هفدهمین سوگواره استانی تعزیه در کاشمر به کار خود پایان داد

به گزارش ایرنا، فرماندار کاشمر در این مراسم با بیان اینکه تلاش ما براین است که جشنواره های مختلف را در کاشمر عملیاتی کنیم گفت: این شهرستان سابقه طولانی در تعزیه داری دارد.
مهدی فروزان افزود: نمایش صحنه جانسوز کربلا، آنچنان حزن انگیز و دردآور است که در ژرفای دل و احساس هر بیننده شور و غوغایی عارفانه به پا می کند.
وی اظهار کرد: حضور در مراسم تعزیه و عزای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و گریستن بر مظلومیت آن بزرگوار علاوه بر اینکه توشه معنوی برای سفر آخرت می باشد تلاشی در پالایش گرد معصیت از چهره زنگار گرفته جان و سبک کردن بار گناه و تزکیه نفس است.
وی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان هفدهمین سوگواره تعزیه ابراز امیدواری کرد این حرکت معنوی که به همت دلدادگان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار می گردد به عنوان یک میراث فرهنگی ماندگار در خطه ترشیز علاوه بر زنده نگه داشتن این واقعه جانسوز تاریخی و یاد سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش در ذهن و خاطر مردم باعث ترویج فرهنگ والای شهادت، حقیقت جویی و ایثارگری و القای مجموعه ارزش های والا در رفتار و اخلاق جمعی مردم جامعه گردد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر نیز در این مراسم گفت: در این سوگواره سه گروه منتخب تعزیه خوان از شهرهای مشهد، سبزوار، گناباد و دو گروه از کاشمر حضور داشتند که در مدت پنج شب از دو هزار و 500 نفر پذیرایی شد.
جواد روشندل با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این حرکت فرهنگی در سالهای آینده افزود: آنچه امروز به عنوان فرهنگ عاشورا از آن یاد می کنیم، رویدادی تاریخ ساز است که طی آن تمام قدرت اسلام در برابر تمام کفر ایستاد تا آرمان های اسلام زنده بماند.
در این سوگواره تعزیه عاشقی حبیب توسط گروه جوانان بنی هاشم از مشهد، تعزیه قیس بن مسهر توسط گروه رهروان حسینی از کاشمر، تعزیه طفلان مسلم توسط گروه قمر بنی هاشم از سبزوار، تعزیه پرواز حُر توسط گروه نینوا از گناباد و تعزیه واقعه حره توسط گروه متوسلین به حضرت زهرا (س) از کاشمر به نمایش درآمد.
در پایان مراسم از ابراهیم صمدانی طرقی، حبیب الله نجاتی جردوی، رحمت الله محمدی مقدم، غلامرضا پیرمراد تولایی، حسین پور یحیی ایوری، جلیل زاده اکبر، علی اکبر نادری تربقان و محمد درویش نایی به عنوان پیشکسوتان نمایش های آیینی مذهبی قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *