ثبت 22 وقف جدید از ابتدای امسال در کاشمر

ثبت 22 وقف جدید از ابتدای امسال در کاشمر / عمده نیت واقفین در حوزه امور مذهبی و قرآنی است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر از ثبت 22 وقف جدید از ابتدای امسال در این شهرستان خبر داد و گفت: نیت واقفین در وقف‌های امسال عمدتاً در حوزه امور مذهبی و قرآنی است.

حجت‌الاسلام صادق خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کاشمر، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری 18 نفر با مراجعه به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و ارائه مدارک و مستندات نسبت به انجام 22 مورد موقوفه جدید اقدام کردند.
وی با بیان اینکه محمد ایوبی با وقف تمامی عرصه و اعیان یک ساختمان به مساحت 97 مترمربع در راستای استفاده در حوزه امور قرآنی جزو واقفین قرارگرفته است ابراز داشت: محمدباقر حسنی نیز عرصه و اعیان منزل مسکونی‌اش در شهر ریوش مرکز بخش کوهسرخ کاشمر را به‌منظور استفاده حوزه علمیه امام خمینی(ره) کوهسرخ وقف کرده است.
رئیس اداره اوقاف کاشمر با اشاره به اینکه نادر خاکسار علی‌آبادی بالغ‌بر 2 هزار و 500 مترمربع زمین مزروعی و 94.5 سهم آب از پلاک روستای چلپو از توابع بخش کوهسرخ را در قالب 4 وقف نامه به‌منظور پرداخت هزینه‌های فرهنگی، قرآنی و کمک به فقرای این روستا را وقف کرده است یادآور شد: سمیه سالارزاده و محمد شریعت عرصه و اعیان منزل مسکونی 270 متری را به‌منظور کمک به فعالیت‌های قرآنی در روستای قوژد از توابع بخش مرکزی کاشمر وقف کردند، همچنین در همین روستا علی سبحانی قوژدی یک باب سالن اجتماعات به همراه آبدارخانه به مساحت 280 مترمربع جهت استفاده حسینیه علی‌اکبری قوژد وقف کرده است.
وی با بیان اینکه بی‌بی ربابه امینیان فدافن با وقف اراضی مربوط به 4 ساعت مشاع از قنات و مزرعه ساربان تأکید کرده که عواید و درآمد آن صرف انجام امور خیریه در کاشمر شود خاطرنشان کرد: علی‌اکبر رسالتی نیز 560 سهم از مدار 40 هزار و پنج سهم شش‌دانگ زمین مزروعی را جهت برپایی مراسم‌های مربوط به ولادت،شهادت حضرت علی(ع(و عید غدیر خم وقف مولای خویش کرده است.
خلیلی با اشاره به اینکه حسین احدی فرگی عرصه و اعیان منزل مسکونی 240 متری را جهت خانه عالم و امام جماعت وقت روستای فرگی، صغری ناوه فرگی و غلامحسین خادمی در هرکدام در وقف نامه‌های جداگانه‌ای یک ساعت آب کشاورزی را جهت امام جماعت همین روستا وقف کردند تصریح کرد: بتول حسین نژادی نیز در دو وقف نامه مجزا 258 مترمربع زمین را برای احداث مسجد امام حسن مجتبی(ع) و 133 متر زمین را برای هزینه‌های این مسجد وقف کرده است.
وی با بیان اینکه قاسم افراشته 400 متر زمین را به‌منظور توسعه مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و یا خانه امام جماعت این مسجد در شهر کاشمر وقف کرده است افزود: علی محمد زاده با وقف یک باب آپارتمان در وقف نامه‌ای که تنظیم‌شده تأکید کرده که 10 درصد درآمد این وقف صرف امور قرآنی کاشمر شود.
رئیس اداره اوقاف کاشمر ادامه داد: سید حسین حسینی یک باب منزل جهت ساخت مسجد حسین‌ابن‌علی (ع) در شهر کاشمر و علی‌اکبر احمدیان 12 من زمین را جهت قرآن‌خوانی در روستای سرحوضک وقف کردند.
وی با بیان اینکه غلامرضا ترشیزی یک باب منزل 185 متری را جهت احداث و مسجد و حسینیه فاطمه الزهرا در کاشمر وقف کرده است اظهار داشت: سید حسین فاطمی به نمایندگی از هیئت‌امنای حسینیه علی‌اکبری یک باب مغازه برای حسینیه علی‌اکبری(ع) و علی فرزین حدود 200 متر از اعیان یک باب منزل مسکونی را جهت استفاده مرکز بهداشت برای راه‌اندازی پایگاه سلامت و درمانگاه وقف کردند.
رئیس اداره اوقاف کاشمر با تأکید بر این‌که وقفی بودن نیمی از کاشمر نشان از دین‌مداری، عرق مذهبی، روشنفکری و دلسوزی مردم این شهرستان نسبت به هم نوعان است به‌طوری‌که نام این کاشمر جزو 15 شهر بزرگ وقفی در کشور است افزود: در حال حاضر موقوفه کاسفی که حدود یک‌سوم موقوفات کاشمر را شامل می‌شود بزرگ‌ترین موقوفه در این شهرستان است که عواید آن صرف امورات آستان مقدس امامزاده سید حمزه(ع) می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *