پرداخت 20 میلیارد تسهیلات خوداشتغالی به خانواده‌های مستمری‌بگیر

رئیس بهزیستی کاشمر با اشاره به پرداخت 20 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه خوداشتغالی گفت: با پرداخت این تسهیلات تعداد 100 خانواده مستمری‌بگیر از چرخه حمایت خارج شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، علیرضا حق‌جو چهارشنبه‌شب در نشست هم‌اندیشی مدیران ستادی و رؤسای بهزیستی شهرستان‌های خراسان رضوی که در سالن همایش‌های مرکز آموزش رفاهی فرهنگیان کاشمر برگزار شد، اظهار داشت: حدود 10 درصد جمعیت 166 هزارنفری کاشمر تحت پوشش بهزیستی هستند که به‌طور مستمر و غیرمستمر از خدمات این سازمان برخوردار می‌شوند.
وی با بیان این‌که فعالیت و خدمات بهزیستی کاشمر از طریق سه مرکز دولتی و حدود 120 مرکز غیردولتی انجام می‌شود ابراز داشت: در حوزه دفتر توانمندسازی زنان و خانواده 2 هزار و 800 خانواده بی‌سرپرست و از کار افتاده تحت پوشش قرار دارند که به حدود 800 خانواده ماهانه مبلغ 517 میلیون ریال مستمری و در دفتر شبه خانواده در قالب دو خانه فرزندان با جمعیت بالغ‌بر 40 نفر ماهانه 144 میلیون ریال یارانه پرداخت می‌شود.
رئیس بهزیستی کاشمر با اشاره به واگذاری سرپرستی 73 کودک بی‌سرپرست و بد سرپرست به خانواده‌های جایگزین و بستگان و پرداخت ماهانه 197 میلیون ریال خاطرنشان کرد: در حوزه امور آسیب دیدگان اجتماعی نیز مرکز مداخله در بحران و اورژانس اجتماعی شهرستان که کار مداخله در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، خودکشی، کودک‌آزاری، همسر آزاری و فرار از منزل فعال است.
وی با بیان اینکه در حوزه دفتر کودکان و نوجوانان در حال حاضر 70 روستا مهد و مهدکودک شهری در زمینه آموزش و نگهداری کودکان 3 تا 6 سال فعالیت می‌کنند افزود: در معاونت توان‌بخشی، خدمات به معلولین از طریق 2 مرکز دولتی و 6 مرکز غیردولتی انجام می‌شود به‌طوری‌ که در راستای توانمندسازی معلولان و انجام امور به 6 هزار و 919 معلول هزینه‌ای بالغ‌بر 503 میلیون ریال پرداخت‌شده است.
حق‌جو با اشاره به پرداخت 900 میلیون ریال کمک موردی درمان و تحویل وسایل بهداشتی و توان‌بخشی در سال گذشته یادآور شد: از جمله فعالیت‌های فراگیری که در سازمان بهزیستی و در معاونت توان‌بخشی به شکل جدی‌تر در سال‌های اخیر پیگیری شده، فعالیت مراقبت بخشی مبتنی بر جامعه است که در واقع برای شناسایی، آموزش و کمک به حل مشکلات معلولان از تسهیلگران محلی، اعضای شورای اسلامی، دهیاران و خانه‌های بهداشت روستایی کمک گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 24 تسهیلگر فعال در 51 روستای شهرستان 701 پرونده تشکیل و خدمات ارائه می‌دهند تصریح کرد: در این راستا 800 میلیون ریال در سال گذشته و 300 میلیون ریال در نیمه نخست امسال جهت حل مشکل معلولین پرداخت‌شده است.
رئیس بهزیستی کاشمر با اشاره به فعال بودن سه مرکز شبانه‌روزی و سه مرکز روزانه جهت ارائه خدمات به سالمندان و معلولان ذهنی و پرداخت ماهانه 800 میلیون ریال به این مراکز گفت: در حوزه معاونت پیشگیری نیز دو مرکز دولتی و 26 مرکز غیردولتی در سه حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد آموزش‌های عمومی و فردی را ارائه می‌کنند.
وی بابیان این‌که در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها، مرکز مشاوره ژنتیک کاشمر  در سال 92 به‌منظور ارائه مشاوره‌های لازم در خصوص پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیک فعال‌شده است اظهار داشت: سال گذشته 240 مورد مراجعه را به این مرکز ارجاع دادیم و هزینه‌های ژنتیک آن را به مبلغ 125 میلیون ریال به افراد نیازمند و دارای مشکل مالی پرداخت کردیم.
حق جو با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک در افراد 15 تا 25 سال از ابتدای آبان امسال در راستای نقش تأثیرگذار آن در پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیک افزود: در طرح پیشگیری از تنبلی چشم سال گذشته 5 هزار و 400 کودک معاینه شدند که از این تعداد 180 کودک مشکوک به تنبلی چشم به اپتومتریست‌ها معرفی شدند که پس از ارائه خدمات لازم چهار  کودک که دارای مشکل بودند به متخصص چشم ارجاع شدند در همه این فرآیند هزینه‌های درمان از طریق معاونت پیشگیری پرداخت‌شده است.
وی ادامه داد: در طرح غربالگری شنوایی که در بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) انجام می‌شود 3 هزار و 400 نوزاد سال گذشته معاینه شدند که از این تعداد 34 مورد مشکوک بودند که خدمات لازم جهت درمان آن‌ها ارائه شد.
رئیس اداره بهزیستی کاشمر بابیان این‌که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق آموزش، مشاوره و طرح‌های اجتماع‌محور در مناطق حاشیه‌ای، آسیب‌زا و روستاها اجرا می‌شود ابراز داشت: در این حوزه 12 مرکز مشاوره در سطوح تخصصی، عمومی و سلامت روان فعالیت می‌کنند به‌طوری‌که سال گذشته 200 میلیون ریال به‌عنوان کمک‌هزینه مشاوره افراد نیازمند به این مراکز پرداخت‌شده است.
وی با اشاره به این‌که در حوزه پیشگیری از اعتیاد علاوه بر آموزش‌های لازم از طریق کارشناسان سازمان و نیز مراکز مشاوره و طرح آگاه‌سازی بر اساس تفاهم‌نامه‌های بین بخشی با سایر ادارات 9 مرکز سرپایی درمان و بازتوانی اعتیاد و 2 مرکز اقامتی میان‌مدت به‌منظور حل مشکلات بیماران اعتیاد فعال است خاطرنشان کرد: در سال گذشته در این حوزه 700 بیمار به مراکز بیماران اعتیاد مراجعه کردند که مبلغی قریب به 60 میلیون ریال پرداخت‌شده است.
حق جو با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات انجام‌شده در حوزه معاونت مشارکت‌های مردمی و اشتغال یادآور شد: در سال گذشته 20 میلیارد ریال اعتبار تسهیلات قرض‌الحسنه خوداشتغالی به 195 خانواده تحت پوشش سازمان بهزیستی در شهرستان پرداخت شد که از این حیث توانستیم 100 خانواده مستمری‌بگیر را از چرخه حمایت مستمر خارج کنیم.
وی بابیان این‌که در سال جاری 10 میلیارد ریال اعتبار تسهیلات قرض‌الحسنه خوداشتغالی ابلاغ‌شده است تصریح کرد: در زمینه مشارکت‌های نقدی جمع‌آوری‌شده بهزیستی و مؤسسات وابسته در 6 ماهه نخست امسال 3 میلیارد و 513 میلیون ریال به‌صورت نقدی و 4 میلیارد و 369 میلیون ریال به‌صورت کمک‌های غیر نقدی جمع‌آوری‌شده است.
رئیس بهزیستی کاشمر کمک به ساخت و خرید مسکن مددجویان را یکی دیگر از طرح‌های در دست اجرای بخش مشارکت‌های مردمی عنوان کرد و یادآور شد: در 6 ماهه نخست امسال 810 میلیون ریال به 11 خانواده تحت پوشش پرداخت‌شده است که امیدواریم این طرح تا پایان اجرای تعهداتی که ایجادشده ادامه یابد و از این طریق بخشی از مشکلات جدی مددجویان در زمینه تأمین مسکن مرتفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *