کاهش 70درصدی جمعیت دانشجویی پیام‌نور کاشمر

رئیس پیشین دانشگاه پیام نور کاشمر از کاهش 70 درصدی جمعیت دانشجویی این واحد دانشگاهی طی چهار سال اخیر خبر داد.

‌به گزارش ایسنا، ‌علی منظم در مراسم معارفه ریاست جدید دانشگاه پیام نور کاشمر که در محل سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر دانشگاه پیام نور این شهرستان با کاهش شدید دانشجو مواجه شده است، افزود: در سال 91 که مدیریت دانشگاه را با 3000 دانشجو پذیرفتم امروز به هزار دانشجو کاهش پیدا کرده است.

وی تعدد رشته‌ها در سطح سایر دانشگاه‌های شهرستان و بازار کاری که برای کارشناسی ارشد به وجود آمده را از عوامل کاهش جمعیت دانشجویی دانست و اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که در این چند سال برای افزایش جمعیت دانشجو پیگیر آن بودیم، توسعه رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور بوده است.

منظم با بیان اینکه در این مدت مجوز رشته کارشناسی ارشد جغرافیا با گرایش برنامه‌ریزی روستایی اقتصاد فضا اخذ شد، بیان کرد: کارهای اخذ مجوز سه رشته دیگر مدیریت، ادبیات فارسی و کشاورزی در سطح استان انجام شده که امیدواریم برای رشته مدیریت در مهرماه دانشجو به شهرستان تعلق بگیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه به دانشجو زنده است، عنوان کرد: اگر در دانشگاه ساختمان و امکانات بسیاری داشته باشیم ولی صندلی‌ها خالی از دانشجو باشد هیچ رونقی در دانشگاه نخواهد بود.

رئیس پیشین دانشگاه پیام نور کاشمر با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور کاشمر ظرفیت بیش از 5000 دانشجو را دارد، افزود: نگران فضاها نیستیم بلکه درصدد اخذ مجوز برای رشته‌های جدید وکاربردی و نهایتا به دنبال کارآفرینی هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید براساس نیاز شهرستان رشته‌هایی را بیاوریم که دانشجویان متقاضی آن بوده و از سویی آینده شغلی خوبی داشته باشد، عنوان کرد: اکثر دانشجویان دانشگاه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

منظم با اعلام اینکه شعار ما در ابتدای شروع به کار، وحدت، همدلی بر محور احترام متقابل شایسته سالاری، اجرای چارت سازمانی در دانشگاه و اهداف بلند و توسعه رشته‌ها بوده است، گفت: در بخش عمرانی با توجه به اعتباراتی که داشتیم لابراتورار زبان راه‌اندازی و کلاس‌ها تجهیز به ویدئو پرژکتور شد و همچنین تغییراتی در ظواهر دانشگاه از جمله سلف سرویس، سالن‌ها و نگهبانی داده شد.

رئیس پیشین دانشگاه پیام نور کاشمر با بیان اینکه در این مدت برای تنها سوله ورزشی دانشگاه ردیف اعتباری تعریف شد به طوری که اکنون از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است، شروع به کار مجموعه فرهنگی دانشگاه را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت دانست.

وی با بیان اینکه به جهت موقعیت جغرافیایی، توانایی‌ها و پتانسیل‌های موجود شهرستان به‌خصوص در بخش کشاورزی کاشمر امکان تبدیل شدن به قطب دانشگاهی را دارد، اظهار کرد: کشاورزی شهرستان به لحاظ اهمیتی که دارد می‌تواند بخش مهمی از تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص بدهد. در این راستا درخواست صدور مجوز رشته کشاورزی، گیاهان دارویی و زراعت را درخواست داده‌ایم که اگر با صدور مجوز این رشته‌ها موافقت شود خواهیم توانست خدمت خوبی به کشاورزی شهرستان ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه پیام نور حضور دانشجو به صورت داوطلبانه بوده و محور کتاب است و استاد نقش راهنما را دارد، افزود: دانشگاه پیام نور کاشمر اکنون از 14 هیئت علمی برخوردار بوده و در برخی از ترم‌ها تعداد اساتید مدعو به 160 نفر رسیده است.

منظم با بیان اینکه در بخش آموزش به سمت کیفیت رفته‌ایم، بیان کرد: به لحاظ اساتید، کتاب و فضای فیزیکی کلاس کیفی‌سازی‌هایی در دانشگاه پیام نور کاشمر صورت گرفته است.

رئیس پیشین دانشگاه پیام نور کاشمر با اعلام اینکه 550 واحد دانشگاهی در کشور رسالت فرهنگی عظیمی را برعهده دارند، عنوان کرد: در این سال‌ها جشنواره و یادوارهای بسیاری در واحد دانشگاهی کاشمر برگزار شده است.

وی با بیان اینکه تمام تلاشم در46 ماه خدمتی که در دانشگاه پیام نور کاشمر داشته‌ام در راستای شکوفایی این واحد در سطح شهرستان، استان و حتی کشور بوده است، گفت: اگر دانشگاه پیام نور کاشمر در سال 69-70 با همت و تلاش مسئولان و رؤسای دانشگاه راه‌اندازی شد و تا به امروز سرپا مانده حاصل تلاش‌های فراوان 11 مدیر این دانشگاه بوده است.

دانشگاه ویترین فرهنگ هر شهر است

حامد خاتمی پور رئیس جدید دانشگاه پیام نور کاشمر دانشگاه را ویترین فرهنگ هر شهر دانست و افزود: دانشگاه پیام نور مرکز کاشمر علی‌رغم عمری 26 ساله به لحاظ مختلف رشد خوبی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان اهل کار اجرایی نیستیم، گفت: عاملی که موجب شد به فضای مدیریت ورود کنم چون احساس کردم می‌شود اقدامات مفیدی در جهت ارتقاء دانشگاه پیام نور شهرستان انجام داد؛ البته امیدوارم در پایان دوره مدیریتی خود از نحوه عملکردم سربلند باشم تا پشیمان.

خاتمی‌پور با اعلام اینکه امیدوارم با همکاری تمامی همکاران اداری و کادر علمی دانشگاه را یک گام به پیش ببریم، افزود: بدون شک دانشگاه ویترین فرهنگ این شهر است و همه به گونه دیگری روی آن حساب باز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باید زیباترین کالاهای فکری و فرهنگی در دانشگاه‌ها تولید و عرضه شود، اظهار امیدواری کرد؛ با کمک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بتوان بخشی از مشکلات موجود را مرتفع کرد.

دانشگاه‌ها مبنای توسعه هستند

در ادامه مراسم فرماندار کاشمر با بیان اینکه محیط دانشگاهی تولیدکننده مبانی نظری و اندیشه‌ای بوده و و رفتارهای معقول را در کشورها شکل می‌دهند، افزود: دانشگاه‌ها مبنای توسعه در جامعه هستند.

محمد حسن فرهادی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید به دنبال تغییرات کیفی در جامعه است، بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: کرسی‌های آزاداندیشی باید بتواند تغییرات بسیاری را در جامعه به وجود آورد.

وی با اعلام اینکه انتظار داریم با حضور ریاست جدید دانشگاه پیام نور شاهد تحولات چشم‌گیری در واحد دانشگاه پیام نور کاشمر باشیم، عنوان کرد: بدون شک دانشگاه باید مظهر تحول و منبع انرژی جامعه باشد.

فرهادی با اشاره به اینکه حرکت مردم و نشاط جامعه باید بر محور تدبیر و امید باشد، گفت: جواب پاسخ‌های دلواپسان را باید با روش علمی داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *