کشف بقایای مخزن آب قدیمی در کاشمر

به گزارش تابناک خراسان رضوی محمد نظام‌‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کارگران این امام‌زاده در زمان گودبرداری، در کنار قبور شهدای مدفون شده در بقعه امام‌زاده سید حمزه، بقایایی از یک مخزن آب مشاهده کرده‌اند، افزود: در حال حاضر ادامه کار متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه با هماهنگی که با استان به عمل آمده منتظر کارشناسان استان هستیم، افزود: در حال حاضر از قدمت این اثر تا زمانی که کارشناسی نشود، نمی‌توان اظهار نظر کرد.

نظام‌آبادی با اعلام اینکه اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر به عنوان متولی مجموعه امام‌زاده اقدام به گودبرداری غیر مجاز کرده بود، بیان کرد: گودبرداری و ایجاد ساخت‌وساز در عرصه و حریم آثار ثبتی، مستلزم دریافت مجوز و استعلام بوده که این کار صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به عدم اخذ مجوز و نیز مشاهده بقایای یک مخزن آب در زیرزمین کار متوقف شده است، گفت: بقعه امام‌زاده سید حمزه یک اثر ثبتی است و باید برای انجام هرگونه عملیات گودبرداری و ساختمانی از میراث فرهنگی استعلام و مجوز دریافت شود.

نظام‌آبادی با بیان اینکه عملیات گودبرداری تا مشخص شدن اعلام نظر کارشناسان میراث فرهنگی استان خراسان رضوی متوقف می‌ماند، افزود: این گودبرداری برای ایجاد جای قبر در حال انجام بوده که با توجه به مشاهده بقایای این مخزن آب و نداشتن مجوز عملیات آن متوقف شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: این بقعه در مرکز شهر کاشمر و در باغی به مساحت هشت هکتار مشهور به باغ‌مزار با درختان سرو چند صد ساله، بقعه و بارگاهی که با زیر بنای دو هزار متر مربع مشتمل بر گنبد خانه، گلدسته‌ها، رواق‌ها و…. در محل باغ‌مزار بنا شده منسوب به مدفن سید حمزه بن موسی بن جعفر پسر موسی کاظم است.

مسئول میراث فرهنگی کاشمر اظهار کرد: این مکان در دوران صفویه بنیان گردیده و در دوره‌های مختلف از جمله در سال‌های اخیر مرمت و کاشی‌کاری و بناهایی نیز به آن افزوده شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر 26 اثر تاریخی شهرستان به ثبت رسیده و ده اثر دیگر در نوبت ثبت است که بیش‌تر مربوط به تپه‌های تاریخی است.

ساختمان و بارگاه امام‌زاده بر سکویی مرتفع قرار گرفته و تزئینات آن از جمله کاشی‌کاری‌ها، آینه‌کاری و دیگر عناصر تزئینی است که در سال ۱۳۹۹ ه.ق به این مجموعه الحاق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *