منطقه کاشمر از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد

بخش کشاورزی برای عبور از بحران آب نیازمند سرمایه استخبرگزاری فارس: منطقه کاشمر از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد/ بخش کشاورزی برای عبور از بحران آب نیازمند سرمایه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه بخش کشاورزی کاشمر از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد، تنها راه عبور از بحران آب در حوزه کشاورزی را داشتن سرمایه و ابزار دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، مجتبی مزروعی صبح امروز در آئین افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی کاشمر با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بخش کشاورزی کاشمر و شهرستان‌های خلیل‌آباد و بردسکن اظهار داشت: یکی از مشکلات که سال‌های سال است باعث رنجش این بخش شده، نبود صنایع تبدیلی است و تاکنون موفق به فراهم کردن زمینه برای ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط در این منطقه نشده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه صنایع تبدیلی باید در سطح کلان کشور مورد توجه قرار گیرد ابراز داشت: برای رونق بخشیدن به حوزه کشاورزی نیازمند توسعه بازرگانی و صنایع مربوطه هستیم لذا باید این مهم در اولویت نخست قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در سه سال قبل واردکننده گوشت مرغ و گوشت قرمز بوده است خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر نه‌تنها در این حوزه خودکفا شدیم بلکه در یک مقطعی به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان و افزایش میزان زیاد تولید با چالش مواجه شدیم.

وی با اشاره به توزیع 300 هزار تن انواع خوراک در سال 93 و 450 هزار تن در سال 94 افزود: خوشبختانه با توزیع خوراک در سطح استان موفق شدیم قیمت مرغ را در دو سال اخیر ثابت نگه‌داریم؛ به‌طوری‌که میزان جوجه ریزی در استان را بر اساس نیاز 6 میلیون قطعه‌ای بالانس و کنترل کردیم.

مزروعی بابیان اینکه در 10 سال گذشته با مشکلات عدیده‌ای اعم از قیمت محصولات تولیدی و یا تأمین نهادهای اولیه روبرو بودیم اظهار داشت: در این مدت تنها هزینه‌های تولید به شکل سرسام‌آوری افزایش یافت و قیمت محصولات تولیدی بخش کشاورزی در برخی موارد کاهش و گاهاً بدون تغییر ماند.

وی بابیان اینکه بروز مشکلات اقتصادی و بی‌توجهی به حوزه کشاورزی منجر به خالی شدن 3 هزار روستا در دولت‌های گذشته و تشدید معضل پدیده حاشیه‌نشینی در شهر مشهد شده است یادآور شد: تولید گندم در سه سال قبل 110 هزار تن بود و این در حالی است که خرید گندم امسال با پنج برابر افزایش امروز از مرز 572 هزار تن عبور کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به کاهش 30 درصدی میزان سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری نسبت به سه سال قبل گفت: علیرغم این میزان کاهش، میزان تولید پنج برابر افزایش‌ یافته است و 620 میلیارد تومان درآمد عاید گندم‌کاران شده است.

وی بابیان اینکه کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی در طول قرن‌ها، قدر قطره‌قطره آب را می‌دانستند تصریح کرد: بخش کشاورزی با توجه به ظرفیت بالا و تأثیرگذار در حوزه اقتصادی به سرمایه‌گذاری بالا نیاز ندارد و تنها نیازمند توجه است؛ چراکه اگر کشاورزان امروز ابزار و امکانات موردنیاز را در اختیار داشته باشند به‌خوبی می‌توانند بهره‌وری از آب را ارتقاء دهند.

مزروعی با تأکید بر اینکه رویکرد بازاری و دلالی باید در راستای عمل به شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب بنام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده تبدیل به نگاه به داخل و توجه به اقتصاد پایدار شود گفت: بخش کشاورزی امروز برای عبور از بحران آب نیازمند سرمایه و ابزار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: امیدواریم با رویکرد دولت و تلاش مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و مسؤولان مربوطه بتوانیم هر آنچه که حق بخش کشاورزی است ادا شود و شاهد پویایی بیش‌ازپیش این بخش باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *