انارکاران کاشمری خانه نشین شدند

کمتر کشاورزی است که سرمای سال 86 را فراموش کرده باشد، سرما و یخبندانی که موجب از بین رفتن باغات انگور و انار شهرستان شد و باغداران کاشمری را برای مدت چهار سال خانه نشین کرد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سرمای آن سال موجب شد تا باغداران کاشمری اقدام به کف‌بر نمودن باغات کنند تا شاید پاجوش‌های تولید شده در سالیان بعد به ثمر برسد، اما بعد از گذشت 9 سال خاطره تلخ آن سال بازهم برای باغداران تکرار شد.

سرمای آذرماه امسال نه تنها موجب وارد شدن خسارت های بسیاری به باغات و مزارع شد، بلکه بازهم برای دومین بار در یک دهه اخیر انارکاران مجبور به کف بر کردن درختان انار خود شدند.

در همین رابطه، سیدابوالقاسم موسوی، مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با بیان اینکه سرمای آذرماه امسال موجب شد به 90 درصد باغات انار این شهرستان خسارت وارد شود، عنوان کرد: متاسفانه بر اثر سرمای اخیر تا چهار سال آینده، محصول اقتصادی در بخش انار نخواهیم داشت.

وی با اعلام اینکه سرمای اخیر در سطح 720 هکتار از انارستان‌های بخش مرکزی خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: سرمای آذرماه موجب شد حدود 108 میلیارد تومان به انارستان‌های بخش مرکزی خسارت وارده شود.

موسوی افزود: خسارتی که فقط امسال به بخش کشاورزی شهرستان وارد شده 122 میلیارد تومان بوده که 35 درصد کل درآمد و ارزش درآمد ناخالص کشاورزان را شامل می شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اعلام اینکه به دلیل بی اعتمادی که کشاورزان نسبت به بیمه دارند موجب شد سطح بیمه باغات به نسبت سال قبل در کلیه محصولات بسیار کاهش پیدا کند، اظهار کرد: علیرغم اینکه در طی یک دهه به خاطر بلایای طبیعی خسارت‌های بسیاری به باغات و مزارع کاشمر وارد شد و کشاورزان مجبور هستند همانند سال 86 باغات انار را به دلیل سرمازدگی کف بر کنند اما هنوز به فکر تغییر سبک کشاورزی خود نیستند.

موسوی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات بخش انار توصیه می‌شود، این محصول را در زیر پلاستیک و یا در گلخانه کشت کنند که با این روش نه تنها در مصرف آب کاهش خواهیم داشت، بلکه عملکرد محصول چندین برابر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری در بخش کوهسرخ به دلیل بارش تگرگ، سیل و سرمازدگی خسارت‌های بسیاری به بخش کشاورزی وارد شد، اظهار کرد: بیشترین خسارت به بادامستان‌های دیم، بادامستان‌های آبی و هسته دارهای بخش کوهسرخ وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اعلام اینکه براساس برآورد انجام شده براثر سرمازدگی، تگرگ و سیل در بخش کوهسرخ بالغ بر 45 میلیارد و 400 میلیون تومان خسارت وارد شده است، گفت: سرمایی که در ابتدای آذرماه سال جاری به محصولات کشاورزی وارد شد، در طی 10 سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه براثر سرمای آذرماه به 30 تا 70 درصد از 4700 هکتار اراضی زعفران بخش مرکزی خسارت وارده شده است، عنوان کرد: بالغ بر 49 میلیارد و 700 میلیون تومان به اراضی زعفران بخش مرکزی کاشمر خسارت وارد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *