موزه مردم شناسی کاشمر؛ لنگ 120 میلیون تومان اعتبا

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی کاشمر گفت: برای تجهیز موزه مردم‌شناسی کاشمر به 100 تا 120 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

محمد نظام‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان با بیان اینکه موضوع راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی از سال‌ها قبل مطرح شد، گفت: از همان ابتدا موضوع جا و مکان مطرح بود که از اعتبارات محل دور سفر ریاست جمهوری تامین و مکان مورد نیاز تملک شد.

وی افزود: در این سال‌ها اعتبارات دیگری در خصوص مرمت بناء تخصیص یافت، اما به دلیل نداشتن ردیف اعتباری در تجهیز موزه وقفه ایجاد شد البته در سال‌های اخیر این اتفاق افتاد و ردیفی در این خصوص اختصاص یافت.

نظام‌آبادی با اشاره به اینکه تا کنون نورپردازی موزه انجام و ویترین‌های مورد نیاز خریداری شده و مکان آمده است، افزود: در حال حاضر تمام تلاش ما در جهت جذب اعتباراتی برای تجهیز است.

وی با بیان اینکه برای تجهیز موزه مردم‌شناسی کاشمر به 100 تا 120 میلیون تومان اعتبار نیاز است، گفت: برای تجهیز موزه نیازمند همکاری مردم و مسئولان هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشمر با اعلام اینکه طرح محتوایی موزه از سوی معاونت میراث فرهنگی در دست پیگیری است، بیان کرد: در داخل این طرح بحث چیدمان، نوع غرفه‌ها و نوع آثار مطرح است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون مقداری از وسایل مورد نیاز موزه جمع‌آوری شده است، افزود: در آینده فراخوان عمومی خواهیم داد تا مردم اشیاء قدیمی و تاریخی خود را که قابلیت به نمایش گذاشته شدن برای عموم مردم را دارد یا به‌صورت امانت و یا به‌صورت اهداء، در اختیار میراث فرهنگی بگذارند تا بتوان در آینده، موزه‌ای گسترده برای معرفی تاریخ و فرهنگ کاشمر ایجاد کرد.

نظام‌آبادی با اشاره به تصمیم شهرداری کاشمر برای احداث یک بوستان محلی در زمین کنار خانه تاریخی دانش که در طبقه پایین آن موزه مردم‌شناسی ایجاد خواهد شد، گفت: باید کاربری این بوستان به‌گونه‌ای تعریف شود که متناسب با مباحث تاریخی و میراث فرهنگی باشد.

وی افزود: می‌توان در این باغ‌موزه در کنار موزه مردم‌شناسی، غرفه‌هایی برای معرفی و آموزش مشاغل سنتی همچون سفالگری و قالیبافی ایجاد کرد و نیز اقدام به معرفی پیشینه تاریخی و همچنین مشاهیر و نخبگان و هنرمندان شهرستان کاشمر به مردم به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *