کوره داران کاشمری در مشکلات

هرچند با اجرای طرح هدفمند کردن قول‌هایی در حمایت از بخش صنعت داده شد تا با پرداخت یارانه قسمتی از مشکلات کوره داران برطرف شود، اما تاکنون این وعده در خصوص کوره داران کاشمری عملی نشده است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، متاسفانه به رغم اینکه باید اکنون شاهد فعالیت کوره داران باشیم اما بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به مشکلات این قشر زحمت کش جامعه موجب بیکاری چند هزار نفر شده است.

متاسفانه باید گفت که اتاق اصناف و اداره صنعت معدن و تجارت نتوانستند تاکنون از حق و حقوقات کوره داران به خوبی دفاع کنند و این موجب شده هر ساله شاهد تعطیل شدن دو یا سه کوره در این منطقه باشیم.

در همین رابطه مسئول اتحادیه کوره داران کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه 120 کورهدار شهرستان کاشمر در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و شعله های کورههای آجرپزی، یکی پس از دیگری خاموش می شوند، گفت: متاسفانه این روزها کوره داران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

علی اکبر فدایی با اشاره به اینکه این بخش از صنعت رنج و درد کشیده حاصل از رکود حاکم را بر دوش می کشد، اظهار کرد: امیدوار بودیم طی سه سال اخیر، این صنعت رنگ و بوی پیشرفت و رونق روزافزون بگیرد.

وی با تاکید براینکه رفع مشکلات کوره داران نیازمند پیگیری مسئولان شهرستان به خصوص نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است، گفت: این مجموعه با سرمایه‌ای بالغ بر صد میلیارد ریال، معادل 10 میلیارد تومان در شرایطی راه‌اندازی شده که راه‌های کسب درآمد سهل و آسانتری از قبیل خرید سکه، طلا، ارز و نرخ بالای بهره بانکی (سپرده گذاری) و سایر و دلالی‌ها، بسیار وسوسه انگیزتر و بادرآمد بهتر بود.

فدایی با بیان اینکه به رغم تمامی این موقعیت‌ها اما این جهادگران عرصه صنعت که دل در گرو کسب روزی حلال و ایجاد اشتغال برای بالغ بر 300 نفر داشتند بر تمام این چراغ سبزهای خیال انگیز آشفته بازار ایران نه گفتند و به معنای واقعی کلمه در جنگی نابرابر شرکت کردند، افزود: در چند سال اخیر کوره داران مثل شمع‏گونه سوختند و ساختند و دم برنیاوردند.

وی افزود: کوره داران به امید تدبیر و امید، به رفع تحریم‌ها و گشایش‌ها بودند که گره‌های کور کار و کسبشان باز شود، اما تاکنون چنین نشده است، اظهار کرد: به رغم تمامی این مشکلات هریک از ارگان‌های دولتی هم به نوبه خود فشاری طاقت فرسا به پیکر زخم خورده این صنعت وارد کردند.

مسئول اتحادیه کوره داران کاشمر قیمت بالای برق، افزایش چند برابری قیمت گاز، افزایش بیش از 70 درصدی بیمه، عوارض گازرسانی، مالیات بر ارزش افزوده گاز و برق و از همه مهمتر مالیات بر درآمد نداشته را از مهمترین مشکلات دانست و گفت: این مشکلات رمق کوره داران را گرفته است.

وی با اعلام اینکه تمامی کوره داران اکنون بدهکار و بدحساب بانکی شده و وام های معوق بسیاری دارند، عنوان کرد: اکنون علیرغم مشکلات رکود حاکم بر بازار و با پرداخت 35 درصد سود و نرخ بهره بانکی طی سال‌های اخیر و هم اکنون، زیاندهی این صنعت، اداره مالیات با درخواست مالیات بالا بر درآمد نداشته ما، کور سوی امیدمان به بهبود و شرایط را تبدیل به یأس و ناامیدی کرده است.

فدایی در همین رابطه از نماینده مردم مجلس در شورای اسلامی خواست؛ در ارتباط با حل این معضل چند ساله و بخشودگی مالیاتی سالهای91، 92، 93 و 94 تلاش کنند تا شاید تسکینی بر آلام بیشمار کوره داران باشد.

وی با اعلام اینکه برای راه‌اندازی این کارخانجات هیچگونه تسهیلاتی برای سرمایه ثابت و با بهره کمتر دریافت ننموده ایم و راه اندازی آن با وام‌هایی با بهره بانکی بالا و مؤسسات اعتباری است، افزود: اکنون رکود حاکم بر بازار باعث شده روز به روز بر بدهیمان افزوده شود و درآمد حاصله فقط بخشی از سود و تهیه پول نقدینگی و سرمایه ثابت را پوشش دهد.

مسئول اتحادیه کوره داران در کاشمر در ادامه کمبود نقدینگی کارخانجات، عدم دسترسی به جاده مطلوب، عدم دسترسی به تلفن ثابت جهت ارتباط، کمبود آب شرب و آب جهت تولید، بیمه کارگران کوره و … را از جمله سایر مشکلات این صنعت دانست.

وی با اظهار تاسف از اینکه بسیاری از آجرهای خام کوره داران به دلیل بارندگی‌ها از بین رفته‌ است، گفت: به رغم اینکه کیفیت آجرهای هیچ کدام از شهرهای اطراف همانند منطقه ما نیست ولی به دلیل مشکلات از نظر قیمت باید با نرخ پایین‌تر بفروش برسانیم.

فدایی با تاکید براینکه اگر به کوره داران توجه شود این حرفه صرفه اقتصادی دارد اما با مشکلات موجود ادامه این کار به صرفه نیست، بیان کرد: تعطیلی کوره‌ها بعد از هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد و همه ساله شاهد تعطیل شدن دو تا 3 کوره در منطقه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *