سه راه شادمهر به کاشمر قتلگاه است

متاسفانه حوادث در جاده شادمهر به کاشمر به میزانی است که بسیاری از مردم، این جاده را جاده مرگ و وحشت می‌دانند. سوء مدیریت و بی‌توجهی مسئولان متولی امر سبب شده است که افراد بسیاری در این جاده کشته شوند و جان خود را از دست بدهند. اما چرا مردم باید قربانی بازار گیج بودجه‌های دولتی باشند و به دلیل وضعیت نامناسب جاده‌ها، آمال و آرزوهای خود را به فنا بسپارند.

بسیاری از افرادی که از این محور عبور می‌کنند، در واقع 56 کیلومتر را در وحشت رانندگی می‌کنند. سرخی جاده شاهد این مدعاست. در واقع وقتی مردم کاشمر دارند جان می‌دهند که بودجه‌ای برای دوبانده شدن این محور و رفع نقاط حادثه‌خیز نمی‌رسد.

سه‌راهی شادمهر به کاشمر قتلگاه است

در همین خصوص، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، گفت: متأسفانه جاده سه‌راهی شادمهر به کاشمر قتلگاه است؛ به طوری که درصد تصادفات رانندگی در این جاده بسیار زیاد است.

محمد اسماعیل‌نیا، با اظهار تاسف از اینکه تا به امروز پروژه باند دوم سه‌راهی شادمهر به کاشمر از سوی مسئولان اجرایی نیمه‌کاره مانده است، بیان کرد: انتظار داریم هرچه سریع‌تر این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی به منظور کاهش میزان تصادفات جاده‌ای تکمیل شود.

وی با اعلام اینکه دوبانده شدن جاده مرگ در انتظار تخصیص اعتبار است، افزود: امیدواریم با دوبانده شدن این جاده دیگر شاهد از دست دادن جان همشهریانمان نباشیم.

اسماعیل‌نیا، با اظهار تاسف از اینکه سالانه جان ده‌ها کاشمری در جاده کاشمر به شادمهر به خاطر شرایط نامناسب جاده از بین می‌رود، عنوان کرد: اهمیت دوبانده شدن این جاده برای تمامی مسئولان روشن است.

این نماینده مجلس گفت: اگر بخواهیم شهرستان کاشمر را که دومین شهر زیارتی استان است، تبدیل به یک قطب سیاحتی و زیارتی کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه جاده‌های این شهرستان را اصلاح کنیم که یکی از آنها همین جاده شادمهر به کاشمر است.

اسماعیل‌نیا، با بیان اینکه اعتبارات دو بانده کردن جاده کاشمر به شادمهر باید از محل ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه تامین و از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پرداخت شود، اما هنوز این امر محقق نشده است، بیان کرد: برای دو بانده کردن هر کیلومتر راه از جاده کاشمر به شادمهر 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که هنوز تخصیص این میزان اعتبار از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ نشده است.

جاده‌های کاشمر بوی مرگ می‌دهد

بنا به گفته رئیس اداره راه و ترابری 60 درصد راه‌های روستایی و محور اصلی کوه سرخ نیاز به روکش آسفالت دارد. پروژه دوبانده کردن محور شادمهر بردسکن به دلیل کمی اعتبار پیشرفت مناسبی ندارد لذا با این تفاسیر انجام اقدامات زیرساختی در حوزه ترافیکی در شهرستان مورد غفلت واقع شده است و جاده‌های پر ترافیک شهر ویژگی‌های استاندارد ندارد و بوی مرگ را در جاده‌های کاشمر می‌توان حس کرد .

در همین خصوص، رئیس شورای شهر کاشمر از بی‌توجهی مسئولان استانی و کشوری به حادثه‌خیز بودن محور کاشمر به شادمهر انتقاد کرد و گفت: عرض کم و دو طرفه بودن جاده کاشمر به شادمهر که یکی از محورهای مواصلاتی پرتردد در سطح استان خراسان رضوی به شمار می‌آید، تا کنون منجر به بروز حوادث ناگوار و تلفات انسانی فراوانی شده است.

سید حسین حسینی عنوان کرد: موضوع تعریض و چند بانده کردن این جاده از سالیان گذشته مطرح بوده، اما متأسفانه هنوز هیچگونه اقدامی در این راستا انجام نشده است و جای تأسف است که بی‌توجهی مسئولان و عدم اختصاص اعتبار لازم برای این پروژه حیاتی به قیمت از دست رفتن جان انسان‌ها و داغدار شدن خانواده‌های زیادی تمام می‌شود.

وی با اعلام اینکه این جاده هم‌اکنون به گذرگاه خونین تبدیل شده است، بیان کرد: در این مسیر با جان انسان‌ها بازی می‌شود، لذا باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعریض و حذف نقاط حادثه‌خیز آن اقدام شود.

حسینی با بیان اینکه در سایه بی‌توجهی مسئولان در ایام مختلف سال شاهد تلفات جانی و جان باختن هموطنان نیز هستیم، افزود: اعضای شورای اسلامی شهر کاشمر به عنوان نمایندگان مردم ضمن اعتراض شدید نسبت به بی‌توجهی مسئولان خواستار اقدام سریع در راستای جلوگیری از تصادفات هستند تا از این پس شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

یک مرگ مستمر

ماهی نیست، روزی نیست که پلیس راه خبر از فوت یکی از عزیزان کاشمری را ندهند. انگار مسئولان امر واقف این مسئله نیستند که فوت ناگهانی و از دست دادن این عزیزان حکایت تلخی است که سلامت روانی تعداد زیادی از هموطنانمان را به خطر می‌اندازد.

در همین خصوص، فرماندار کاشمر با بیان اینکه بزرگترین دغدغه مردم کاشمر دوبانده کردن جاده شادمهر به کاشمر است و سالانه ده‌ها تن از عزیزانمان را در این جاده از دست می‌دهیم، گفت: 54 کیلومتر جاده سال‌هاست که در انتظار تصمیمات وزرات راه و ترابری و راه و شهرسازی و ماده 215 معاونت راهبردی ریاست جمهوری است.

مهدی فروزان، با اشاره به وجود 54 کیلومتری این جاده افزود: سال‌هاست که در انتظار تصمیمات وزرات راه و ترابری و راه و شهرسازی برای دوبانده شدن این جاده هستیم.

وی با اعلام اینکه متاسفانه جاده‌هایی در سطح استان خراسان رضوی دوبانده می‌شود که اولویتشان از این جاده کمتر است، اما این جاده با کم‌لطفی مسئولان استان و کشور مواجه شده است.

فروزان گفت: با پیگیری‌های انجام شده کمیسیون 215 استان و وزارتخانه مجوز مربوطه اخذ شده و فقط مجوز ملی مانده است.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که مصوبه کمیسیون ماده 215 برای این پروژه صادر نشود از تخصیص و ابلاغ اعتبارات ملی خبری نیست، افزود: طرح دوبانده کردن محور خلیل آباد – بردسکن که هم‌اکنون در دست اجراست از محل تخصیص اعتبارات ماده 180 از سوی نماینده مجلس در سال گذشته است.

فرماندار کاشمر با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به دوبانده نشدن سه راهی شادمهر به کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، انابد و درونه گفت: نگران کشته‌های جاده مرگ که ادامه جاده تربت حیدریه به کاشمر است، هستم.

وی با بیان اینکه هر روز شاهد کشته شدن عده‌ای از جوانان و زائرانی که در این مسیر حرکت می‌کنند هستیم، بیان کرد: مطالعات دوبانده شدن این مسیر علی‌رغم مشکلاتی که داشت به اتمام رسید و در تیرماه سال جاری تحویل وزارت راه و شهرسازی شده است.

جاده کاشمر به شادمهر در صورت اختصاص ردیف بودجه دوبانده می‌شود

متاسفانه در حال حاضر دوبانده شدن جاده شادمهر به کاشمر به دلیل نبود اعتبار امکان‌پذیر نیست. تا کنون چندین بار از سوی رئیس اداره راه و شهرسازی به صراحت اعلام شده، با اعتبارات استانی جاده کاشمر به شادمهر دوبانده نمی‌شود و نیازمند اعتبارات ملی است.

علی‌رغم اینکه برابر اعلام ترددشمارها این جاده پر تردد اعلام شده است، اما تا کنون در اولویت سازمان مدیریت و معاونت راهبردی ریاست جمهوری قرار نگرفته و هدفشان با به اتمام رساندن سه هزار پروژه نیمه‌تمامی است که از دولت قبل به ارث رسیده است.

در همین خصوص، رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر، با بیان اینکه اعتبارات استانی ناچیز و قطره‌چکانی است و پاسخگوی هزینه‌های دوبانده کردن جاده کاشمر به شادمهر نیست، افزود: دوبانده شدن این مسیر تنها در صورت تصویب کمیسیون ماده ۲۱۵ و اختصاص ردیف بودجه ملی امکان‌پذیر است.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به اینکه بحث دوبانده شدن محور شادمهر به انابد از مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به کاشمر است، افزود: با تقسیم شدن این مسیر به سه قطعه از سال 1385 عملیات اجرایی در بخشی از این مسیر آغاز شده بود و با توجه به حجم بالای ترافیک بین دو شهرستان کاشمر و خلیل‌آباد، این مسیر تحت عنوان ساماندهی تقاطع‌ها با اختصاص اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه مهم و عظیم فقط با اعتبارات ملی امکان‌پذیر است، بیان کرد: اگرچه بحث مطالعات این پروژه به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی برای دریافت مجوز کمیسیون ماده 215 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تا کنون چند مرتبه ارسال شده است، اما هنوز تأییدیه مصوبه و اختصاص ردیف بودجه ملی ابلاغ نشده است.

ابراهیمی با اعلام این که مردادماه امسال آخرین مرحله‌ای بود که طرح مطالعاتی این پروژه پس از رفع نواقص، مجدد تکمیل و به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد تا پس از بررسی، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارجاع شود، گفت: محور سه‌راهی شادمهر به کاشمر از راه‌های شریانی اصلی است که 30 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی کاشمر و 25 کیلومتر باقی مانده در حوزه استحفاظی مه‌ولات قرار دارد.

این حکایت جاده‌ای بود که جان آدم‌ها را می‌بلعد. وقوع 170 فقره تصادف دلخراش رانندگی در فاصله 30 کیلومتری جاده مرگ طی مدت 9 سال گذشته که منجر به کشته شدن 72 تن از هموطنانمان و مجروح شدن 114 نفر شد، تدابیر مسئولان را می‌طلبد تا هرچه سریع‌تر نسبت به دوبانده شدن این جاده اقدام نمایند، در غیر این صورت آش همان آش و کاسه همان کاسه است و باز هم تصادفات و حوادث ناگوار در این جاده جولان می‌دهند و نمی‌توانیم ترمز این حوادث را بکشیم.

بر کسی پوشیده نیست که جاده 55 کیلومتری کاشمر به سه‌راهی شادمهر که به علت سوانح دلخراش رانندگی به «گذرگاه خونین» شهرت گرفته، اما متاسفانه با گذشت 9 سال، هنوز مصوبه سفر ریاست جمهوری دولت نهم روی کاغذ مانده و از اجرا و دوبانده کردن این جاده خطرناک خبری نیست.

گوهر جان هر روز در این جاده رنگ می‌بازد و افرادی در تصادفات مرگبار این جاده جان خود را از دست می‌دهند که نگاه‌های زیادی امید به بازگشتشان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *