در خصوص آنفلوآنزا بیشتر بدانیم

ویروس انفلوآنزا از 400 سال اخیر هر یک تا سه سال باعث اپیدمی های تنفسی تب دار حاد شده است.

دکتر رضا زارع متخصص بیماریهای عفونی شهرستان کاشمر در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کاشمر در خصوص بیماری آنفلوآنزا گفت: ویروس آنفلوانزا سه گونه دارد، نوع A،B و C که نوع Aو B باعث اپیدمی تنفسی می شود ولی در نوع Aبیماری شدیدتر وسرایت زا تر می باشد.

دکتر زارع گفت:نوع A این ویروس نیز بر اساس هماگلوتینی “اچ” و نورامی نیداس “ان” به زیر گروه هایی تقسیم می شود، مثلا H1N1یا H3N2و…،در آنفلوانزای نوع B فقط انسان مبتلا می شود، ولی در نوع C خوک و انسان مبتلا می شوند.

وی گفت:در آنفلوانزای نوع Aانسان، پرندگان،خوک و پستانداران مبتلا می شوند که آنفلوآنزای خوکی و پرندگان از این گروه می باشند.

دکتر زارع گفت: در اپیدمی های آنفلوانزای نوع Aکه در کشور ما شایع شده است، گفت: در آنفلوانزا ضعف وبی حالی باعث از کار افتادگی و سرایت بالای آن، باعث عوارض اقتصادی و اجتماعی میشود.

وی به مرگ و میر ناشی از ویروس انفلوآنزا در گروهای پر خطر اشاره نمود و گفت: گروههای پرخطری که باید واکسن دریافت کنند، شامل: بیماران قلبی و عروقی، ریوی و کلیوی، افراد دارای چاقی مفرط، افراد دارای نقص ایمنی، هموگلوبینوپاتی، بیماران مبتلا به بیماریهای متابولیک مزمن مثل دیابت، حامله ها بخصوص در سه ماهه دوم و سوم، افراد زیر 4سال و بالای 65 سال و بیماران کبدی مزمن در گروه پرخطر هستند و باید واکسن دریافت نمایند.

این متخصص عفونی کاشمری گفت:وقتی اپیدمی شروع میشود سرعت انتشار ویروس در طی دو تا سه هفته به اوج رسیده و 5تا 6 هفته طول میکشد تا از اوج بیفتد.در جریان اپیدمی ها افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، خطر حمله ویروس به آنها 20در صد می باشدو پس از اینکه 20درصد جامعه مبتلا به بیماری شوند این بیماری بتدریج کاهش می یابد.

راههای انتقال بیماری:

دکتر رضا زارع به راههای انتقال این ویروس اشاره نمود و گفت:راههای انتقال مهم آن از طریق تماس فرد با فرد و از راه تنفس می باشد.سرفه و عطسه باعث معلق ماندن ذرات ریز تا چند ساعت در هوا و سطوح می شود که خود باعث انتقال می شود. ذرات بزرگتر نیز تا سه متر بر روس سطوح می نشیند و باعث انتقال ویروس از طریق تماس با سطوح آلوده شده و با روش غیر مستقیم باعث انتقال میشود. لذا دست دادن، روبوسی کردن، عطسه و سرفه، وسایل آلوده بیمار، دستمال کاغذی آلوده، تماس با وسایل آلوده بیمارمثل پول،دسته کلید و… میتواند سرایت زا باشد.

علائم بیماری:

وی در خصوص علائم این بیماری گفت: بعد از یک تا روز، دوره نهفته، بطور ناگهانی تب بیمار شروع میشود که حتی ساعت شروع آن را بیمار به یاد دارد و دچار لرز، سردرد، درد عضلانی واسکلتی میشود.

دکتر زارع گفت:درد عضلانی و ضعف گاهی طول میکشد گاهی درد مفاصل و تب تا سه روز ادامه دارد و بعد بتدریج کاهش می یابد و انسداد بینی و سرفه خشک و درد گلو مدت طولانی تری باقی می ماند.

این متخصص عفونی خاطر نشان کرد:گاهی عفونت باکتریایی ثانویه باعث ذات الریه میشود که بیمار نیاز به بستری پیدا میکند.در درمان داروهای قدیمی مثل آمانتادین اثری ندارد و اسلتامیویر (Oseltamivir) داروی موثر در درمان این بیماری می باشد مصرف مایعات، میوه، شلغم، عسل و خرما نیز توصیه میشود.

پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا:

دکتر رضا زارع در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا گفت: رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون از مهمترین راههای پیشگیری می باشد.

وی گفت: واکسن موجود در بازار ایران، سه ظرفیتی است که باید به روش عضلانی تزریق شود که از سن شش ماه به بالا اثر بخشی دارد.

این متخصص عفونی خاطر نشان کرد:اگر کودکی تا بحال واکسن نزده است در سال اول دونوبت به فاصله یک ماه و درسال های بعد هر سال، یک نوبت واکسن باید بزند.

وی بهترین زمان زدن واکسن آنفلوانزا را شهریور و مهر ماه اعلام کرد و گفت: دو هفته بعد از تزریق واکسن اثر بخشی آن ظاهر میشود.

دکتر زارع خاطر نشان کرد:تجویز این واکسن برای ماههای بعد از مهر منعی ندارد و جهت افراد پرخطر تجویز واکسن بصورت سالانه توصیه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *