چندرغاز برای ‌انگور طلایی کاشمری

‌با وجود این که برداشت انگور در سطح سه هزار و 400 هکتار از باغات کاشمر به پایان رسیده، اما همچنان کشاورزان از پایین بودن قیمت خرید این محصول رنج می‌برند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، پایین بودن قیمت، موجب شده کشاورزان کاشمری رغبتی به فروش محصول خود نداشته باشند؛ در صورتی که بسیاری از همین کشاورزان معتقدند اگر بحث خرید تضمینی کشمش از سوی دولت اجرایی شود، بسیاری از مشکلات کشاورزان برطرف خواهد شد.

‌به دلیل شرایط سخت نگهداری انگور، مشکلات بسیاری برای کشاورزان ایجاد شده و به همین جهت مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه می‌کنند حداقل 30 درصد محصول تولیدی را برای تازه‌خوری به بازار عرضه و بقیه را به کشمش تبدیل کنند.

‌هم‌اکنون در کاشمر بیش از 22 رقم انگور تولید می‌شود که دو رقم «عسگری» و «پیکامی» ویژه تولید کشمش است و دو محصول “تیفی” و “مویز” نیز از ارقامی چون «صاحبی»، «لعل» و«رازقی» تولید می‌شود.

‌انگور کاشمر به علت لطافت، شیرینی، زودرسی و عاری بودن از آلودگی‌های خاکی، به علت هدایت تاک‌ها به حالت ایستاده یا “پاچراغی” و تماس نداشتن خوشه با خاک منحصر به فرد است.

‌کشمش تولیدی کاشمر با عنوان کشمش سبز قلمی، مشهور است و کشورهای همسایه به‌خصوص آسیای میانه، روسیه و پاکستان متقاضی آن هستند.

‌افزایش قیمت دور از انتظار نیست

‌در همین خصوص، مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: متاسفانه کشمش طلایی کاشمر در حال حاضر دارای قیمت مناسبی برای کشاورزان نیست.

‌ابوالقاسم موسوی افزود: به دلیل ماندگاری بیشتر کشمش طلایی به نسبت سایر محصولات، افزایش قیمت دور از انتظار نخواهد بود.

‌رئیس جهاد کشاورزی با ابراز تأسف از غیر منطقی بودن نرخ‌های خرید محصولات توسط دلالان افزود: انگور منطقه بیشتر به صورت فرآوری کشمش سبز و 30 درصد آن به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود که بازهم پس از فرآوری کشاورز نمی‌تواند به قیمت مناسبی محصول خود را به فروش برساند.

‌موسوی اضافه کرد: به خاطر خرده مالکی کشاورزان، بیشترین سود در زمان برداشت محصول را واسطه‌ها و دلالان کسب می‌کنند که جهاد کشاورزی در این موضوع نمی‌تواند کاری انجام دهد.

‌وی با بیان اینکه کار برداشت انگور در سطح 3400 هکتار از باغات به اتمام رسیده است، بیان کرد: میزان تولید انگور در سال جاری 85 هزار تن بوده است که بالغ بر 70 درصد به صورت کشمش فرآورری گردیده است.

موسوی عنوان کرد: از میزان 59 هزار و 500 تن انگوری که کشمش شده، حدود 14 هزار و 800 تن به کشمش تبدیل شده است و 30 درصد انگور تولیدی به مصرف تازه‌خوری می‌رسد.

‌رئیس جهاد کشاورزی کاشمر تصریح کرد: باغات کاشمر به دو دسته باغات انگور پیکامی با 70 درصد کشت و انگور عسگری با 25 درصد سطح زیر کشت تقسیم می‌گردد و سایر ارقام به صورت تک‌بوته در بین باغات کشت شده است.

‌وی یادآور شد: از 14 هزار و 800 تن کشمش تولیدی با ارزش اقتصادی 70 میلیارد تومان، 70 درصد به صورت طلایی و 30 درصد به صورت سبز است که کشمش سبز در حال حاضر قیمتی مناسب داشته، اما از میزان ماندگاری کمتری برخوردار است، در صورتی که کشمش طلایی در حال حاضر دارای قیمت مناسب نبوده، اما به دلیل ماندگاری بیشتر، امید به افزایش قیمت دور از انتظار نخواهد بود.

‌موسوی با بیان اینکه در این سطح باغات، بیش از 924 هزار نفر روزکار، اشتغال‌زایی به دنبال دارد، گفت: در این شهرستان 24 رقم انگور موجود است، که رقم‌های عسکری، پیکامی، رزقی، یاقوتی، ترشیز، لعل، سبزه و سپیداری از جمله ارقام مختلف انگور است که در این شهرستان تولید می‌شود.

‌وی همچنین عسکری و رزقی را از جمله ارقام انگوری دانست که به صورت غالب در باغات تولید می‌شود.

‌موسوی از کاشمر به عنوان شربت‌خانه خراسان نام برد و اظهار کرد: وجه تسمیه این شهر به شربت‌خانه خراسان از آن جهت است که در گذشته نه چندان دور این شهرستان به داشتن باغات انگور فراوان و به لطف آب وهوای معتدل، در آن میوه‌های گوناگونی به عمل می‌آمد و کشمش این شهرستان معروفیت تقریباً جهانی داشته و دارد.

‌کشاورز قدرت رقابت و صنعتی شدن ندارد

‌متاسفانه عدم وجود کارخانجات فرآوری انگور و کشمش به یکی از بزرگترین مشکلات کشاورزان تبدیل شده است، طوری که فرماندار کاشمر هم بر راه‌اندازی این کارخانجات در شهرستان تاکید دارد.

‌مهدی فروزان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پایین بودن قیمت کشمش، عدم بازاریابی، عدم خرید تضمینی توسط دولت، عدم اعتبار برای آموزش کشاورزان، عدم تسهیلات کافی برای ایجاد کارگاه‌ های بهداشتی، نبود وجود کارخانجات فرآوری انگور و کنسانتره و بسته‌بندی کشمش از عمده‌ترین مشکلات فراروی تولید و فروش کشمش در منطقه است که کشاورزان را نسبت به فعالیت خود ناامید کرده است.

‌وی همچنین پرداخت تسهیلات لازم به تجار منطقه جهت خرید محصول و تسهیل صادرات کشمش به کشورهای همسایه را از دیگراقداماتی برشمرد که می‌تواند کشاورزان را حمایت کند.

‌فروزان افزود: سیستم کشاورزی ایران، خرده‌مالکی است و کشاورز قدرت رقابت و صنعتی شدن ندارد، به همین جهت نیازمند ورود و حمایت دولت است.

‌چرا باید انگور بخوریم؟

‌در همین خصوص، یکی از کارشناسان تغذیه در کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا از انگور به عنوان میوه‌ای بهشتی که شامل ویتامین‌های A، B، C ‌است، نام برد و گفت: این محصول دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین است.

‌اعظم صلاحی با تاکید بر اینکه هر شخصی باید در روز انگور میل کند، انگور را میوه‌ای ضد عفونی کننده دانست و افزود: امروزه در طب درمان‌های طبیعی، از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند.

‌وی هم‌چنین این میوه را برای درمان بیماری‌های یبوست، عوارض رماتیسم، کم‌خونی و حتی پیشگیری از سرطان سودمند دانست.

صلاحی با اشاره به اینکه انگور هم لاغرکننده است و هم چاق‌کننده؛ بدین‌گونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر، با معده خالی میل کنید، لاغرکننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید، چاق‌کننده است.

‌وی با اشاره به اینکه انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده و این به خاطر خواص ضد عفونی‌کنندگی آن است، عنوان کرد: کشمش تقویت‌کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است.

‌صلاحی یکی از دیگر خواص انگور را‌ صاف‌کننده و مولد خون بودن دانست و افزود: افرادی که در دوره نقاهت یک بیماری هستند و یا ضعف عمومی بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آن‌ها کم شده است، سعی کنند از انگور، هویج، سیب و هلو به مقدار زیاد استفاده کنند.

‌وی با اشاره به اینکه انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‌کند، تصریح کرد: انگور وسیب هردو میوه بهشتی هستند که افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب و اعصاب می‌تواتند آن را نیز در طی روز بنوشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *