نشست هم اندیشی نجات آب ترشیز بزرگ در دانشگاه پیام نور کاشمر برگزار شد

اولین نشست ناجیان آب ترشیز بزرگ در روز چهارشنبه 16 دی ماه به همت جمعی از کارشناسان و دلسوزان حوزه آب و کشاورزی شهرستان و با مشارکت دانشگاه پیام نور کاشمر، فرمانداری کاشمر، شرکت آب منطقه‎ای، آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی، اداره کل محیط زیست، جمعیت ناجیان آب و سایر علاقه مندان و کارشناسان در دانشگاه پیام نور کاشمر برگزار شد…

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، در این نشست علی منظم، رئیس دانشگاه پیام نور کاشمر، ضمن خیرمقدم به میهمانان، استقبال حاضران از این نشست را ستودنی و امیدوارکننده عنوان کرد و افزود: این جلسه اولین نشست ناجیان آب در منطقه ترشیز بزرگ بوده و نشست های بعدی نیز به طور منظم برگزار خواهد شد.
در ابتدای نشست، فرماندار شهرستان کاشمر با اشاره به افزایش جمعیت جهان و اینکه امروز موضوع کمبود آب بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است، عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت منابع آب در ترشیز به گونه ای است که سالانه شاهد 3 متر افت در سطح آبخوان دشت هستیم.
مهدی فروزان افزود: اگر چه راندمان و بهره ‎وری آب در کشاورزی و همچنین الگوی کشت کنونی با وضعیت منابع آب تطابق خوبی ندارد، اما نباید همه مسائل را صرفا مربوط به بخش کشاورزی بدانیم. اگر همین 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی نباشد، مسئله تامین غذا، صادرات و تولید ارز دچار مشکل خواهد شد. وی ادامه داد: کاشت برخی محصولات صیفی در این شهرستان با توجه وضعیت آبخوان ها و کاهش نزولات جوی توجیهی ندارد و بیشترین ضربه را به آبخوان شهرستان وارد می آورد که بطور جدی در فکر اصلاح آن هستیم.
وی همچنین ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این نشست، ابراز امیدواری کرد و گفت: با حضور تشکل هایی همچون جمعیت ناجیان آب و با همراهی حاضران در این نشست قطعا قادر به مدیریت شرایط کنونی خواهیم بود.
در ادامه، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی یادآورد شد ما علیرغم محدودیت جدی منابع آب، آنطور که باید قدر آب را نمی دانیم.
حمید صالحی افزود: ردپای اکولوژیک در جهان 1.5 سال است اما این عدد در ایران به 3.5 افزایش می یابد و این بدان معناست که ما 3.5 برابر ظرفیت منابع طبیعی کشور از آن بهره برداری می کنیم.
محمد اسماعیل نیا، عضو شواری عالی آب و نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر برگزاری جدی چنین نشست هایی عنوان کرد: امروز همه باید باور کنند که مشکل آب حاد و جدی است و اینکه این مشکل راه حل دارد.
وی بیان کرد: ما در حوزه کشاورزی از سال 84 تاکنون 3 موضوع اجرای سیستم های نوین آبیاری، بهبود حاصلخیزی خاک و همچنین توسعه محصولات ارگانیک را از جمله مهم‎ترین راهکارهای کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری آن در استان شناسایی کرده و در جایگاه های مختلف پیگیر آن بوده ایم.
در ادامه جلسه، حاضران به بیان نظرات خود نسبت به مسائل و چالش های مدیریت آب در ترشیز بزرگ پرداختند.
گفتنی است، در پایان نشست مهدی جمشیدی، مدیر عامل جمعیت ناجیان آب ضمن قدردانی از اقدام داوطلبانه اهالی ترشیز بزرگ در برگزاری چنین نشستی، استقبال پرشور حاضران از این نشست را بسیار امیدوارکننده دانست و عنوان کرد: برای مدیریت پایدار منابع آب چاره ای به جز مشارکت مردم وجود ندارد و حضور افراد با تخصص ها و زمینه های فعالیت مختلف در این نشست، به خوبی بیانگر فراهم بودن شرایط اولیه این مهم راهکار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *