34 حلقه چاه غیر مجاز در کاشمر مسدود شد

مدیر امور منابع آب کاشمر گفت: در راستای حفاظت از منابع آب و طرح تعادل‌بخشی دشت‌های کاشمر و ریوش، 34 حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته مسدود گردید.

حسین باباغیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی، ضرورت حفظ و حراست از منابع با ارزش آب‌های زیرزمینی در منطقه، دوچندان شده است.

وی با اشاره به این‌که یکی از اهداف و وظایف شرکت آب منطقه‌ای حفاظت از منابع آب زیرزمینی است، افزود: در این راستا در گذشته فقط در منطقه کوهسرخ 30 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

باباغیبی با بیان این‌که دشت کاشمر که شامل شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد است، هم‌اکنون حدود 499 حلقه چاه کشاورزی فعال دارد، افزود: تمامی چاه‌های کشاورزی منطقه مجهز به کنتور هوشمند هستند که شارژ کارت هوشمند بر اساس پروانه هر چاه موتور تنظیم و کشاورزان حق برداشت آب به مقدار مجاز تعیین شده را دارند.

مدیر امور منابع آب کاشمر خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در سال آبی زراعی 94-93 دشت کاشمر با متوسط افت سطح آب 1.1 متر مواجه است که هم‌اکنون این دشت با کسری مخزن 38.6 میلیون مترمکعب آب روبه‌روست.

باباغیبی با بیان اینکه 112 چشمه و قنات در منطقه فعال است، تصریح کرد: از 46 رشته قنات منطقه 1.5 میلیون مترمکعب و از 66 دهنه چشمه هفت دهم میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

وی گفت: کنترل و نظارت بر دشت‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن و درونه علاوه‌بر پرسنل امور آب منطقه‌ای، توسط 5 اکیپ گروه گشت و بازرسی نیز صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *