سد معبر در کاشمر و تعرض به حقوق شهروندی!

معضل سد معبر در شهر کاشمر از جمله مسائلی است که هر از چندگاه نقل محافل و جلسات مختلف می شود.
به گزارش صبح توس به نقل از کاشمر بصیر، سد معبری مشکلی که از شورای شهر و شهرداری گرفته تا شورای ترافیک و نیروی انتظامی و اتاق اصناف و اداره صنعت و معدن و تجارت و … همه و همه را در شهر کاشمر درگیر خود کرده است.

تا کنون طرح های مختلفی برای برخورد با سد معبر به اجرا درآمده است. طرح هایی مانند برخورد دایره اجراییات شهرداری، پلمپ مغازه ها و حالا طرح دریافت جریمه از کسبه ای که اقدام به سد معبر می کنند در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفته است.
انواع سد معبر در کاشمر!
موضوع سد معبر در شهر کاشمر در انواع و اقسام مختلف و در نقاط مختلف شهر خودش را نشان می دهد. رایج ترین نوع سد معبر در پیاده روهای کاشمر مربوط به مغازه هایی می شود که علاوه بر فضای مغازه خود، بخشی از پیاده روی جلوی مغازه را هم اشغال می کنند تا بخشی از اجناس خود را به نمایش بگذارند.
این موضوع در کسبه ای مانند میوه و تره بار فروشی ها، فروشندگان خواربار، عطاری ها، فروشندگان پوشاک و… به چشم می خورد.
یکی دیگر از مصادیق سد معبر در شهر کاشمر بر می گردد به موضوع قدیمی دست فروش ها. دست فروش هایی که در نقاط مختلف شهر، از دور میدان مرکزی گرفته تا حاشیه خیابان های اصلی توقف کرده و به فروش اجناس خود اقدام می کنند.
این دست فروش ها علاوه بر اینکه خودشان با اشغال بخشی از پیاده رو، برای رفت و آمد عابران پیاده مشکل ایجاد می کنند، تجمع خریداران در اطراف آن ها هم بر این معضل می افزاید و شاید بتوان گقت شدیدترین برخورد عوامل اجرایی شهرداری هم با این گروه می باشد، چه آنکه هر گاه خودروی اجراییات شهرداری از دور نمایان می شود، این افراد، فرار را بر قرار ترجیح می دهند!
بخش دیگری از سد معبر کاشمر را مشاغل آلاینده که در اصطلاح به آن ها مشاغل مزاحم گفته می شود تشکیل می دهند. این مشاغل در کاشمر در قالب پنج اتحادیه صنفی شامل درب و پنجره سازان، مصالح ساختمانی، ادوات کشاورزی، تعمیرکاران ماشین های سبک و سنگین و درودگران فعالیت می کنند و بر اساس اعلام مسئولان، حدود ۵۰۰ واحد صنفی را تشکیل می دهند. نمونه بارز این نوع سد معبر را می توان در بلوار جمهوری اسلامی مشاهده کرد. بلواری که می توان گفت پیاده روهای آن از حالت پیاده رو خارج شده و تبدیل به یک کارگاه بزرگ شده است!
یک نوع جالب سد معبر در کاشمر هم مربوط می شود به سد معبر توسط خود افراد! تجمع برخی افراد مانند کسانی که به خرید و فروش انگشتر مبادرت می ورزند در ابتدای خیابان قائم، یک نوع قدیمی از این نمونه است.
سد معبر به وسیله پارک خودرو و موتورسیکلت در پیاده روها از دیگر موارد رایج سد معبر در شهر کاشمر به حساب می آید.
نمونه های دیگری هم از سد معبر مانند ریختن نخاله های ساختمانی در معابر عمومی، نصب داربست و… وجود دارد که در مجموع به نظر می رسد باید مسئولان و نهادهای مسئول در این حوزه به ویژه شورای شهر و شهرداری، تدابیری اساسی و ریشه ای برای حل این مشکل بیاندیشند.
درمجموع به نظر می رسد باید راهکاری اساسی برای حل معضل سد معبر در معابر کاشمر اندیشیده شود. راهکارهایی از فرهنگسازی گرفته تا برخوردهای قانونی. باید با فرهنگسازی مناسب به کسانی که اقدام به سد معبر می کنند آموخت که عدم رعایت حقوق شهروندی علاوه بر اینکه خلاف شرع و قانون است، در نهایت نتیجه سوء آن به خود کسانی که این حقوق را رعایت نمی کنند برخواهد گشت.
در کنار فرهنگسازی و برخوردهای قانونی، لازم است مدیران شهری هم نسبت به استاندارد سازی پیاده روهای شهر کاشمر اقدام کنند چرا که در برخی موارد، استاندارد نبودن پیاده روها عامل ایجاد سد معبر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *