مادر باردار مبتلا به این بیماری در صورت عدم درمان قادر به انتقال آن به جنین و نوزادش از طریق جفت و یا شیردهی میباشد.
این فوق تخصص عفونی اطفال شاغلان درحرفه های کشاورزی، دامداری، قصابی و حلاجی را در معرض خطر بیشتری از نظرابتلا به این بیماری معرفی نمود و گفت:این بیماری در بسیاری از موارد علیر غم آلوده شدن انسان بی علامت بوده واز هر هشت نفر آلوده شده،تنها در یک نفر تظاهرات بالینی بروز مینماید. دوره نهفته بیماری کمتر از یک هفته تا چندین ماه بوده ولی میانگین نهفتگی این بیماری بطور متوسط سه تا چهار هفته میباشد.
دکتر بنیادی به علائم بالینی این بیماری اشاره نمود و خاطر نشان کرد:تب،تعریق شبانه، لرز،ضعف، بی حالی، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد و تورم مفاصل، کمر درد، سردرد، درد شکم، بزرگی کبد و طحال و گاهی در گیری خطرناک به صورت عفونت استخوان، مغز و دریچه های قلبی دیده شده است. این بیماری در بزرگسالان میتواند بصورت التهاب شدید بیضه ها بروز نماید.
این فوق تخصص عفونی کودکان راههای تشخیص بیماری تب مالت را بر شمرد و افزود: با بروز علایم، شرح حال و درخواست آزمایشات اختصاصی توسط پزشک، این بیماری مسجل شده وفرد باید تحت درمان آنتی بیو تیکی خاص به مدت حداقل دو ماه قرار گیرد و درمان ناقص یکی از علل مزمن شدن این بیماری میباشد.
دکتر بنیادی اولین قدم در راستای پیشگیری و ریشه کنی این بیماری را واکسیناسیون دامها دانست و افزود: جوشاندن شیر حداقل به مدت پنج دقیقه از زمانی که شیر به دمای جوش میرسد – البته اگر شیر بز باشد بهتر این زمان طولانیتر باشد- نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری تب مالت دارد.
وی یاد آوری نمود: میکروب تب مالت در شرایط سخت قادر به ادامه حیات تا مدت طولانی میباشد.

7 پاسخ

  1. همیشه سالم باشید

  2. با سلام، از زحمات و راهنمایی های ارزشمندتان در بهبود رشد فرزندم بینهایت قدردانی می گردد.سربلند و سرفراز باشید.

  3. افتخار ترشیز کهن،نیک مردی از دیار کبودان و خطه ی زرین کاشمر. در پناه حضرت حق مستدام باشی.

  4. دکتر بنیادی در بیمارستان کاشمر از ساعت 7 بعداز ظهر تا 7 صبح فرزند بیمارم را نظاره گر بود تا نجاتش بخشید .خداوند یار و یاورش باشد

  5. دکتربهروز بنیادی پزشکی که با نگاه حکیمانه اش شفا بخش اطفال معصوم است و انگشتان مهربانش نوازشگر اطفال بی زبان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *