موقوفات مسجد جامع کاشمر پاسخگوی هزینه‌های آن نیست/ مغازه‌های حاشبه میدان مرکزی، وقف مسجد جامع نیست!

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با تشریح موقوفات مسجد جامع این شهرستان تأکید کرد که درآمد این موقوفات کفاف هزینه‌های مسجد را نمی‌کند.

به همت هیأت امناء مسجد جامع و با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر، اولین محفل هفتگی انس با قرآن این شهرستان، یک شنبه شب با حضور اعضای جلسات قرآنی در محل مسجد جامع کاشمر برگزار شد.
در این آیین معنوی که امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان و خیران کاشمر حضور داشتند حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق خلیلی رییس اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان در سخنانی با اشاره به اهمیت وقف گفت: وقف در حقیقت صدقه جاریه و کلمه طیبه ایست که سالیان دراز بعد از مرگ واقف ادامه پیدا می کند و ثواب و خیرات آن به او می رسد.
وی افزود: به عنوان مثال محفلی که امشب برگزار شده و علاووه بر قرائت قرآن، ذکر مصیبت و عزاداری سیدالشهدا علیه السلام در آن صورت می گیرد مربوط است به موقوفه ای که توسط بانوی محترمه ای به نام «والده میراز نصرا…» در 126 سال پیش وقف شده است و از آن زمان هر ساله با درآمد این موقوفه که در شهرستان های کاشمر، خلیل آباد و بردسکن قرار دارد، محفلی برای عزاداری امام حسین(ع) برپا می شود و اجر معنوی آن نصیب واقف می گردد.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر سپس به ارائه گزارشی از موقوفات مسجد جامع این شهرستان پرداخت و گفت: موقوفات مسجد جامع کاشمر از آن دسته موقوفاتی است که متولی دارد و اداره اوقاف فقط نظارت بر این موقوفات دارد.
وی با بیان اینکه موقوفات مسجد جامع کاشمر دو دسته می باشند اظهار داشت: یکی از موقوفات مسجد جامع سه سهم از 18 سهم آب و اراضی مزرعه فیض آباد است که در حال حاضر آب کشاورزی خشک شده است و با توجه به خشکسالی های اخیر درآمد این موقوفه در سال جاری تا کنون تنها 4 میلیون و 300 هزار تومان بوده است.
خلیلی ادامه داد: قسمت دیگری از موقوفات مسجد جامع کاشمر عبارت است از 13 دربند مغازه و همچنین زمین مجتمع تجاری اوقاف که درآمد آن برای امور مختلف مسجد وقف شده است.
وی خاطرنشان کرد: اجاره بهای مغازه های وقف مسجد جامع تا قبل از سال 93 در حد 40 یا 50 هزار تومان بوده است و در سال 94 به طور میانگین بر مبنای 80 هزار تومان بسته شده است اما با اصرار اداره اوقاف و هیأت امناء مبنی بر اینکه نرخ اجاره بها باید عادلانه باشد، متولی پیگیری کرده و از امسال بر مبنای 200 هزار تومان بسته خواهد شد.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر ادامه داد: اجاره بهای عرصه مجتمع اوقاف هم در گذشته مبلغ ناچیزی بود که در سال های 94 و 95 افزایش خوبی داشته است و مجدداً هم از کارشناسان خواسته ایم کارشناسی کنند تا به نرخ عادله روز نزدیک شود.
خلیلی در مورد باور عمومی مردم کاشمر در مورد موقوفات مسجد جامع تصریح کرد: باور عمومی مردم این است که مغازه های حاشیه میدان مرکزی متعلق به مسجد جامع است که پس از بررسی های لازم مشخص شد که این موقوفات متعلق به مسجد جامع نیست و نیت واقف چیزی دیگری بوده است و لذا نمی توان درآمد آن را صرف مسجد جامع کرد.
وی افزود: در مورد مغازه های حاشیه میدان مرکزی اجاره بهای آن قبلاً در حد 200 هزار تومان بود که با اصرار اوقاف به متولی، چند مورد پرونده حقوقی تشکیل شد و اجاره این مغازه ها تا ماهیانه 800 و 900 هزار تومان افزایش یافت که البته به نظر ما هنوز هم نرخ عادله روز نیست چرا که نرخ روز اجاره این مغازه ها در حد 1 میلیون و 500 هزار تومان است.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در جمع بندی خود از موقوفات مسجد جامع این شهرستان اظهار داشت: در مجموع 3 سهم از هجده سهم مزرعه بدون قنات فیض آباد با درآمد سالیانه در حدود 4 میلیون تومان و 13 دربند مغازه با درآمد سالیانه حدود 11 میلیون تومان که برای سال جدید با افزایش نرخ اجاره ها بالغ بر 25 میلیون تومان می شود و همچنین تعدادی مغازه و عرصه پاساژ اوقاف که در سال جاری تا کنون 40 میلیون تومان درآمد داشته است، موقوفات مسجد جامع کاشمر را تشکیل می دهند.
خلیلی تصریح کرد: با توجه به حجم بالای هزینه ها و مخارج مسجد جامع، موقوفات این مسجد کفاف هزینه ها را نمی کند و به خصوص برای اجرای برنامه های فرهنگی در این مسجد موقوفه ای وجود ندارد و برنامه هایی هم که اداره اوقاف در مسجد جامع اجرا می کند مربوط به سایر موقوفه هایی است که مانع شرعی ندارد و لذا لازم است خیران و نیکوکاران همت کنند و برای اداره مسجدجامع  و اجرای برنامه های فرهنگی در آن کمک نمایند.
وی افزود: همچنین عده ای از مؤمنین و نیکوکاران می توانند با انجام وقف های مشارکتی، موقوفه هایی را ایجاد کنند تا علاوه بر تأثیر در فرهنگ و حل مشکلات جامعه، اجر آن در طول تاریخ در پرونده اعمال آن ها ثبت شود.

یک پاسخ

  1. با سلام از اطلاع رسانی شما متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *