تولید در کاشمر به صرفه نیست

سید حسن علوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان، فرسوده بودن تکنولوژی‌ها، مقرون به صرفه نبودن تولید در وضعیت بازار رقابتی، نبود نقدینگی، بالا بودن قیمت مواد اولیه تولید و بدهی‌هایی که در زمان فعالیتشان به وجود آمده را از جمله علل تعطیلی واحدهای تولیدی دانست و گفت: تاکنون 87 فقره پروانه در بخش صنعت صادر شده است که از مجموعه واحدهایی که پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، 28 واحد تعطیل و 59 واحد دیگر فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع 59 واحد فعال، 29 واحد زیر 50 درصد و 30 واحد بالای 50 درصد ظرفیت اسمی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه از 28 واحد تعطیل شده، تنها برای 17 واحد امکان برگشت به چرخه تولید مجدد وجود دارد و سایر واحدها بنا به دلایلی جمع‌آوری شده و قابل برگشت به چرخه نیستند، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون، هیچ واحد تولیدی در سطح شهرستان تعطیل نشده‌اند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر با بیان اینکه در گذشته با وجود 87 واحد برای هزار و 910 نفر در شهرستان اشتغال ایجاد شده بود که این آمار پس از تعطیل شدن 28 واحد به هزار و 400 نفر کاهش یافت، تصریح کرد: متاسفانه حوزه صنعت در مقایسه با بازارهای واسطه‌گری و دلالی حرفی برای گفتن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات پیش روی سرمایه‌داران، هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که تولید می‌تواند برای آنان چرخه اشتغال پایدار، پول مولد و ضریب اطمینان سودآوری منطقه و معقول را تامین کند.

علوی با اشاره به اینکه پیچ‌های فراوان اداری و تشکیلاتی در حوزه صنعت موجب شده سرمایه‌گذاران از ادامه کار دلسرد شوند، اظهار کرد: برخلاف حوزه واسطه‌گری دشورای‌های این حوزه بیشتر شده، به همین جهت ریسک‌پذیری در حوزه سرمایه‌گذاری کمتر است.

وی با اعلام اینکه کاشمر در حوزه اشتغال مشکل دارد، افزود: با توجه به مشکلات پیش روی در بخش‌های کشاورزی و دامپروری، ناچار هستیم به سمت صنعتی شدن شهرستان کاشمر حرکت کنیم.

علوی همچنین به وضعیت صادرات در شهرستان اشاره کرد و گفت: اغلب واحدها صادراتشان به داخل کشور است و تنها سه درصد از محصولات کشمش، کاشی و گیاهان دارویی به کشورهای افغانستان، دبی، پاکستان و آلمان صادر می‌شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر با اعلام اینکه در نیمه دوم سال گذشته به دلیل نبود سرمایه در گردش و عدم برگشت سرمایه، دو واحد صنایع قندی شهرستان تعطیل شده‌اند، بیان کرد: تا کنون 8 واحد در شهرستان برای صنایع قندی پروانه گرفته‌اند که در مقام مقایسه با سایر شهرهای استان -به جز مشهد- کاشمر حرف اول را می‌زند.

علوی افزود: عمده مشکلات صنایع قندی شهرستان مربوط به بازار فروش و نوساناتی است که در حوزه استان سیستان و بلوچستان و همچنین برای صادرات به افغانستان با آن روبرو هستند.

وی در همین خصوص از تشکل کمیته‌ای برای شناسایی و رفع مشکلات خبر داد و گفت: بر اساس دسته‌بندی‌های انجام شده به تناسب جلسات مربوطه برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *