کاشمر، یک شهر از هزار شهر بدون سینما!تعطیلی سینمای کاشمر 11 ساله شد

گردآوری پورتال رهتا : صاحب‌خبر –

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندی پیش خبرگزاری دانشجو به نقل از رییس سازمان سینمایی کشور نوشته بود که در حال حاضر 1000 شهر بدون سینما در سطح کشور داریم. حجت ا… ایوبی همچنین گفته بود که: در سال گذشته 100 پرده سینما در کشور اضافه شده است و 100 سالن هم در دست ساخت است.

قسمت اول این خبر شامل کاشمر می شود. یعنی کاشمریکی از همان هزار شهر بدون سینمای کشور است. اما قسمت دوم این خبر دیگر شامل کاشمر نیست! یعنی هیچ کدام از آن 100 پرده سینمایی که در سال گذشته در کشور ایجاد شده است در کاشمر روشن نشده و اما قسمت سوم خبر را دیگر نمی دانیم که شامل کاشمر هست یا خیر؟! یعنی نمی دانیم که آیا سالن سینمای کاشمر هم یکی از همان 100 سالنی است که رییس سازمان سینمایی کشور نوید ساختش را داده است یا خیر!

جالب است بدانید که تنها سینمای کاشمر با عنوان «سینما ایران» در سال 1362 به همت جمعیت هلال احمر کاشمر و در ملکی که متعلق به شهرداری این شهر بوده است راه اندازی شد و به مدت 22 سال به فعالیت خود ادامه داد اما متأسفانه نبود برنامه ریزی و استقبال کم مخاطبان، منجر به تعطیلی این سینما در سال 84 شد و تا کنون که 11 سال از تعطیلی این سینما می گذرد همچنان مردم و جوانان کاشمری چشم انتظار بازگشایی این سینما هستند.

البته ناگفته نماند که چندین سال از این 11 سال به اختلاف جمعیت هلال احمر استان با شهرداری کاشمر بر سر پس دادن این ملک به شهرداری گذشت که ماجرای آن مفصل است اما در نهایت، اسفندماه 92 بود که مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با برگرداندن این ملک به شهرداری کاشمر موافقت کرد و ساختمان سینما که البته دیگر استانداردهای لازم را از دست داده بود بعد از سی سال دوباره در اختیار شهرداری قرار گرفت و شهرداری کاشمر نیز بازسازی و بهسازی این ساختمان و ایجاد استانداردهای لازم برای راه اندازی مجدد سینمای کاشمر را در دستور کار خود قرار داد اما هنوز با اینکه از اسفند 92 به اردیبهشت 95 رسیده ایم اما طرح بازسازی این سینما همچنان نیمه کاره مانده و عمر تعطیلی این سینما را به یازده سالگی رسانده است!

آیا کاشمر سینما می خواهد؟!

در ارتباط با ضرورت وجود سینما در شهرها در حال حاضر نظرات مختلفی وجود دارد. عده ای با توجه به گسترش ابزارهای مختلف رسانه ای، شبکه های مختلف تلویزیونی، سینماهای خانگی و … وجود سینما در یک شهر را ضروری نمی دانند اما در مقابل عده ای معتقد هستند که هر چند بنا به دلایل پیش گفته، مخاطبان سینما کاهش جدی پیدا کرده اند و همین موضوع، یکی از عوامل جدی به تعطیلی کشیدن سینماهای مختلف در سطح کشور بوده است اما باز هم سینما و تماشای فیلم در محیطی با شاخص های یک سینمای استاندارد، مورد مطالبه بخشی از مردم است و اثراتی دارد که هیچ کدام از رسانه های جدید این تأثیرگذاری را ندارند!

به عنوان مثال سیدعلی موسوی نژاد از فیلم سازان فعال و جوان کاشمر در این زمینه معتقد است: «محیط سینما بهترین محیط برای پخش یک فیلم و تأثیرگذارترین محیط برای کسی است که فیلم را تماشا می کند و تماشای یک فیلم در تلویزیون به هیچ عنوان قابل مقایسه با تماشای همان فیلم در محیط سینما نیست و سینما در حقیقت فضای فوق العاده ایست که می شود به خوبی از آن استفاده کرد ولی متأسفانه در بین ما مغفول مانده است.»

همچنین برخی افراد معتقد هستند که حتی اگر سینمایی هم در کاشمر وجود داشته باشد چندان با استقبال مردم مواجه نخواهد شد و شاید همین موضوع یکی از دلایل تعلل و عدم اهمیت دادن مسئولان نسبت به بازسازی سریع تنها سینمای شهر ما باشد. اما در نقطه مقابل مستنداتی وجود دارد که این دیدگاه را نفی می کند.

به عنوان مثال محمد روحانی یکی از فعالان فرهنگی و از دست اندرکاران جشنواره فیلم عمار در کاشمر در این زمینه چنین اظهار نظر می کند: «ما چهار دوره شاهد برگزاری جشنواره فیلم عمار در کاشمر بودیم که به دلیل نبود سالن سینما، ناچار شده ایم از سالن مجتمع سرو برای اکران عمومی فیلم ها استفاده کنیم. در جشنواره های اخیر تعدادی از فیلم های جشنواره به صورت عمومی اکران شد که خوشبختانه سالن مجتمع سرو مملو از جمعیت بود و تعداد زیادی نیز به صورت ایستاده نظاره گر فیلم ها بودند که این نشان می دهد که ظرفیت خوبی در حوزه نیاز مردم کاشمر به فضایی مثل سینما وجود دارد و در واقع باید اذعان کنیم که سینما ابزاری است که تأثیرگذاری زیادی دارد اما متأسفانه کاشمر از چنین فضایی محروم است.»

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر هم وجود سینما در یک شهر را یکی از شاخصه های توسعه فرهنگی آن شهر می داند. جواد روشندل در ارتباط با نیاز مردم کاشمر به این شاخصه فرهنگی معتقد است: «وجود سینما یکی از خواسته های فرهنگی و بجای مردم کاشمر است. این شهرستان با این وسعت و جمعیت می تواند مخاطبان خاص خود را برای سینما داشته باشد. البته برای راه اندازی مجدد سینمای کاشمر باید امکانات، تجهیزات، مدیریت، نیروی انسانی و فیلم خوب هم در کنار توجه به ساختمان مد نظر قرار گیرد.»

وی البته از نظر مساعد اداره کل ارشاد استان برای همکاری در راه اندازی سینمای کاشمر خبر می دهد. البته مشروط بر آنکه ساختمان آن با استانداردهای لازم ساخته شود. وی چنین می گوید: «معاونت هنری اداره کل استان این قول را داده است که اگر شهرداری بتواند با اقداماتی که در بازسازی سالن سینما انجام می دهد، نظر مساعد کمیسیون ایمنی سینما را جلب کند، می توان از طریق مؤسسه سینما شهر که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تجهیزات لازم سینما را تأمین کرد.»

توپی که در میدان شهرداری است!

با توجه به این اظهارات مشخص شد که علی رغم تنوع رسانه های مختلف اما باز هم سینما، چیز دیگری است! و مشخص شد که اگر سالن سینمای کاشمر راه بیفتد، مخاطبان خاص خود را خواهد داشت و البته مشخص شد که شرط همکاری وزارت و اداره کل ارشاد استان در راه اندازی مجدد سینمای کاشمر، احداث و بازسازی سالن استاندارد سینما است و خلاصه مشخص شد که در حال حاضر توپ در میدان شهرداری کاشمر افتاده و همه باید چشم انتظار این باشیم که بالأخره چه زمانی شهرداری با اقدامی جهادگونه نسبت به اتمام بازسازی این سالن عمل خواهد کرد.

کاشمر، جمعیت نسبتاً خوبی دارد، جمعیت جوان و نوجوان زیادی دارد، جوانان بیکار فراوانی هم دارد که به دنبال سرگرمی های سالم هستند، زائر و مسافر فراوانی هم دارد که خواستار تنوع گزینه ها برای گذراندن اوقات خود در سفر به کاشمر هستند و همه این ها نشان می دهد که وجود سینما در این شهر به عنوان یک گزینه برای تفریح سالم از یک سو و نیز برای ارتقاء شاخص های فرهنگی از دیگر سو یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

در سال های اخیر فیلم های خوبی هم ساخته شده است که متأسفانه مردم کاشمر فقط شاهد پخش تبلیغات این فیلم ها از رسانه ها بوده اند و از تماشای این فیلم ها محروم. و حتی گاه برخی علاقمندان برای تماشای یک فیلم مجبور شده اند به عنوان مثال به گنابادی بروند که نصف کاشمر جمعیت دارد و یک دهم این شهر، مسافر!

فیلم های قلاده های طلا، شیار143، محمد(ص)، چ، بادیگارد و … فقط بخشی از فیلم هایی هستند که کاشمری ها به خاطر نبود سینما باید فقط حسرت تماشای آن ها را در سینما می خوردند و آن قدر چشم می کشیدند تا خود تلویزیون نسبت به پخش آن ها اقدام کند و به قول آن فیلمساز جوان کاشمری، تماشای فیلم در سینما کجا و در تلویزیون کجا!!!

به هر روی هم اکنون 11 سال از تعطیلی تنها سینمای شهرستان کاشمر که البته تنها سینمای ترشیز بزرگ یعنی کاشمر و خلیل آباد و بردسکن و کوهسرخ هم هست می گذرد و بیش از دو سال از واگذاری مجدد ساختمان این سینما به شهرداری کاشمر هم گذشته است و حالا در آستانه فصل تابستان و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان دانش آموز و دانشجو و نیز ورود زائران و مسافران به این شهر هستیم و لذا دیگر تعلل بیشتر شهرداری در اتمام این پروژه چندان توجیه پذیر نیست.

امید آنکه شورای شهر و شهرداری کاشمر همت کنند و نسبت به اختصاص بودجه ای که یک بار برای همیشه این کمبود فرهنگی شهر کاشمر را مرتفع سازد اقدام کنند تا بار دیگر شاهد زنده شدن خاطرات کودکی های خیلی از مردم این شهر در «سینما ایران» باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *