یش از 24 هزار هکتار از اراضی کاشمر، موقوفه امام رضا(ع) است

رئیس اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی در کاشمر از وجود 40 رقبه موقوفه آستان قدس رضوی با مساحت 24 هزار و 543 هکتار در اراضی کاشمر، مه ولات، خلیل آباد و بردسکن خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، «حسینعلی یاوری» با اشاره به این مطلب گفت: بخش عمده این اراضی دارای کاربری کشاورزی و قسمتی از اراضی با کاربری های مسکونی، اداری و غیره مورد استفاده است.
وی عنوان کرد: حدود 11 هزار و 676 هکتار از اراضی کشاورزی این اداره در اجاره مستأجرین است و مساحت 12 هزار و 867 هکتار دیگر در اختیار اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی در کاشمر، خلیل آباد و بردسکن قرار دارد.
رئیس اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی در کاشمر ادامه داد: مستأجران اراضی موقوفه در حوزه این اداره حدود هزار مستأجر مسکونی، اداری و غیره و حدود 760 مستأجر اراضی مزروعی هستند.
یاوری با اشاره به اقدامات این اداره در راستای حفاظت و صیانت از موقوفات گفت: برابر مفاد قراردادهای اجاره تنظیمی حفظ حدود و ثغور اراضی مورد اجاره به عهده مستأجرین است، ولی حفاظت از اراضی در ید موقوفه که واگذار نشده وبرای جلوگیری از تصرفات احتمالی اراضی موقوفه در هریک از شهرستان های کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و مه ولات یک نفر به عنوان مأمور حفاظت و وصول به طور شبانه روزی از اراضی موقوفه حفاظت و نسبت به وصول حقوقات (اجاره بهاء) از مستأجران اقدام می نمایند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال جاری در زمینه رفع تصرف یا شناسایی موقوفه افزود: خوشبختانه ‌در سال جاری با پیگیری اجرای حکم قضایی صادره مقدار 52 هکتار از اراضی مزروعی رقبه انابد ازمتصرف رفع تصرف شده است.
یاوری یادآور شد: حفظ و حراست از اراضی موقوفه، وصول مال الاجاره از مستأجران، نظارت بر برداشت محصول پسته باغات مزرعه تک سفید (جعفرآباد)، تنظیم و تجدید قراردادهای اجاره و واگذاری اراضی مسکونی در محدوده روستاهای موقوفه برابر طرح هادی روستایی از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی در کاشمر میباشد.
رئیس اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی در کاشمر با اشاره به فعالیت های فرهنگی این اداره در کنار وظایف خطیر حفظ و حراست از اراضی و وصول حقوقات موقوفه عنوان کرد: در طول سال مناسبت های مختلف مذهبی را در شهرها و روستاهای موقوفه شامل شهرهای کاشمر و انابد و روستاهای فرگ، رزق آباد، کاژغونه، قلعه بالا، سعدالدین، جعفرآباد و همت آباد برگزار می‌کند.
وی ادامه داد: در سال جاری طبق روال سال های گذشته، جشن های میلاد رضوی به صورت باشکوه در اراضی موقوفه برگزار شد که مورد استقبال بی نظیر اهالی منطقه و مسئولین وقت قرارگرفت.
ضمنأ مجتمع آموزشی در زمینی به مساحت 2500 مترمربع و با زیربنای حدود 800 مترمربع در محل روستای همت آباد شهرستان مه ولات که ششدانگ آن موقوفه آستان قدس رضوی است، احداث شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *