ابهام در برگزاری سوگواره تعزیه در کاشمر

سوگواره تعزیه همه ساله در دهه پایانی ماه صفر به‌همت خیرین، هنرمندان و گروه‌های تعزیه کاشمر به‌صورت منطقه‌ای و یا استانی برگزار می‌شد، اما امسال برگزاری هجدهمین دوره این رویداد مهم فرهنگی به دلیل نبود حمایت مالی با ابهام مواجه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایرنا نوشت: به منظور برنامه‌ریزی برگزاری این سوگواره نشست هم‌اندیشی با حضور عده‌ای از هنرمندان و دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، اما متولیان امر که باید در بخش اقتصادی به کمک هنرمندان بیایند حضور نداشتند، از این رو زمزمه‌هایی مبنی بر برگزار نشدن این رویداد شنیده شد.
یکی از هنرمندان شهرستان در این خصوص گفت: امیدواریم اداره اوقاف و شهرداری و سایر دستگاه‌ها برای برگزاری سوگواره تعزیه پای کار بیایند تا قبل از اینکه فرصت از دست برود امسال نیز همچون سال‌های گذشته این سوگواره به بهترین نحو اجرا شود.
علی صلواتی اظهار کرد: بارها اتفاق افتاده که مسئولان قول پرداخت کمک مالی به یک گروه نمایشی را داده‌اند اما با اتمام برنامه و پس از دوندگی‌های زیاد ۲۰ درصد مبلغ مورد تعهد را پرداخت کرده اند لذا پیشنهاد ما این است که بر اساس داشته‌هایمان برنامه ریزی کنیم تا در پایان اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری بدهکار نباشیم.
وی افزود: ما هم دلمان می‌خواهد هر شب در مجتمع سرو کاشمریک گروه نمایش، اجرا داشته باشد اما وقتی در حوزه اقتصاد هنر در شهرستان‌ها ضعف‌هایی هست، نمی‌توانیم چند ماه یک هنرمند را بدون یک ریال برای تمرین به سر صحنه بیاوریم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر نیز در خصوص برگزار شدن و یا نشدن سوگواره تعزیه به ایرنا گفت: اگر بتوانیم موفق به جلب مشارکت سایر دستگاه‌های متولی فعالیت‌های فرهنگی شویم، امسال هم سوگواره تعزیه برگزار می‌شود وگرنه باید به سمت دوسالانه برگزار شدن این رویداد برویم.
جواد روشندل اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی و بدون حمایت سایر متولیان نمی‌تواند این رویداد را برگزار نماید زیرا اساس برگزاری سوگواره بر تعامل و همکاری دستگاه‌های دولتی و هنرمندان است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری این سوگواره که متناسب با حال و هوای دهه پایانی صفر است، گفت: طبق برآوردهای انجام شده برگزاری سوگواره تعزیه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دارد و تلاش می‌شود با حذف برخی بخش‌ها، بدون اینکه کیفیت کار لطمه ببیند با صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها برگزار شود.
روشندل با بیان اینکه شش گروه فعال تعزیه‌خوان در کاشمر به طور مستمر در تمام ایام سال فعالیت دارند، گفت: ۹ گروه تعزیه دیگر هم در روستاهای شهرستان فعالیت دارند که تنها در ایام محرم و صفر اجرا دارند.
۴۵۰ هنرمند تعزیه خوان در کاشمر فعالیت دارند.
پارسال هفدهمین سوگواره تعزیه در کاشمر با شرکت پنج گروه تعزیه‌خوان از شهرستان‌های کاشمر، مشهد، سبزوار و گناباد به مدت پنج شب به اجرای تعزیه‌های مجالس عاشقی حبیب، قیس بن مسهر، طفلان مسلم، پرواز حر و واقعه حره پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *