گردشگری مذهبی، موتور محرک توسعه صنعت گردشگری در کاشمر

صنعت گردشگری یکی از راه های مناسب و کم هزینه برای ایجاد اشتغال پایدار محسوب می شود و اگر در شهرستان کاشمر در کنار بخش کشاورزی و صنعت مورد توجه قرار بگیرد، خواهد توانست بخشی از دغدغه بیکاری و اشتغال را در این منطقه حل کند.

به گزارش صبح توس؛ شهرستان کاشمر علاوه بر ظرفیت هایی که در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن دارد، از ویژگی خاصی در صنعت گردشگری برخوردار می باشد.

وجود زیارتگاه های متعدد و پررونق همچون زیارتگاه امامزاده سیدحمزه(ع) مشهور به باغمزار، زیارتگاه امامزاده سیدمرتضی(ع)، زیارتگاه سیدمحمد(ع) و زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) و نیز زیارتگاه های پراکنده دیگر در روستاهای این شهرستان، کاشمر را تبدیل به یک قطب زیارتی در استان خراسان رضوی کرده است به گونه ای که بنا به اعلام مسئولان مربوطه، این شهرستان با پذیرایی سالانه از حدود 3 میلیون زائر و مسافر، بعد از مشهد مقدس، دومین شهر زیارتی استان و یکی از برجسته ترین شهرهای زیارتی کشور به حساب می آید.

زیارتگاه های کاشمر علاوه بر اینکه از تعدد برخوردار هستند، جزو زیباترین و پررونق ترین زیارتگاه های استان به حساب می آیند.

زیارتگاه امامزاده سیدحمزه(ع) مشهور به باغمزار، با وسعتی در حدود 8 هکتار و برخورداری از فضای سبز زیبا و وسیع و نیز امکانات متعدد و سالن های سرپوشیده وسیع در وسط شهر کاشمر واقع شده است و مانند نگینی بر چنبره این شهر می درخشد.

زیارتگاه امامزاده سیدمرتضی(ع) که بعد از طی کردن بلواری مشجر به طول 4 کیلومتر و در دامنه ارتفاعات شمالی کاشمر واقع شده است نیز با برخورداری از امکانات رفاهی همچون زائرسرا و بازارچه و … و نیز پارک جنگلی دورتادور آن، از زیبایی و جلوه خاصی برخوردار است.

زیارتگاه شهید مجاهد آیت الله سیدحسن مدرس(ره) نیز در داخل شهر کاشمر، به همت آستان قدس رضوی به زیارتگاهی زیبا و باشکوه و جلوه ای از حرم مطهر رضوی تبدیل شده است.

و زیارتگاه امامزاده سیدمحمد(ع) هم در ابتدای جاده کاشمر به سمت خلیل آباد و بردسکن و سبزوار، مسافران و زائران این شهرستان را با معنویت ویژه خود بدرقه می کند.

در مجموع باید گفت که کاشمر برای پرداختن به صنعت گردشگری مذهبی چیزی کم ندارد و فقط لازم است با توجه ویژه و با نگاه کارشناسی برای توسعه این صنعت، برنامه ریزی های لازم انجام شده و زیرساخت های مورد نیاز فراهم شود.

یکی از موضوعات مورد بحث و مؤثر در صنعت گردشگری، میزان ماندگاری مسافر در یک منطقه است و شهرستان کاشمر می تواند با استفاده از ظرفیت و امکانات زیارتگاه های خود از یک سو و جاذبه های طبیعی و سیاحتی خود مانند ارتفاعات سرسبز شمال کاشمر و به ویژه منطقه خوش آب و هوای کوهسرخ از دیگر سو، زائران و مسافران را به ماندن چند روزه در این شهرستان ترغیب کند.

از دیگر ویژگی های گردشگری مذهبی، بازگشت پذیری زائران و مسافران است. از آنجا که زائران شهرهای مذهبی و زیارتی را افراد معتقد به مسائل مذهبی تشکیل می دهند، تمایل به تکرار زیارت معمولاً در این افراد وجود دارد و در صورتی که به خوبی از آن ها پذیرایی شده و امکانات و زیرساخت های لازم و مناسب فراهم باشد می توان این امید را داشت که در آینده نیز شاهد حضور مجدد این زائران در شهر زیارتی بود.

کاشمر نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و اگر همان گونه که تا کنون امکانات مناسبی برای زائران ورودی به این شهرستان فراهم شده است، سایر نیازها نیز تأمین شود می توان امید داشت که شاهد رونق بیش از پیش گردشگری زیارت در این منطقه و در نتیجه رونق اقتصادی در سایر بخش های آن باشیم.

امسال سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال است و متأسفانه معضل بیکاری جوانان یکی از جدی ترین دغدغه های موجود در شهرستان کاشمر می باشد.

گردشگری مذهبی و زیارتی می تواند مانند موتور محرکه ای برای رونق صنعت گردشگری در کاشمر عمل کند و رونق صنعت گردشگری و افزایش ورود زائران و مسافران و نیز افزایش ماندگاری زائران در این شهرستان، خواهد توانست رونق اقتصادی را در بخش های تولید، خدمات و بازار کاشمر فراهم آورد.

امروزه صنعت گردشگری یکی از راه های مناسب و کم هزینه برای ایجاد اشتغال پایدار محسوب می شود و اگر در شهرستان کاشمر در کنار بخش کشاورزی و صنعت مورد توجه قرار بگیرد، خواهد توانست بخشی از دغدغه بیکاری و اشتغال را در این منطقه حل کند.

در همین زمینه یک کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اظهار داشته است: گردشگری یک پدیده فراگیر است که بطور مستقیم و غیر مستقیم در کارآفرینی و اشتغال نقش دارد در حالی که در سایر حوزه ها این خصوصیت کمتر دیده می شود.

ناصر رضایی افزود: گردشگری از نظر کسب در آمد بعد از صنعت خودروسازی و نفت قرار دارد اما این دو صنعت مثل صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال غیر مستقیم نقش ندارد.

وی اظهار کرد: گردشگری از نظر اشتغال و ایجاد بسترهای اشتغال در جایگاه بالایی قرار دارد و شمار افرادی که در گردشگری می توانند فعال شوند زیاد است.

رضایی گفت: گردشگری زمینه ایجاد شغل های جدید را فراهم می کند هر چند نباید نقش گردشگری را در ایجاد شغل های فصلی نادیده گرفت.

وی افزود: صنعت گردشگری در ایام نوروز و تابستان به عنوان زمان پیک سفر زمینه اشتغال فصلی را فراهم می کند که اشتغال پایدار و دائمی محسوب نمی شود.

رضایی به توسعه زیر ساخت های گردشگری اشاره کرد و گفت: ماهیت صنعت گردشگری این است که به طور مستقیم در ایجاد اشتغال دخالت دارد. هر چند این صنعت ارتباط مستقیمی با حمل و نقل ندارد اما برای رشد گردشگری باید زیر ساخت های این صنعت از جمله حمل و نقل آماده شود.

وی افزود: صنعت گردشگری علاوه بر حمل ونقل به راه، ریل و توسعه وسایل مسافرت دریایی و هوایی نیازمند است و همه اینها به نیروی انسانی نیاز دارند.

این کارشناس تصریح کرد: صنعت گردشگری به طور غیرمستقیم در توسعه کارآفرینی، اشتغال و درآمد کمک می کند و این صنعت به رشد اقتصادی جوامع منجر می شود.

امید آنکه هم مردم و هم مسئولان کاشمر بیش از گذشته متوجه اهمیت صنعت گردشگری باشند و به ویژه مسئولان ارشد این شهرستان از جمله فرماندار و نماینده کاشمر و نیز اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان به عنوان متولی مستقیم این موضوع با ایجاد هماهنگی در بین سازمان ها و ارگان های مختلف از جمله اداره اوقاف و امور خیریه، شهرداری و شورای شهر کاشمر بتوانند زمینه و پیش نیازهای لازم برای توسعه  این صنعت را فراهم آورند.

و البته باید این نکته را به خوبی مد نظر قرار داد که بدون هماهنگی و همراهی نهادها و دستگاه های اجرایی مختلف با یکدیگر نمی توان شاهد رونق گردشگری در یک منطقه بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *