نگاهی به بی‌ثباتی وضعیت صادرات در کاشمر

هر چند مسئولان کاشمر برای افزایش تولیدات در حوزه مدیریتی خود تلاش‌های جسته و گریخته‌ای دارند اما بی‌توجهی به تولیدات صادرات‌گرا کاملا احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه یکی از محورهای مهم توسعه در شهرستان کاشمر توجه به امر صادرات است اما تاکنون در این شهرستان توجه به صادرات توسط مسئولان در دوره‌های مختلف جدی تلقی نشده و چشمگیر و قابل قبول نبوده است.

متأسفانه آنچه در نشست‌ها و جلسات اقتصادی از سال‌ها قبل تاکنون به آن کمتر اشاره شده موضوع صادرات بوده و باید از صادرات به عنوان مظلوم‌ترین بخش در کاشمر نام برد.

در همین خصوص، سید مهدی هاشمی، نائب رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستبافت کاشمر در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بر خلاف گذشته که فرش کاشمر به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شد اما امروزه تنها بخشی از فرش کاشمر به کشورهای آسیای میانه ارسال می‌شود، گفت: برخلاف گذشته فرش‌های با کیفیت تنها مصرف داخلی دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه اگر در بحث صادرات عقب افتاده‌ایم به خاطر تحریم‌ها بوده است، افزود: قبل از تحریم‌ها بازار مصرف فرش کشورهای اروپایی، عربی و آمریکا بود اما به دلیل از دست دادن بازار در عرصه بین‌الملل به ایران ضربه جبران ناپذیری وارد شد.

وی با اعلام اینکه هر چند فرش‌های جفتی بازی یا گره تقلبی به خاطر ارزان بودن مشتری بسیاری دارد ولی کیفیت آن‌ها صفر است، اظهار کرد: بیشتر مشتریان این‌گونه فرش‌ها افرادی از کشورهای آسیای میانه هستند.

نائب رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستبافت کاشمر با بیان اینکه  هنوز هم فرش هیچ کشوری به لحاظ کیفیت نتوانسته از ایران پیشی بگیرد اما چون تحریم نبوده‌اند در جهت سلیقه‌یابی و صادرات موفق‌تر عمل کرده‌اند، عدم حضور ایران در بازارهای جهانی را عامل این مشکلات دانست و تصریح کرد: متأسفانه آنچه در ایران تولید می‌شود بنا به سلیقه کشورهای اروپایی نیست.

وی با اشاره به اینکه 15 سال است حتی یک سانتیمتر از فرش ایران وارد آمریکا نشده است، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم شاهد رونق در این بخش باشیم باید در جهت کاهش هزینه‌های تولید تلاش کرد.

هاشمی با اعلام اینکه به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده فرش امکان رقابت با سایر کشورها نیست، اظهار کرد: امیدواریم دولت تسهیلاتی با سود پایین و بلند مدت در اختیار تولیدکنندگان فرش قرار دهد.

نائب رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستبافت کاشمر با اشاره به اینکه اکنون تسهیلات با سود 24 درصد در اختیار تولیدکنندگان فرش گذاشته می‌شود، افزود: قیمت مواد رنگی و پشم با کیفیت به نسبت گذشته یکصد برابر شده و گران به دست ما می‌رسد.

وی با بیان اینکه چون کشورهای آسیای میانه نمی‌توانند فرش‌های خوب از بد را تشخیص دهند به همین جهت فرش‌های بی‌کیفیت و تقلبی به دلیل ارزان بودن به این کشورها صادر می‌شود، عنوان کرد: کشورهای اروپایی، توجه بیشتری به کیفیت فرش دارند.

قطع قریب به یک ساله صادرات زعفران به عربستان

قدیر رمضانی، یکی از صادرکنندگان  زعفران در کاشمر در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مشکلات زیادی در بخش صادرات زعفران به‌چشم می‌خورد، افزود: قریب یک سال است که با قطع صادرات زعفران به کشور عربستان روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه کشور چین به خاطر عوارض 30 درصدی که از کشور ایران می‌گیرد صادرات زعفران به این کشور بسیار کمتر شده در صورتی که از افغانستان این عوارض گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: متأسفانه زعفران ایران با برند افغانستان و تاجیکستان به سایر کشورها صادر می‌شود.

رمضانی نوسانات بسیار ارز را از دیگر مشکلات مهم در بحث صادرات دانست و گفت: نوسانات یورو در ایران جنگ روانی به راه انداخته به طوریکه هر هفته با یک نرخ متفاوتی مواجه هستیم.

این صادر کننده زعفران، مشکلات موجود را عامل کاهش 30 درصدی صادرات زعفران به کشورهای مختلف دانست و تصریح کرد: بیشتر مشکل ما در بحث صادرات با کشورهای عربی است.

وی از وجود زعفران‌های بی‌کیفیت در بازار توسط برخی دلال‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: وجود زعفران بی‌کیفیت ضربه زیادی به صادرات وارد کرده است.

این صادر کننده زعفران همچنین نداشتن بسته‌بندی مناسب را از دیگر مشکلات پیش روی صادرات دانست و اظهار کرد: با وجود اینکه ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا محسوب می‌شود و بیش از 95 درصد زعفران جهان را تولید می‌کند اما ارزش افزوده این محصول نصیب کشورهایی نظیر اسپانیا که بزرگ‌ترین واردکننده زعفران ایران است می‌شود.

این صادر کننده زعفران با بیان اینکه چون بسته‌بندی ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و نتوانستیم بر اساس سلیقه‌های سایر کشورها اجناس خود را صادر کنیم ضربه بسیاری در میزان صادرات خورده‌ایم، عنوان کرد: اسپانیا زعفران ایران را به‌صورت فله‌ای خریداری کرده و با بسته‌بندی مناسب و برند خود در دنیا عرضه می‌کند.

رمضانی با بیان اینکه تاکنون حمایتی از صادرات زعفران صورت نگرفته است، اضافه کرد: با وجود اینکه دبی نیز همانند چهارراه اقتصادی است که از طریق این کشور، محصولات توزیع می‌شود اما جنگ یمن و سوریه و ممنوعیت صادرات تأثیر بسیاری بر صادرات زعفران گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه در چند سال قبل پیاز زعفران ایران به افغانستان برده و به دلیل حاصلخیز بودن خاک این کشور در آنجا کشت شد، تصریح کرد: این کار موجب شد افغانستان با کمک سایر کشورها بتواند از زعفران ایران پیشی بگیرد.

این صادر کننده زعفران اظهار کرد: تا قبل از سال 90 برای هر 100 کیلو صادرات زعفران دو میلیون تومان جایزه می‌دادند اما اکنون نه‌تنها این مبلغ به صادر کنندگان داده نمی‌شود بلکه دو میلیون تومان هم باید برای صادرات بیشتر هزینه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *