اولین کتابخانه نابینایان در کاشمر راه‌اندازی می‌شود

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر از راه‌اندازی اولین کتابخانه نابینایان و کم‌بینایان در سطح این شهرستان طی سال جاری خبر داد.

محمدرضا بدیع‌زادگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، با اشاره به نظر مساعد استان در خصوص راه‌اندازی این کتابخانه گفت: استان اعلام کرده در صورت فراهم کردن مکانی مناسب تجهیزات مورد نیاز را تامین خواهد کرد که در همین راستا با همکاری شهرداری مکانی مناسب برای این کتابخانه درنظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در تمامی استان خراسان تنها شهرهای نیشابور، سبزوار و مشهد از کتابخانه نابیانان برخوردار هستند، اظهار کرد: در سال جاری شاهد راه‌اندازی این کتابخانه در سطح شهرستان کاشمر نیز خواهیم بود.

بدیع‌زادگان با بیان اینکه برای تجهیز کتابخانه به 100 میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: با توجه به تعداد زیاد کم‌بینایان و نابینایان در منطقه راه‌اندازی این کتابخانه در شهرستان ضروری است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر با اشاره به اینکه چون فرهنگ مطالعه در سطح خانه‌ها رواج ندارد، فرزندان هم با مطالعه بیگانه هستند، بر ارتقاء رشد فرهنگ مطالعه در جامعه تأکید کرد و افزود: فرهنگ مطالعه را باید از دانش‌آموزان سنین ابتدایی شروع کرد.

وی با بیان اینکه در همین راستا تلاش کردیم ارتباط را با آموزش و پرورش بیشتر کنیم به طوری که تاکنون چندین دوره آموزشی برای کتابداران مدارس برگزار کرده‌ایم، از برگزاری مسابقه کتابخوانی با همکاری آموزش و پرورش و کتابکده نردبان آسمان در طی سال خبر داد و افزود: سعی شده برای این مسابقات کتاب‌های جذاب و از نویسندگان خود شهرستان انتخاب شوند.

وی در ادامه با گلایه از بسیاری از مسئولانی که با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی غریبه هستند، افزود: این آفت بزرگی است که دامنگیر مسئولان شده است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی کاشمربا اظهار تاسف از اینکه کمتر از دو درصد مسئولان عضو کتابخانه های عمومی هستند، عنوان کرد: بسیاری از مسئولان سنخیتی با مطالعه و کتاب ندارند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولان علی‌رغم اینکه چندین کتاب روی موبایل خود دارند، اما حتی یک بار هم آن‌ها را مطالعه نکرده‌اند، افزود: تا وقتی که مسئولان اهل مطالعه نباشند نمی‌توان جامعه را اهل مطالعه کرد و توقع داشت در جهت ترویج مطالعه تلاش‌هایشان مثمر ثمر واقع شود.

بدیع‌زادگان گفت: ما از این مسئولان انتظار نداریم ما را حمایت کنند اما لااقل خودشان اهل مطالعه و کتابخوان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *