مدیران سهام عدالت برای مردم شفاف‌سازی کنند

مهدی فروزان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی به ویژه در دولت تدبیر و امید هیچ مورد پوشیده‌ای نداریم و باید به صورت صادقانه با مردم صحبت کرد و واقعیت‌ها را اطلاع‌رسانی کرد، افزود: نیازی به دروغ گفتن نیست به همین جهت از مدیرعامل و کسانی که در این حوزه در شهرستان فعالیت می‌کنند می‌خواهم حتماً باید با رسانه‌های گروهی ارتباط برقرار کنند تا بتوانند افکار عمومی را از وضعیت سهام عدالت روشن کنند.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است دولت به سهام عدالت ورود پیدا کند و تکلیف آن را به صورت شفاف روشن کند تا انحرافاتی در این موضوع پیش نیاید.

فروزان به وضعیت عملکرد سهام عدالت در شهرستان اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص عملکرد سهام عدالت چیست و اینکه در حال حاضر چه می‌کنند، نارضایتی خود را از عملکرد نامطلوب سهام عدالت اعلام کرد و افزود: شاید در بعضی حوزه‌ها خوب کار شده باشد ولی در اجرای اصل 44 واگذاری بی‌رویه و دور از انصاف بسیاری از شرکت‌های دولتی برای توزیع سهام عدالت نه تنها کارشناسانه نبود بلکه آینده‌نگری در آن‌ها وجود نداشته است.

وی عنوان کرد: اگرچه بسیاری از افرادی که در سیستم دولتی کار می‌کنند و حقوق‌بگیر هم هستند سهام عدالت و حتی مبلغ سود اولیه را دریافت کرده‌اند اما بسیاری از کارگران ساختمانی و قشر مستضعف تا کنون از گرفتن سهام عدالت بی‌نصیب مانده‌اند.

فروزان با تأکید بر اینکه نحوه واگذاری سهام عدالت نیازمند یک بازنگری جدی است، تصریح کرد: معتقدم شرکت تعاونی سهام عدالت صرفاً باید در جهت ایجاد اشتغال و زیرساخت‌های اقتصادی کمک کند نه اینکه پولی که از این راه جمع‌آوری می‌شود را در بانک‌ها بگذارند و از محل سود کلانی که بانک می‌دهد بخواهند سهام را توزیع کنند.

وی با اعلام اینکه تا کنون پنج مرحله توزیع سهام عدالت داشته‌اند، خاطرنشان کرد: اولین مرحله مربوط به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و بعضی از رزمندگان فاقد شغل بودند که سهام به همراه سود سهام دریافت کردند، در مرحله دوم اگرچه پرونده‌های سهام بین روستاییان و عشایر بخش مرکزی و کوهسرخ توزیع شد اما فقط 30 درصد از سهامداران در این مرحله سود سهام را دریافت کردند.

فروزان با اشاره به اینکه مرحله سوم مربوط به کلیه کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری بود که تا کنون فقط یک مرحله سود سهام را دریافت کردند، اظهار کرد: در مرحله چهارم خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران بودند که تا کنون هیچ سودی را دریافت نکرده‌اند.

وی در خصوص وضعیت سود سهام که مربوط زنان سرپرست خانوار، بیماران خاص، طلاب حوزه‌های علمیه و کارکنان ستاد نماز جمعه، قالیبافان شهری و درخواست‌های مردمی و مددجویان بود اشاره کرد و افزود: در آن مرحله هم تنها برگه سهام عدالت را گرفتند ولی تا کنون هیچ‌گونه سودی را دریافت نکرده‌اند.

فروزان با بیان اینکه در مجموع 5 مرحله، 129 هزار و 635 نفر در شهرستان کاشمر و بخش کوهسرخ و مرکزی برگه سهام عدالت دریافت کردند، اظهار کرد: اگر سهام عدالت وارد بازار بورس شود فروش سهام عدالت امکان‌پذیر خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر مدیر و کارکنان سهام عدالت کاشمر مهمترین کاری که انجام می‌دهند چیست؟ گفت: کار خاصی انجام نمی‌دهند فقط رصد می‌کنند که کدام یک از کارگران فصلی موفق به ثبت نام نشده‌اند تا ثبت نامشان کنند.

فروزان در جواب این سوال هم که هیئت مدیره چگونه انتخاب می‌شوند، با حضور همه است یا پشت درهای بسته و با افراد خاص؟ بیان کرد: من به این موضوع ورود پیدا نکردم چون انتخابات قبلی در زمان مسئولیت من در شهرستان برگزار نشده اما درجریان انتخاب هیئت مدیره جدید بودم؛ هرچند یکسری افرادی که می‌خواستند نفوذ پیدا کنند را نظارت کردم اما تحمیلات استانی هم از حوزه اتحادیه استان بر شرکت تعاونی‌های سهام عدالت شهرستان‌ها وجود دارد.

وی همچنین در خصوص حقوق ماهیانه رئیس و کارکنان سهام عدالت خاطرنشان کرد: مدیر و کارمندان از محل اتحادیه تعاونی‌های استان حقوق دریافت می‌کنند؛ هرچند در سال گذشته قرار بود در پایان سال حدود 650 میلیون تومان سود سهام را که مربوط به کل استان خراسان بود بین مدیران به عنوان پاداش توزیع شود اما به دلیل اعتراضاتی که مطرح شد جلوی آن گرفته شد و به سود مجموع استانی اضافه شد و جزء درآمد اتحادیه‌ها به حساب آمد.

فروزان ادامه داد: اگرچه اخیراً عملکرد چند ساله سهام عدالت در دو برگه تهیه شده اما در قسمتی از آن تکریم ارباب رجوع و تعامل با ادارات جزء مهمترین اقداماتشان قید شده است اما اینکه تکریم ارباب رجوع وظیفه است یا خیر، گفت: اینکه در داخل اداره مردم را راهنمایی کنند خوب است اما تکریم ارباب رجوع یک وظیفه است نه یک عملکرد.

فروزان بیان کرد: در یکی از سال‌های کاری به نام تکریم ارباب رجوع بوده و دستورالعمل‌های اجرایی هم داشته‌ایم شاید این‌ها بر اساس دستورالعمل‌های گذشته این‌ها را بیان کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *