مطالعات طرح «حرم تا حرم» کاشمر به اتمام رسید

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مهدی فروزان، فرماندار کاشمر 4 تیرماه امروز در جلسه شورای اداری شهرستان که با موضوع زیارت و با حضور معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی و مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در محل سالن آبفی کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه از ابتدای ماه رمضان تا امروز 620 هزار نفر زائر و مسافر به این شهرستان سفر کرده‌اند، در مورد طرح‌های اولویت‌دار موضوع زیارت عنوان کرد: ما به‌عنوان دومین شهر زیارتی استان پس از مشهد هستیم، اگرچه در بعضی موارد کم لطفی‌های به شهرستان می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از این که طی چند ماه اخیر باب توزیع اعتبارات زیارت به شهرستانها باز شده و توجه ویژه به شهرستانهای زیارتی قابل تقدیر است؛ گفت: در حال حاضر مطالعات طرح حرم تا حرمین حد فاصل امامزاده سیدحمزه و سیدمرتضی و مزار آیت‌الله مدرس به اتمام رسیده و قسمت اعظم کار در بلوار سیدمرتضی(ع) عملیاتی شده است.

فروزان با بیان این که در سال 93 در راستای اجرای طرح حرم تا حرم 25 هزار متر آسفالت انجام شده، جهت خرید ملزومات روسنایی 500 میلیون ریال، اجرای 600 متر جدول کشی و محوطه سازی در مجموع پنج میلیارد ریال اعتبار برای شهرستان در نظر گرفته شد هر چند 50 درصد از این مبلغ تخصیص یافت؛ گفت: امسال یکسری نیازها داریم به طوری که باید 60 هزار متر مربع زیر سازی و اسفالت بلوار سیدمرتضی انجام شود، مضاف براین که 600 متر جدول‌کشی هنوز باقی مانده است.

وی با بیان این که در راستای اجرای فاز اول درشش ماهه نخست امسال مبلغ 12 میلیارد ریال تخصیص اعتبار شده است از معاون استاندار خواست؛ با توجه به این که پارک جنگلی حاشیه بلوار سیدمرتضی بخشی در اختیار اداره اوقاف و بخشی دیگر در اختیارمنابع طبیعی بوده که منابع طبیعی اراضی خود را براساس دستورالعمل سازمان جنگلها و مراتع به شهرداری واگذار کرده اما اداره اوقاف استفاده بهینه از آن نمی کند لذا این اداره نیزبخش متعلق به خود را به شهرداری تحویل دهد تا برای زائرین آماده‌سازی شود.

فرماندار کاشمر ابراز کرد: در قبال این موافقت 500 متر انتهای بلوار که جزء طرح جامع بقعه سیدمرتضی است و باید عملیات عمرانی آن را اوقاف انجام دهد شهرداری و شورا متعهد به عملیاتی کردن آن می‌شوند.

فروزان با تأکید براین که در پیک مسافر در همین سه روز تعطیلات روزانه 20 هزار زائر و مسافر در امامزاده سیدمرتضی(ع) حضور داشتند که با کمبود تعداد چشمه‌های بهداشتی مواجهیم گفت: نیاز مبرم به تخصیص اعتباربرای احداث سرویس‌های بهداشتی بقعه احساس می‌شود.

وی با تأکید براین که مسئولان شهر زیارتی کاشمر را به صورت ویژه ببینند؛ افزود: در حال حاضر به علت نبود مکان اقامتی مدارس باید تجهیز شوند و در این زمینه نیازمند کمک هستیم هرچند اعتباراتی که به اداره کل آموزش و پرورش دادید به شهرستانها نیامد.

فرماندار کاشمر اظهار کرد: جهت احداث واحدهای اقامتی ارزان قیمت نیازمند تخصیص اعتبار هستیم به‌ویژه آن که شهرداری جهت احداث اماکن اقامتی ارزان قیمت در سیدمرتضی اعلام امادگی کرده است.

وی با اشاره به این که اکثر مسافرینی و زائرین در شهرستان از اقشار ضعیف هستند که امکان حضورانها در اماکن گران قیمت نیست و آنان حاضرند با استفاده از فضاهای ارزان قیمت هزینه ها یشان رابه حداقل برسانند.

وی یادآور شد؛ در حال حاضر شهرداری زمینی را برای مرکز اطلاع رسانی سفر و احداث بازاراچه ارائه محصولات فرهنگی برای زائرینی در بعد گردشگری و زیارت اختصاص داده‌اند که جهت احداث آن نیازمند توجه ویژه هستیم.

فروزان گفت: امامزاده سید مرتضی و سید محمد فضای زیارتی خوبی دارند ولی برای ساماندهی آنها نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

وی با بیان این که در حال حاضر سالن سیدمرتضی نیازمند پنج میلیاردریال اعتبار داریم؛ افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی امامزاده سیدمحمد هم 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فروزان افزود: اگرچه امسال دو میلیارد ریال اعتبار به سید حمزه و سید محمد تخصیص‌یافته اما نیازمند اعتبار بیشتری هستیم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد خدمات سفر ویژه ماه رمضان و تابستان براساس دستور استانداری، عنوان کرد: در شهرستان 12 کمیته در قالب این ستاد و ستاد فرعی در کوهسرخ تشکیل شد. در قالب این ستاد و انجام نظارت براماکن پذیرایی و خدمات، 800 مورد بازرسی در ماه رمضان و تابستان انجام و 59 پرونده برای واحدهای متخلف تشکیل شد.

فروزان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت، نمونه برداری میکروبی آب شرب از اماکن زیارتی شهرستان جهت امنیت مسافران، برپایی ضیافت افطاری برای اولین‌بار با مشارکت خانواده شهدا در آرامگاه مدرس، اجرای 12 نمایش آئینی مذهبی و تعزیه، اجرای سلسله همایش‌های خانواده، جلسات ترتیل قرآن در بقاع و 160 مجلس خانگی در قالب این ستاد اجرا شده است.

وی با بیان این که از ابتدای ماه رمضان تا امروز 620 هزار نفر از شهرستان کاشمر بازدید داشتند؛ گفت: ستاد اسکان فرهنگیان با 70 اتاق زمینه اسکان 490 نفر را فراهم نمود و و اموزش رفاهی فرهنگیان هم با 318 اتاق زمینه پذیرش789 نفر را فراهم نمودو در کمپ موقت و مهمانپزیرها و زائرسراها نیز 41 هزار نفر اسکان یافتند.

فروزان با اعلام اینکه تعداد 12 هزار و 500چادر نصب شد و 37 هزار و 500 نفر اسکان داشتند به آمار بازدید کنندگان براساس مستندات اشاره کرد و افزود: در این مدت 430 هزار نفر از امامزاده سید حمزه(ع)، 510 هزار نفر از امامزاده سیدمرتضی(ع)، 400 هزار نفراز آرامگاه مدرس و 360 هزار نفر امامزاده سیدمحمد(ع) بازدید کرده‌اند.

وی در پایان گفت: در راستای انجام بازدیدهای نظارتی، 40 واحد اقامتی، 50 مورد رستورانها و مراکز پذیرایی و بین‌راهی، 30 دفاتر مسافرتی و 85 مورد مراکز اقامتی بازدید شد و مشکلات مردم رصد و برطرف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *