معطرهای سرطان زا در گعده های کاشمری

به گزارش کاشمری به نقل از کاشمر بصیر، بهار و تابستان که می رسد بساط شب نشینی و تفریح مردم کاشمر در بوستان ها و زیارتگاه های این شهر گسترده می شود و خانواده ها ساعتی را در کنار یکدیگر، هم خستگی کار روزمره را از تن می زدایند و هم روح و روان خود را برای زندگی بهتر و شاداب تر، تر و تازه می کنند!
اما متأسفانه گهگاهی که از کنار این بساط و نشست های خانوادگی عبور می کنی، بوی خاصی به مشمامت می رسد که بلافاله ذهن آدمی را به سمت «تنباکوهای میوه ای» می کشاند!
با کمال تأسف باید گفت که رواج پدیده استعمال قلیان در میان برخی نشست های خانوادگی و دوستانه کاشمری ها، امری رایج و طبیعی شده است. در بسیاری موارد مشاهده می شود که پدرها و مادرها در برابر فرزندانشان اقدام به استعمال قلیان می کنند و از آن تأسف بارتر آن که گاه فرزندان دختر و پسر را می بینی که در مقابل دیدگان پدر و مادر در حال کشیدن قلیان هستند و حال آنکه همین پدر و مادر اگر ببینند که فرزندشان در حال کشیدن سیگار است با او به شدت برخورد می کنند و او را توبیخ می نمایند!
این در حالی است که ضرر و زیان قلیان برای سلامتی انسان، به شهادت کارشناسان و پزشکان، چندین برابر سیگار است! اما نکته اینجاست که به نظر می رسد قبح قلیان در میان برخی کاشمری ها از میان رفته به گونه ای که تبدیل به پای ثابت برخی نشست های خانوادگی و فامیلی شده است!
حال از اصل استعمال قلیان که بگذریم، نوع استعمال آن هم مهم است. استفاده از تنباکوهای به اصطلاح میوه ای که عطر و بوی خاصی دارد از جمله مواردی است که به خصوص در میان جوانان، زیاد مشاهده می شود. این در حالی است که حرف و حدیث های زیادی در مورد نحوه تهیه این تنباکوها وجود دارد! حرف و حدیث هایی که نشان از خطر بالا و حتی سرطان زا بودن این نوع از تنباکوها دارد.
به موارد ذیل توجه کنید:
رئیس مرکز سلامت کار و محیط وزارت بهداشت در مصاحبه ای نسبت به افزودنی‌های معطر به تنباکوی قلیان که سرطان‌زاست، هشدار داد.
به گزارش  تسنیم، خسرو صادق‌نیت در این زمینه اظهار داشت: جای تأسف است که یک جوان برای تهیه نان باید نیم ساعت وقت بگذارد ولی برای تهیه سیگار حداکثر سه دقیقه وقت می‌گذارد و ما با همکاری وزارت صنایع، ساماندهی این کار را دنبال می‌کنیم.
صادق‌نیت با بیان اینکه بسته‌بندی دخانیات نباید اغواکننده باشد، گفت: یکی دیگر از کارهایمان ساده‌سازی پاکت‌های سیگار است تا برای دختران جوان جذاب نباشد؛ اقدام دیگر نیز ممنوعیت استفاده از مواد معطر است که هم‌اینک در قلیان استفاده می‌شود. وی این افزودنی‌ها را صنعتی و سرطان‌زا دانست و گفت: یکی از مواد، بنزن است که ظرف سه سال ایجاد سرطان خون می‌کند؛ تنباکوهای معطر نیز عموماً کپک‌زده و خراب هستند که با مواد افزودنی آن را قابل استفاده می‌کنند.
صادق‌نیت با اشاره به عملکرد کلینیک‌های ترک سیگار گفت: این شبکه در شهرها در حال تکمیل است و در کنار آن، مراکز بهداشتی نیز به مراکز مشاوره ترک دخانیات مجهز می‌شوند و مردم می‌توانند این خدمات مشاوره را به‌صورت رایگان دریافت کنند.
همچنین عبدالرحمان رستمیان نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با انتقاد از اینکه امروزه در دانشگاه‌ها قلیان بالای ۱۴ درصد مصرف می‌شود، افزایش عوارض بر سیگار را یکی از راه‌های کاهش مصرف در میان جوانان دانست و خاطرنشان کرد: نگاه دنیا نیز مبنی بر این است که کشورشان را به کشوری عاری از دخانیات تبدیل می‌کنند و ما نیز باید در کاهش تقاضا و عرضه به این سمت حرکت کنیم.
حقیقت تنباکوهای معطر چیست؟!
عضو هیئت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران هم در هفته جاری در سخنرانی خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران پشت پرده نحوه ساخت تنباکوهای معطر قلیان را فاش کرد.
به گزارش فارس، محمد اسماعیل افشار گفت: چند تاجر ایرانی و عرب با همکاری یکدیگر در تولید تنباکوهای معطر نقش ایفا می‌کنند! وی افزود: این افراد پسمانده تنباکوهای سیگار را جمع کرده و به کشور لبنان می‌برند و سپس در آنجا در میان اسانس‌های معطر می‌خوابانند. افشار گفت: پس از طی شدن یک پروسه زمانی مشخص این تنباکوها معطر شده و تحت عنوان تنباکوی معطر بسته بندی شده و به داخل کشور آورده می‌شود.
همچنین به گزارش ایرنا عضو هیئت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تاکید کرد: ته مانده توتون ها را پس از جمع آوری به لبنان می برند و پس از خواباندن آن در مواد معطر برای کسب سود سرشار آن را با ۲۰ برابر قیمت به مردم می فروشند.
هزینه گزاف برای درمان مضرات سیگار و قلیان!
وی با بیان اینکه دو برابر پول سیگار و قلیان، صرف درمان زیان های ناشی از آن می شود، گفت: برای حفظ نسل آینده همه ما مسئولیت داریم، نگذاریم جوانان این کشور به طرف سیگار و قلیان کشیده شوند.ا
فشار افزود: اگر یک ساعت قلیان کشیده شود معادل ۷۰ نخ سیگار بدن ما صدمه می بیند، پس صدمه قلیان بسیار بیشتر از سیگار کشیدن است. وی با اشاره به انواع بیماری های مردم ناشی از مصرف سیگار و قلیان تاکید کرد: ورم کبد و سل از بیماری های مهمی است که انتقال دهنده آن قلیان است.
به گفته وی، در کشور سالانه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دود سیگار می شود و دو برابر پول سیگار و قلیان ما باید برای درمان آن هزینه کنیم. وی تصریح کرد: در حالی که شرکت های خارجی خرید وسایل پزشکی را برای ما تحریم کرده بودند، اما برای سرمایه گذاری در تولید سیگار تلاش می کنند تا علاوه بر کسب سود سرشار، جوانان ما را نیز گرفتار کنند.
حال با این همه هشدار و تأکید ها، کدام عقل سلیم این را می پذیرد که یک جوان، پول بدهد تا سلامت خود را از بین ببرد؟! و باز چگونه یک خانواده و پدر و مادر حاضر می شوند از کنار کشیدن قلیان توسط فرزند خود با این همه مضرات و خطراتی که دارد به سادگی بگذرند و آن را ندیده بگیرند؟!
این در حالی است که نباید فراموش کرد که مصرف سیگار و قلیان می تواند دریچه ای برای ورود به دنیای خطرناک و بی سرانجام اعتیاد باشد! دنیایی که هستی و تار و پود یک انسان را در هم می پیچد و او را تبدیل به سرباری برای خانواده و جامعه می سازد.
پس ای کاش، کاشمری ها بیشتر دقت کنند و جمع  های دوستانه و خانوادگی و تفریحی خود را به قلیان هایی که در ظاهر عطری خوش دارند اما در باطن، سرشار از بوی بد سرطان و اعتیاد هستند نسازند!
ناگفته پیداست که استعمال سیگار و قلیان در اماکن عمومی هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی و هم از نظر اخلاقی، اقدامی غیر قابل قبول است. در سال های گذشته اطلاعیه هایی در زیارتگاه های کاشمر مبنی بر غیرقانونی بودن استعمال قلیان در اماکن عموم و برخورد دادستانی با متخلفان نصب شده بود. ای کاش این اطلاعیه در تمامی اماکن تفریحی و عمومی نصب شود و ای کاش مسئولان قضایی هم برخوردی جدی با آنانی که فضای سالم و هوای خوش بوستان ها و تفریحگاه ها را آلوده می کنند داشته باشند.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که ۳۱ ماه می مصادف با دهم خردادماه به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده و در کشور ما هم چهارم تا دهم خرداد به عنوان هفته ملی بدون دخانیات نام گرفته است و شعار امسال این هفته عبارت است از: «قلیان، سمی برای سلامت خانواده»!!!
«گلدان به جای قلیان»!
انجمن های مردم نهاد کرمان به فکر افتاده اند و کمپین های مختلفی برای مقابله با قلیان و سیگار به راه انداخته اند. یکی از این کمپین ها و طرح های ابداعی، طرح «گلدان به جای قلیان» است.
طرحی که می تواند در کاشمر هم اجرایی شود. اگر عده ای دلسوز به فکر بیفتند و این طرح را در اماکن عمومی اجرایی کنند جالب خواهد بود. اهداء گلدان در قبال تحویل گرفتن قلیان!
بیایید بوی بد هزاران ماده سمی موجود در قلیان را با بوی خوش گل و گلدان که بوی نشاط و سرزندگی است عوض کنیم!

یک پاسخ

  1. اگر خیلی به فکر مردمید خود مسئولین باید چاره ای بیند ایشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *