بیش از 23 هزار جوان کاشمر در سن ازدواج قرار دارند / احداث و راه‌اندازی 5 خانه جوان در خراسان رضوی با 7.5 میلیارد اعتبار

رئیس گروه ساماندهی امور جوانان خراسان رضوی:
بیش از 23 هزار جوان کاشمر در سن ازدواج قرار دارند / احداث و راه‌اندازی 5 خانه جوان در خراسان رضوی با 7.5 میلیارد اعتبار

رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اشاره به اینکه 23 هزار و 380 نفر از جمعیت جوان کاشمر در سن ازدواج قرار دارند، گفت: در سال جاری با تخصیص 7.5 میلیارد تومان موضوع احداث و راه‌اندازی 5 خانه جوان در خراسان رضوی پیش‌بینی‌ شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، حسن عزیزی ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان کاشمر که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان عالی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نظارت، پایش برنامه‌های مرتبط با حوزه جوانان و در راستای ایجاد بستر هم‌افزایی و بسیج بهینه امکانات و منابع دستگاه‌های ذی‌ربط و نیز فراهم کردن زمینه برای توسعه مشارکت اجتماعی جوانان در قالب گسترش تشکل‌های دولتی است.
وی بابیان اینکه بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 آمار جمعیت جوان کاشمر که بین 15 تا 29 سال سن داشتند، 38 هزار و 387 نفر بوده است، تاکید کرد: از این تعداد، 23 هزار و 380 نفر در سن ازدواج قرار دارند که در همین زمینه اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و به‌تبع آن ستاد ساماندهی استانی و شهرستانی به دنبال تدوین برنامه‌هایی در حوزه ترویج فرهنگ ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار است.
رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اشاره به اینکه انتظارمان از اعضای ستاد شهرستان‌ها این است که هم درد جوان و هم درک جوان را در حوزه خدمات‌رسانی به جوانان داشته باشند، یادآور شد: باید درک جوانان در مسئولانی که قرار است در این حوزه فعالیت کنند، ایجاد و تقویت شود تا با لمس شرایط، ویژگی‌ها و اقتضائات این‌طور احساس کنند، زمانی که به‌عنوان یک مسئول در کنار یک جوان قرار می‌گیرند از اولویت‌ها و نیازهای جوانان مطلع باشند.
وی با تأکید بر ضرورت درد جوان داشتن، ادامه داد: قطعاً اگر قرار باشد، فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه جوانان در چارچوب‌های اداری خاص و در زمان اداری برنامه‌ریزی شود، امکان‌پذیر نیست، بنابراین ضروری است، فعالان این حوزه دغدغه پرداختن به مسائل جوانان را به‌عنوان یک جهاد اجتماعی و فرهنگی در خارج از وقت اداری در دستور کار خود قرار دهند تا از این طریق زمینه‌ساز اعتلای ایران اسلامی باشند.
عزیزی بابیان اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان می‌تواند نقش‌آفرینی مهمی درزمینهٔ رفع دغدغه‌های جوانان داشته باشد، افزود: استانداری خراسان رضوی دستیابی به 160 هزار فرصت شغلی پایدار را در دستور کار قرار داده است که جوانان مهم‌ترین طیف در این حوزه هستند، به همین دلیل در حوزه اشتغال جوانان از ستاد ساماندهی در شهرستان‌ها انتظار داریم، سهمیه‌ای را برای اشتغال جوانان کاشمر اختصاص دهند.
وی با اشاره به اینکه در طرح کارانه اشتغال جوانان سهمیه‌ای برای  5 هزار و 300 فارغ‌التحصیل بیکار دانشگاهی  در خراسان رضوی پیش‌بینی‌ شده است، گفت: امیدوارم با پیگیری‌های لازم برای کسب سهمیه در این زمینه موضوع مهارت‌آموزی و ایجاد بستر اشتغال پایدار در این شهرستان فراهم شود.
رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بسیاری از پروژه‌ها و طرح‌هایی که در بحث تکاپو و مربوط به حوزه آی. تی است، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، اظهار داشت: در بسیاری از حوزه‌ها نظیر فضای مجازی و حوزه‌های نوین کارآفرینی با اندک سرمایه‌گذاری می‌شود، مسیر را برای ایجاد فضای کسب‌وکار فراهم کرد.
وی موضوع احداث و راه‌اندازی خانه‌های جوانان را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی دولت عنوان کرد و اضافه کرد: در سال جاری با تخصیص 7.5 میلیارد تومان موضوع احداث و راه‌اندازی 5 خانه جوان در خراسان رضوی پیش‌بینی‌ شده است.
عزیزی بابیان اینکه احداث خانه جوانان کاشمر در فاز سوم اختصاص اعتبار در سال مالی 1398 پیش‌بینی‌ شده است، افزود: تأمین اعتبار احداث خانه‌های جوانان از محل صدم 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده پیش‌بینی‌ شده، در این راستا برای احداث خانه جوانان در کاشمریک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار تخصیصی در نظر گرفته‌شده است.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات این حوزه مصوب نیست و تمامی این اعتبارات به دلیل اینکه از محل 9 درصد مالیات تأمین می‌شود، تخصیصی است، یادآور شد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت ورزش و جوانان  هر شهرستان باید یک قطعه زمین رایگان با کاربری فرهنگی و اداری با موقعیت مناسب در اختیار اداره ورزش و جوانان شهرستان قرار دهد.
رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با تأکید بر توجه به حوزه جوانان در بحث برگزاری کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان و اختصاص اعتبار از سرجمع اعتبارات به این حوزه، بیان کرد: درصورتی‌که اعتباری در این حوزه از سوی شهرستان اختصاص یابد، قطعاً زودتر از برنامه‌ریزی جدول زمان‌بندی که پیش‌بینی‌ شده، نسبت به احداث خانه جوانان اقدام خواهیم کرد.
وی تشکیل و راه‌اندازی پارلمان مشورتی جوانان را یکی دیگر از پروژه‌های مربوط در حوزه جوانان تا پایان امسال عنوان کرد و اظهار داشت: جدول زمان‌بندی و دستورالعمل اجرایی نحوه برگزاری انتخابات پارلمان مشورتی جوانان به شهرستان‌ها ابلاغ‌ شده است.
عزیزی بابیان اینکه جمعیت جوان خراسان رضوی یک‌ میلیون و 616 هزار و 861 نفر است، ادامه داد: به ازای هر یک هزار و 200 نفر جوان در این استان، یک نفر عضو پارلمان مشورتی جوانان در هر شهرستان است.
وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی پارلمان مشورتی جوانان در حقیقت به‌عنوان بازوی مشورتی ستاد ساماندهی است، افزود: با پایش‌های انجام‌ شده بسیاری از نواقص در حوزه اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی شناسایی‌شده است و زمینه برای فعالیت این مجمع مشورتی که تکمیل‌کننده حلقه  تصمیم‌سازی برای ستاد ساماندهی امور جوانان بوده، فراهم‌ شده است.
رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با ابراز امیدواری از اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده طی ماه‌های آینده پارلمان مشورتی جوانان در شهرستان‌ها راه‌اندازی می‌شود، اضافه کرد: پارلمان مشورتی جوانان این استان به ریاست استاندار 15 اسفندماه در مرکز استان تشکیل می‌شود و در این راستا نیز به‌نوعی در بحث شیوه‌نامه اجرایی پیش‌بینی‌شده که از ظرفیت مشورتی زنان شهرستان هم به‌خوبی استفاده شود تا منشأ خیروبرکت برای کمک به رشد و توسعه جوانان در قالب نقش‌های تیمی و مدیریتی برای ساختن آینده کشور و تمرین کار گروهی باشد.
وی با تأکید بر اینکه در مرکز استان به دنبال این مهم هستیم تا بر اساس جدول برنامه‌ریزی اهداف کلان در شهرستان‌ها محقق شود، یادآور شد: به ازای هر 5 هزار نفر جمعیت شهرستان باید یک سمن جوانان، به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت جوانان شهرستان باید یک مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و تحکیم بنیان خانواده راه‌اندازی شود.
عزیزی بابیان اینکه در افق 1400 و در طول برنامه ششم توسعه باید هشت سازمان مردم‌نهاد جوانان در شهرستان‌ها تأسیس و راه‌اندازی شود، متذکر شد: اداره کل ورزش و جوانان هم این قول را می‌دهد به‌محض تأسیس فعال‌سازی سمن‌ها در شهرستان، پروژه و طرح‌ها با اولویت شهرستان‌هایی باشد که به‌تازگی صاحب سمن شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *