مسئولان دقیقا کجائید؟

در این اوضاع و احوال که مردم با مشکلات معیشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع نظارت بر بازار از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و دقیقا مشخص نیست مسئولان کجا هستند و چه تدبیری برای پیشگیری از این مشکل اندیشیده شده است.

کم کم به آخر سال نزدیک می شویم و بازار آماده شب عید می شود. کاشمر هم از این قاعده مستثنی نیست.
اولاً که بازاری های متدین و متعهد کاشمری خودشان انصاف را رعایت کنند و خدای نکرده از گران فروشی و کم فروشی به شدت پرهیز کنند.
و ثانیاً نهادهای نظارتی از تعزیرات گرفته تا بازرگانی هم باید در این مدت به شدت نظارت و بررسی کنند و اجازه ندهند عده ای سودجو از بازار شب عید برای خودشان کیسه ای بدوزند و بخواهند رکود چند ساله بازار را که دولت هم نتوانسته است کاری بکند جبران کنند!
وافعیت این است که علی رغم شعارهایی که دولتمردان و مسئولان از کاشمر تا تهران می دهند، اما وضع اقتصادی و معیشتی مردم خوب نیست و رکود بازار و گرانی اجناس و معضل بیکاری و مشکلات کارخانه ها و کشاورزی و… همچنان باقی است و نه برجام و نه پسابرجام نتوانسته است تأثیر چشمگیری در سفره مردم بگذارد.
دولتی ها هم که فقط بلدند بگویند تقصیر دولت قبل است و برجام چنین کرده و چنان کرده و شما عینک بزنید تا برکات برجام را ببینید!
ای کاش آقایان هم سمعک بزنند تا درد دل مردم را بشنوند!
به هر حال در این اوضاع و احوال که مردم با مشکلات معیشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند موضوع نظارت بر بازار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و لازم است با نظارت جدی اجازه اجحاف در حق مردم داده نشود.
یکی از گلایه های مردمی در بازار شب عید علاوه بر قیمت های ناعادلانه، قیمت های متفاوت و گاه بسیار متفاوت یک کالا در نقاط مختلف شهر و در مغازه های مختلف است.

اینکه یک کالا در دو مغازه دو قیمت داشته باشد به هیچ عنوان زیبنده بازار اسلامی نیست. در این گونه موارد باید با برخورد قانونی با آن کسانی که با حرص و طمع به دنبال انباشته کردن جیب خود از پول مردم هستند برخورد شود.
مردم علاوه بر اینکه از مسئولان انتظار دارند تا با برنامه ریزی اقتصادی صحیح جلوی افزایش قیمت ها را بگیرند، این انتظار را هم دارند که مسئولان نظارتی و قضایی هم با متخلفان بازار، برخورد جدی داشته باشند.
اما ناگفته نماند که برای کنترل و نظارت کافی و صحیح بر بازار، از نقش خود مردم هم نباید غفلت کرد. نمی شود انتظار داشت در هر مغازه ای یک بازرس مستقر شود اما می توان انتظار داشت که اگر مردم خودشان با گران فروشی و کم فروشی و سایر تخلفات مواجه شدند، مراتب شکایت خود را به دستگاه های مربوطه ارجاع دهند.
همراهی و هماهنگی بین مردم و نهادهای نظارتی می تواند در کنترل و نظارت بر بازار شب عید بسیار مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *