مزاحمت تلفنی مهمترین چالش آتش‌نشانی کاشمر

مزاحمت تلفنی مهمترین چالش آتش‌نشانی کاشمر
مسئول سازمان آتش‌نشانی کاشمر مزاحمت تلفنی را مهمترین چالش آتش‌نشانی این شهر دانست.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، امیر نژادرحیم ظهر امروز پنجم دی‌ماه در جلسه‌ای که با حضور نائب رئیس شورای شهر کاشمر در خصوص بررسی وضعیت امکانات و عملکرد این سازمان در محل شورای شهر برگزار شد، گفت: نیروهای آتش‌نشانی کاشمر در بسیاری مواقع برای نجات جان شهروندان و جلوگیری از خسارت بیشتر بر اثر آتش سوزی و… از جان مایه می‌گذارند.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی کاشمر با دو ایستگاه مستقر در خیابان چمران و خیابان قائم به مردم خدمات‌دهی می‌کند، بیان کرد: بی‌احتیاطی‌های عوامل انسانی از جمله مسائلی است که به خاطر آن شاهد بسیاری از حوادث و سوانح هستیم.

مسئول سازمان آتش‌نشانی کاشمر با اشاره به اینکه اغلب این بی احتیاطی‌ها زیان‌های فراوان مالی و جانی در بردارد، افزود: به رغم اینکه حادثه همیشه در زندگی افراد به انواع گوناگون وجود دارد اما برخی افراد راه برخورد با آن را می‌دانند و خیلی راحت از پس حادثه بر می‌آیند.

نژادرحیم با اعلام اینکه برخی افراد هم در زمان بروز حوادث کنترل خود را از دست می‌دهند و به علت برخورد اشتباه حادثه تلخ دیگری را ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: سطح ایمنی جامعه باید افزایش یابد تا زندگی باکیفیت و آسانی برای آینده فرزندان‌مان ایجاد کنیم.

نژادرحیم از آتش‌نشانی به عنوان یک کارگروه ایمنی اصلی در شهر نام برد و گفت: نباید سطح این کارگروه را پایین گرفت.

وی با بیان اینکه ارتقاء ایمنی و افزایش مصونیت مردم و جامعه در برابر آسیب‌های ناشی از حوادث اعم از طبیعی و غیرطبیعی را از دلایل اصلی راه‌اندازی آتش‌نشانی دانست و افزود: به رغم اینکه وظیفه عملیاتی آتش‌نشانی کاشمر، فقط حوزه استحفاظی شهر است اما با توجه به تماس‌های زیادی که از روستاها برای خدمات‌رسانی داریم، نسبت به انجام رسالت آتش‌نشانی، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم به همین خاطر به روستاها هم خدمات ارائه می‌دهیم.

مسئول سازمان آتش‌نشانی کاشمر همچنین از فراخوان جذب و آموزش آتش‌نشانان افتخاری در کاشمر خبر داد و گفت: آتش‌نشانان افتخاری و همیاران آتش‌نشانی در حوادث و عملیات‌های مختلف به یاری مجموعه آتش‌نشانی می‌شتابند.

نژادرحیم در ادامه با اشاره به مأموریت‌های یک‌ساله اخیر آتش‌نشانی کاشمر بیشترین مأموریت این مجموعه را مربوط به حریق منزل و مغازه دانست و گفت: متأسفانه شهروندان نسبت به تجهیز مغازه، منزل و خودرو خود به یک خاموش‌کننده آتش‌نشانی بی‏تفاوتند.

مسئول سازمان آتش‌نشانی کاشمر با بیان اینکه طی یک سال اخیر بیش از 2460 تماس تلفنی با آتش‌نشانی داشته‌ایم که بیش از 67 درصد از مجموع تماس با سامانه تلفنی امداد این سازمان مزاحمت بوده است، گفت: اکنون مزاحمت تلفنی مهمترین چالش آتش‌نشانی کاشمر است.

وی میانگین تمام تماس‌هایی که با شماره 125 طی یک سال گذشته صورت گرفته در هر ماه را بین 150 تا بیش از 300 تماس اعلام کرد و افزود: بیشترین مأموریت آتش‌نشانان در ماه‌های بهمن و اسفند سال 95 بوده است.

نژادرحیم با بیان اینکه حریق منزل به دلیل سهل‌انگاری‌های شهروندان بیشترین آمار مأموریت‌های آتش‌نشانان طی یک سال گذشته را به خود اختصاص داده است، گفت: متأسفانه ایمنی و فرهنگ ایمنی در کشور ما مغفول مانده است و همین امر باعث شده نتوانیم از بروز بسیاری حوادث جلوگیری کنیم.

مسئول سازمان آتش‌نشانی کاشمر افزود: در صورت نیاز آمادگی داریم به همه افراد، ارگان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها آموزش‌های ایمنی و آتش‌نشانی را ارائه دهیم اما رغبتی به فراگیری نکات ایمنی و آموزش‌های آتش‌نشانی در اقشار جامعه نیست.

وی همچنین بیان کرد: بیشترین مشکل ما برای خدمات‌رسانی در مواجهه با حوادث در بافت فرسوده و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر است به‌طوری‌که عقب‌نشینی در معابر واقعا معضلی به شمار می‌رود که امدادرسانی را با مشکل مواجهه کرده است.

خرید دو میلیارد تومان تجهیزات آتش‏‌نشانی طی چهار سال

در ادامه جلسه نایب‌رئیس شورای شهر کاشمر گفت: طی چهار سال گذشته توانسته ایم با توجه به اهمیت کار آتش‌نشانی، بالغ بر دو میلیارد تومان تجهیزات جدید که در حوادث مختلف کاربرد دارد خریداری و به مجموعه آتش‌نشانی شهرستان تزریق کنیم.

محمد صادقی با بیان اینکه با خرید این تجهیزات خواهند توانست عملیات‌های سخت را با استفاده از ابزار به روز و استاندارد انجام داده و جان و مال انسان‌ها را نجات دهند، افزود: قطعأ هر چند سال باید تجهیزات آتش نشانی به روز شود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه شورای شهر و شهرداری کاشمر، قدردانی از زحمات مأموران آتش‌نشانی و توجه به این مجموعه مهم را وظیفه خود می‌داند، گفت: شغل آتش‌نشانی یک شغل بسیار پر خطر است به‌طوری‌که در حوادثی مانند حادثه پلاسکو مشاهده کردیم نیروهای آتش‌نشان با رشادت وارد صحنه خطر شدند و تعداد زیادی از آن‌ها به شهادت رسیدند.

نایب‌رئیس شورای شهر کاشمر بیان کرد: طی چند سال اخیر دو دستگاه خودروی سنگین آتش‌نشانی و یک دستگاه خودروی سبک و نیز سایر تجهیزات ایمنی فردی به مجموعه آتش‌نشانی این شهر افزوده شده است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *