کاهش 60 درصدی دبی آب قنات‌ها در کاشمر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: به‌طور میانگین نسبت به 20 سال قبل، دبی آب قنات‌ها 60 درصد کاهش داشته است.

سید ابوالقاسم موسوی در حاشیه بازدید از وضعیت قنات‌های بخش مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، با بیان اینکه بعضی وقت‌ها که بارندگی خوبی در منطقه باشد، آب در این قنات‌ها جاری می‌شود، اظهار کرد: دبی آب چاه‌های پایین‌دست بین کاشمر و خلیل آباد به کمتر از 15 لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی کاشمر بحرانی است، تاکید کرد: بحث آب بزرگترین دغدغه در بخش کشاورزی است.

موسوی تصریح کرد: اگرچه خشکسالی‌های پی‌درپی بر میزان سطح زیرکشت تأثیر گذاشته و تنش‌های کم‌آبی به گیاه وارد می‌شود، اما هنوز درآمد مردم از کشاورزی است و امیدواریم با همکاری مردم راهکارهایی پیدا شود که به‌رغم تداوم خشکسالی‌، کشاورزی منطقه ادامه داشته باشد.

وی گفت: هم‌اکنون بیش از 50 درصد جمعیت شهرستان به‌طور مستقیم در بخش کشاورزی مشغول هستند که با احتساب بازنشستگان و کارمندانی که وارد این حوزه شدند، بالغ‌بر 85 درصد جمعیت درگیر فعالیت‌های این حوزه شدند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه به‌طور متوسط در هر ثانیه 4 هزار و 700 لیتر آب برای استفاده در بخش کشاورزی از منابع آبی شهرستان استحصال و مصرف می‌شود، افزود: سالانه 148 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی کاشمر مصرف می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به مساحت شهرستان و بارندگی سالانه 191 میلی‌متر، میزان آب تجدیدپذیر 186 میلیون متر مکعب است که به دلیل موقعیت جغرافیایی شهرستان 44 میلیون مترمکعب آب تجدیدپذیر کاشمر به سمت شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، مه‌ولات و به ویژه خلیل‌آباد جاری می‌شود.

موسوی با بیان اینکه میزان آب تجدیدپذیر باقی‌مانده که جذب منابع آبی کاشمر می‌شود 142 میلیون متر مکعب است، بیان کرد: اگر بخواهیم 10 درصد آب مصرفی را برای بخش شرب و صنعت در نظر بگیریم، میزان آب تجدیدپذیر و میزان آبی که استحصال می‌شود 115 درصد است؛ بنابراین در صورتی که با مدیریت صحیح بتوانیم از 40 درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم قطعا امکان بهره‌برداری آتی از این منابع وجود دارد.

وی با ابراز تأسف از برداشت بی‌رویه آب از منابع آب افزود: هم‌اکنون سه برابر این 40 درصد آب از منابع آبی برداشت می‌شود که مشخص می‌شود وضعیت منابع آبی در حالت بحرانی و فوق بحرانی است؛ به‌طوری که در برخی نقاط شهرستان شاهد افت سطح آب‌های زیرزمینی بین یک تا سه متر هستیم.

موسوی با بیان اینکه فعالان کشاورزی در سطح 22 هزار و 600 هکتار اراضی و باغات به تولید محصولات کشاورزی می‌پردازند، گفت: آبیاری اراضی بخش کشاورزی از محل 685 منبع آبی شامل قنوات، چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق، چشمه‌ها، سدها، بندها و رودخانه‌های فصلی انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *