تعطیلی 10 ساله سینمای کاشمر

کاشمر،خراسان
تنها سینمای کاشمر سال 1362 به همت جمعیت هلال احمر این شهر در ملکی که متعلق به شهرداری بود راه اندازی شد و به مدت 22 سال به فعالیت خود ادامه داد اما متاسفانه نبود برنامه ریزی و استقبال کم مخاطبان باعث شد که این سینما در سال 84 تعطیل شود. طی 10 سال اخیر تلاش و پیگیری هایی برای راه اندازی مجدد این سینما انجام شد که به نتیجه ای نرسید. در نهایت ساختمان سینما به مدت یک سال است که از سوی هلال احمر به شهرداری کاشمر واگذار شده است.شهرداری هم از سال گذشته کار بازسازی ساختمان را شروع کرده است اما متاسفانه این پروژه روند کندی داشته و مشخص نیست که چه زمانی چراغ تنها سینمای شهرستان روشن شود.

استقبال از جشنواره فیلم عمار

یکی از فعالان فرهنگی شهر کاشمر که از دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم عمار است به خبرنگار ما گفت: 4دوره شاهد برگزاری جشنواره فیلم عمار در کاشمر بودیم که به دلیل نبود سینما، ناچار شده ایم از سالن مجتمع «سرو» برای اکران عمومی فیلم ها استفاده کنیم.«محمد روحانی»افزود: در جشنواره سال گذشته عمار، تعدادی از فیلم های منتخب به صورت عمومی در کاشمر اکران شد که خوشبختانه مجتمع «سرو» مملو از جمعیت شده بود و تعداد زیادی نیز به صورت ایستاده نظاره‌گر فیلم ها بودند.وی ادامه داد:این مسئله نشان می دهد که ظرفیت خوبی در حوزه نیاز مردم کاشمر به فضایی مثل سینما وجود دارد.این معلم فرهنگی خاطر نشان کرد: کاشمر شهری است که ظرفیت های زیادی در حوزه فرهنگ و هنر دارد. بنابراین یکی از نیازها و کمبودهای فرهنگی این شهر داشتن یک سینمای خوب است.وی تصریح می کند:سینما، ابزاری است که تأثیرگذاری زیادی دارد اما متأسفانه کاشمر از چنین فضایی محروم است.

سرگرمی سالم برای جوانان

یکی دیگر از شهروندان به اهمیت وجود یک سینما در کاشمر اشاره و اظهار کرد : وجود سینما در هر شهری برای سرگرمی قشر جوان و نوجوان خیلی مفید است.«محمد صفری» افزود: سینما می تواند جایگزین بسیاری از تفریحات ناسالم باشد.اگر در کاشمر شاهد فعالیت سینمایی باشیم، جوانان به جای حضور در اماکن عمومی و قلیان کشی،قسمتی از اوقات فراغت خود را در سینما می گذرانند.«جواد پهلوان زاده» یکی از کسبه خیابان قائم هم در این زمینه افزود: اگر سینما در شهر کاشمر فعال باشد می توان در ایام تعطیل و اوقات فراغت به عنوان یک وسیله سرگرمی برای خانواده از آن استفاده کرد.«محمد یعقوب زاده» یکی از جوانان شهر هم در این زمینه اظهار داشت: وقتی در کشور فیلمی ساخته می شود و دست اندرکاران آن فیلم تأکید می کنند که نسخه برداری و رایت سی دی فیلم غیرقانونی است باید امکان اکران آن فیلم در هر شهری وجود داشته باشد تا مردم بتوانند فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنند.

سینمایی با جذابیت های لازم

یکی دیگر از شهروندان با ابراز تأسف از این که در کاشمر سینما وجود ندارد، گفت: واقعاً برای شهری مثل کاشمر با این وسعت و این جمعیت کسر شأن است که سینما نداشته باشد.«سعید عطار»اظهار داشت: درست است که امکانات صوتی و تصویری در منازل زیاد شده است، ولی لذت تماشای فیلم در یک محیط سالم و به صورت دسته جمعی ویژگی های خاص خود را دارد که متأسفانه شهروندان کاشمری از این تفریح سالم محروم هستند.

«محمدرضا رضایی» یکی از جوانان این شهر هم معتقد است شهرداری اگر تصمیم به بازسازی این سینما گرفته، باید استانداردهای لازم و نیز جذابیت های کافی را هم برای سالن و ساختمان آن در نظر بگیرد.

تفاوت لذت فیلم در سینما

یکی از فیلم سازان جوان این شهر در این زمینه اظهار داشت: محیط سینما در واقع بهترین محیط برای پخش یک فیلم و تأثیرگذارترین محیط برای کسی است که فیلم را تماشا می کند.«سید علی موسوی نژاد» افزود: تماشای یک فیلم در تلویزیون به هیچ عنوان قابل مقایسه با تماشای آن در محیط سینما نیست.«موسوی نژاد» خاطرنشان کرد: سینما در حقیقت فضای فوق العاده ای است که می شود به خوبی از آن استفاده کرد ولی متأسفانه این مسئله در بین ما مغفول مانده است. حتی سینما می تواند حکم یک مدرسه را داشته باشد و برای دانش آموزان فیلم های آموزنده پخش شود.

شاخصه توسعه فرهنگی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشمر با استقبال از راه اندازی مجدد سینما به دست شهرداری، گفت: معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این قول را داده است که اگر شهرداری بتواند با اقداماتی که در بازسازی سالن سینما انجام می دهد، نظر مساعد کمیسیون ایمنی سینما را جلب کند، می توان از طریق مؤسسه سینما شهر که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تجهیزات لازم سینما را تأمین کرد.

«جواد روشندل»خاطر نشان کرد: وجود سینما یکی از خواسته های فرهنگی و بجای مردم کاشمر است. این شهرستان با این وسعت و جمعیت می تواند مخاطبان خاص خود را برای سینما داشته باشد. روشندل خاطرنشان کرد:برای راه اندازی مجدد سینمای کاشمر باید امکانات، تجهیزات، مدیریت، نیروی انسانی و فیلم خوب هم در کنار توجه به ساختمان مد نظر قرار گیرد.

داشتن توجیه اقتصادی

رئیس شورای شهر کاشمر نیز درباره راه اندازی مجدد تنها سینمای این شهر،افزود: با توجه به انواع فیلم هایی که در تلویزیون پخش می شود و نیز فیلم هایی که در بازار در اختیار مردم قرار می گیرد، سینما مانند گذشته با استقبال مخاطبان مواجه نخواهد شد و توجیه اقتصادی چندانی نخواهد داشت.

«سید حسین حسینی»افزود: در عین حال وجود مکانی به عنوان سینما برای شهر کاشمر لازم است هر چند شاید در طول روز با استقبال خوبی رو به رو نباشد اما می توان یک روز در هفته، فیلم های خاص و پرمخاطب را برای مردم و به ویژه جوانان به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: شهرداری باید سالن سینما را به گونه ای بازسازی کند که بتوان استفاده های دیگری مانند اجرای تئاتر یا برگزاری همایش هم داشت تا بر این اساس توجیه اقتصادی هم داشته باشد.

اعتبار بودجه برای بازسازی سینما

«حسینی»با اشاره به آغاز عملیات بازسازی ساختمان سینمای کاشمر به دست شهرداری خاطرنشان کرد:ساختمان سینما از هلال احمر تحویل گرفته شده است. با توجه به قدمت حدود 35 ساله سالن سینما و این که 10 سال هم تعطیل بوده است، بازسازی سقف آن آغاز و قسمت ورودی هم به طور کامل تخریب شد. رئیس شورای شهر اسلامی کاشمر تصریح کرد: در بودجه سال 94 شهرداری، مبلغی برای بازسازی سینما در نظر گرفته ایم که امیدواریم امسال شاهد به بهره برداری رسیدن و آغاز فعالیت مجدد سینمای کاشمر باشیم

2 پاسخ

  1. انشالله
    ما که به شدت منتظریم که دوباره افتتاح شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *