شیوع تب کریمه کنگو در کاشمر

رییس شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: اگرچه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در چند سال گذشته در کل کشور روند کاهشی داشته‌، اما از ابتدای امسال تا هفته گذشته در سطح کشور 15 مورد گزارش شده که 4 نفر تاکنون فوت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، دکتر مجتبی قائمی صبح امروز در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی که در فرمانداری تشکیل شد، با بیان اینکه از تمامی ارگان‌هایی که با کنترل این بیماری سروکار دارند خواسته شده در آماده باش کامل به سر برند، بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان با علائم تب شدید و خونریزی‌های زیر جلدی، دستگاه گوارشی که اگر دیر تشخیص داده شود فوق‌العاده کشنده است.

وی تماس با دام آلوده، فراورده‌های دامی آلوده و گزش کنه آلوده و یا تماس با فرد بیمار را از جمله راه‌های انتقال این بیماری دانست.

قائمی با اشاره به اینکه در مرکز بهداشت و درمان کاشمر دارو به مقدار کافی وجود دارد و تمامی پرسنل در مراکز بهداشت و بیمارستان‌ها توجیه شدند، گفت: پیشنهاد شده کشتارگاه صنعتی و سنتی بهسازی شوند، از حمام‌های ضد کنه با اولویت در کانون‌های بیماری استفاده شود، قرنطینه دامی در صورت نقل و انتقال دام و جلویگری از ذبح دام غیر بهداشتی صورت گیرد.

وی در پایان با اعلام اینکه اولین بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال 86 در کاشمر مشاهده شده که متاسفانه فوت شد، اظهار کرد: تا سال 88 و 89 هر سال یک مورد تشخیص داده شد که درمان شدند و از آن سال تاکنون هم تا کنون موردی در شهرستان مشاهده نشده است.

64 درصد مسئولان شرکت کننده در کلاس‌های غربالگری چاق هستند

رییس مرکز بهداشت کاشمر در ادامه این جلسه اظهار کرد: با هماهنگی که با تمامی ادارت شهرستان کاشمر جهت شرکت در کلاس‌های آموزشی و برنامه غربالگری فشار خون به عمل آمد، تنها 8 اداره شرکت کردند.

قائمی افزود: علی‌رغم اینکه به تمامی ادارات جهت شرکت در این کلاس‌ها نامه داده شد، اما در مجموع فقط هشت اداره هماهنگ کردند که برای دو اداره چون به تعداد لازم نرسیدند، کلاس‌ها برگزار نشد.

وی با بیان اینکه این تعداد شرکت کننده تنها 10 درصد کارمندان کل ادارت را تشکیل می‌دادند، افزود: از همین 10 درصد فقط 36 درصد وزن طبیعی داشتند و ‌64 ‌درصد دیگر چاق و اضافه وزن داشتند.

قائمی همچنین اظهار کرد: 17 درصد از کارمندانی که در طرح غربالگری فشار خون شرکت کردند، فشار خون بالا، 28 درصد سالم‌، 55 درصد پیش فشار خون داشتند، 25 درصد دیابت و 25 دیگر درصد جزء کسانی بودند که اگر به فکر خودشان نباشند، طی 4 تا 5 سال آینده به دیابت مبتلا می‌شوند.

وی‌ بیان کرد: فرمانداری، ابفای روستایی با خانواده، راه و شهرسازی، هلال احمر، آموزش و پرورش شهرستان کاشمر از جمله ادارتی بودند که در این طرح شرکت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *