10 هزار اصله نهال در کاشمر کاشته می‌شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر از کاشت 10 هزار اصله نهال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، مهدی مظفر جلالی صبح امروز در مراسم کاشت درخت در سایت فرودگاه شهر کاشمر با بیان اینکه هفته منابع طبیعی از 15 تا 21 اسفند ماه است، افزود: در نخستین روز این هفته به نام روز درختکاری نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه در هفته منابع طبیعی 10 هزار اصله نهال غیرمثمر از گونه‌های کاج، اقاقیا، سرو، زیتون تلخ و… به صورت رایگان در سطح شهرستان توزیع می‌شود، افزود: اداره منابع طبیعی آمادگی دارد تا این درختان را در روزهای 15 تا 21 اسفندماه به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهد و ادارات شهرستان، مدارس، اردوگاه‌های آموزشی نیز می‌توانند برای ایجاد فضای سبز از این درختان استفاده کنند.

جلالی با تاکید بر اینکه بدون حفاظت از منابع آب، خاک، پوشش گیاهی و بهره‌برداری بهینه از آن‌ها، نمی‌توان به توسعه پایدار و تولید مطمئن در کشاورزی رسید، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر، منابع تجدیدشونده مانند آب، خاک، جنگل و مرتع روند تجدید نشدن را می‌پیمایند که نیازبه همکاری و هماهنگی همه ارگان‌های دولتی و همه اقشار مردم در چارچوب عزمی ملی است.

وی افزود: منابع طبیعی ثروت خدادادی جامعه ماست که فقط به نسل ما تعلق ندارد و این میراث باید برای آیندگان باقی بماند. اگر بخواهیم آینده بهتری داشته باشیم، باید در راه حفظ، احیا و توسعه این منابع بیش از پیش بکوشیم.

جلالی در ادامه یکی از مشکلات زیست محیطی را وجود ریزگردها و افزایش بیابان عنوان کرد و گفت: در همین راستا اداره منابع طبیعی با کاشت 20 هزار اصله نهال در هشتاد هکتاراز زمین های جنوب شهر کاشمر در راستای تثبیت شن و جلوگیری از فرسایش بادی در این کانون بحران اقدام نموده است.

در ادامه این مراسم امام جمعه کاشمر گفت: اگر بتوانیم درختکاری را به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل کنیم قطعا شاهد استقبال عموم مردم در راستای توسعه منابع طبیعی خواهیم بود.

حجت الاسلام سید قاسم یعقوبی با بیان اینکه اقدامات منابع طبیعی در منطقه و کشور قابل توجه است، افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم قدردان نعمات خداوند باشیم و از آن استفاده کنیم کاشت درخت و توجه به مسئله درختکاری است.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام، دین زندگی، خوشبختی و سلامتی انسان‌هاست، تصریح کرد: هر برنامه‌ای که منجر به ایجاد آسایش و آرامش و شادابی انسان شود مورد حمایت اسلام است که درختکاری و کاشت درخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همواره در احادیث و روایات به آن توجه و تأکید شده است.

یعقوبی با تاکید بر اینکه هر میوه و ثمری که از کاشت درخت نصیب مردم شود به‌ازای هر یک از میوه‌های آن یک حسنه برای فردی که درخت را کاشته است نوشته می‌شود افزود: با توجه به بروز گرد و غبار در برخی نقاط کشور کاشت درخت و ایجاد مرتع می‌توان از حرکت گرد و خاک جلوگیری کرد.

فرماندار کاشمر در ادامه با تبریک هفته منابع طبیعی و روز درختکاری گفت: جنگل و منابع طبیعی به عنوان یک امانت الهی در اختیار ماست و تمام کسانی که به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی فعالیت دارند کارشان بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

مهدی فروزان افزود: طبیعت زیبا به همراه محیط سالم و هوای پاک سبب زیبایی و شادابی شهر می‌شود و طراوت و پاکی محیط زیست را برای انسان‌ها فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه روز درختکاری بهانه‌ای است برای اینکه ما به محیط زیست احترام گذشته و آن‌ را احیاء و یا نگهداری کنیم، تصریح کرد: فرهنگ درخت و درختکاری و حفظ فضای سبز از اساسی ترین راه توسعه اجتماعی است و بر ما وظیفه است که در راستای تقوت فرهنگ ارزشمند درخت و درختکاری کوشا باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *